2017-02-08, 22:44
Medlem
JerryCottons avatar
Självklart så kör man på Jan Stenbecks variant av potatismos, huvudsakligen tillagat på smör, vispgrädde, äggula och så lite potatis. Sen rör man ner ett kilo rysk kaviar i smeten.
Ätes med sked direkt ur kastrullen.
Citera
2017-02-08, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Självklart så kör man på Jan Stenbecks variant av potatismos, huvudsakligen tillagat på smör, vispgrädde, äggula och så lite potatis. Sen rör man ner ett kilo rysk kaviar i smeten.

Hur har du fått det receptet?
Citera
2017-02-08, 23:44
Bannlyst
[quote=maxorr|59843863]Ta vilket kött som helst (kyckling, fisk) eller hellre fläsk eller nötstek, kotlett, karre etc..

Tillaga köttet hacka och mixa ner det trådigt och smått

Blanda potatismoset grundligt med fin mixat kött...

Krydda moset som du vill,
med ev smält smör, fonder, små primörer i ärte, majs, paprika bitar mm, riven ost, ägg ja det du vill och smaka av

Det blir en potatisstuvning helt enkelt med allt i ett. Servera ev till en brun,- gräddsås eller dressing och ett gott bröd

smaklig måltid [/QUOT
Citera
2017-02-08, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Ta vilket kött som helst (kyckling, fisk) eller hellre fläsk eller nötstek, kotlett, karre etc..

Tillaga köttet hacka och mixa ner det trådigt och smått

Blanda potatismoset grundligt med fin mixat kött...

Krydda moset som du vill,
med ev smält smör, fonder, små primörer i ärte, majs, paprika bitar mm, riven ost, ägg ja det du vill och smaka av

Det blir en potatisstuvning helt enkelt med allt i ett. Servera ev till en brun,- gräddsås eller dressing och ett gott bröd

smaklig måltid

Men tråden handlar ju om potatismos.
Citera
2017-02-09, 02:21
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Hur har du fått det receptet?

Allt finns på nätet.
Citera
2017-02-12, 17:04
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Men tråden handlar ju om potatismos.

? Det är ju precis det jag menar . Om du blandar i allt möjligt i en potatismos så är det ju ändå potatismos - styvning. Inte en direkt stuvning som är potatisbitar i med sås och ev kött utan potatismos stuvning.

Att göra en potatismos rätt och slätt är hur enkelt som helst. Mosad potatis, mjölk, smör (kanske lite grädde) salt peppar och ev muskot, inte mycket till tråd innehåll

Jag brukar även ha mixad majs, paprika, ärtor i eller varför inte mixade kok eller wokgrönsaker i småbitar och blanda allt i potatismoset och lite grönsaksfond

Kul att även exprementera med olika potatis sorter att blanda ihop till en mos
Senast redigerad av maxorr 2017-02-12 kl. 17:12.
Citera
2017-02-12, 17:10
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Eller stekt bacon i små bitar. Riktigt gott.

Absolut och kanske med några skvättar rökt sås

https://www.google.se/search?q=smoke...HbagCm8QsAQIHA
Citera
2017-02-23, 09:56
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Absolut och kanske med några skvättar rökt sås

https://www.google.se/search?q=smoke...HbagCm8QsAQIHA
1 kg potatis
100-150 gr smör
1-2 dl grädde
Ev någon dl Västerbottensost
Kryddning efter smak.
Där är det perfekta moset.
Citera
2017-10-15, 14:30
Medlem
maxorrs avatar
Gjorde en blandad variant där jag gjorde lite "chrunchy" med små små bitar potatis i moset och inte slät som "puré".

Kokade potatis först och mosade ner dom i en potatispress

Tog kikärter och sköljde dem noga och sen stekte jag på dem i lite het olja så jag fick dom brynt.
Sen mixade jag dom inte helt slät men som stomp inkl mixade jag ärter, majs, paprika likadant i små bitar plus tog jag med finrivna morötter

Sen blandade jag allt till en mos med mer potatis i med mjölk, smör, peppar, salt, socker inkl lite riven ost i

Serverade moset till stekt eller kokt korv med en sås samt ketchup, senap

Kan säker funka med nån annan böna eller lins att mixa ihop med potatis till en mos ?

Vart helt ok
Senast redigerad av maxorr 2017-10-15 kl. 14:33.
Citera
2017-10-15, 15:46
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton

Apapapapap! Det där är inte Jan Stenbecks variant....
Hans "puré" är tillagad med smör, grädde, äggulor, flottet från anklevern du halstrar som tillbehör till oxfilen som serveras med potatispurén, till detta serveras portvinssky och rikligt med hyvlad svart tryffel...

Gjort det själv en nyårsafton med mina kollegor på den restaurangen jag jobbade på, kan säga att vi låg skapligt sänkta i soffan efter den måltiden, mest dekadenta jag någonsin ätit!
Citera
2017-10-18, 03:01
Medlem
västerbottenost och dijonsenap...

förutom salt, vitpeppar, peppar...

Grädde och mycket smör, såklart

Asgott
Citera
2018-01-11, 10:01
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Apapapapap! Det där är inte Jan Stenbecks variant....
Hans "puré" är tillagad med smör, grädde, äggulor, flottet från anklevern du halstrar som tillbehör till oxfilen som serveras med potatispurén, till detta serveras portvinssky och rikligt med hyvlad svart tryffel...

Gjort det själv en nyårsafton med mina kollegor på den restaurangen jag jobbade på, kan säga att vi låg skapligt sänkta i soffan efter den måltiden, mest dekadenta jag någonsin ätit!

Jaså? Till och med GW har skrivit om min version, "Då var det potatismos, huvudsakligen tillagat på smör, vispgrädde, äggula och så lite potatis. Sen rörde Jan ner ett kilo rysk kaviar i smeten. Och så åt vi med sked. Plus några supar."

https://www.expressen.se/nyheter/lei...-av-matorgier/

Detta recept måste testas någon gång, fast inte med ett kilo rysk kaviar. Får nog bli en mindre mängd eller någon annan mer plånboksvänlig fiskrom.
Senast redigerad av JerryCotton 2018-01-11 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in