2007-06-23, 22:54
Medlem
Har skaffat mig en extra dator nu, har en D-link som jag kopplat in i modemet, och sen har jag kopplat in båda nätverkskablarna från datorena till min d-link.

från modemet går en sladd in i port 1 på d-linken.
dator 1 går in i port 2
dator 2 går in i port 3 (denna dator har fungerande internet nu.)

Måste jag upplysa min internetleverantör om att jag har 2 datorer nu? pga ip adr?

jag har provat att "reparera" nätverket. men det funkar inte.

Jag har comhem som leverantör.

tack på förhand
Citera
2007-06-23, 23:18
Medlem
wanabecraxxors avatar
Är det en router eller en switch? Du måste låta en router styra trafiken mellan ditt nätverk och internet. Annars kan det vara inställningar på din dator.
Citera
2007-06-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanabecraxxor
Är det en router eller en switch? Du måste låta en router styra trafiken mellan ditt nätverk och internet. Annars kan det vara inställningar på din dator.

router låter bekant, hur menar du med att den ska styra?
Citera
2007-06-24, 00:19
Medlem
wanabecraxxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drago
router låter bekant, hur menar du med att den ska styra?

Routern blir tilldelad ett ip alltså en väg ut, den vägen måste en router se till att mer än en ska få plats på. Så routern skapar i detta fallet två interna ipnummer och skickar informationen från det externa till dem två interna. Försökte förklara det enkelt men kanske kronglade till det?
Citera
2007-06-24, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wanabecraxxor
Routern blir tilldelad ett ip alltså en väg ut, den vägen måste en router se till att mer än en ska få plats på. Så routern skapar i detta fallet två interna ipnummer och skickar informationen från det externa till dem två interna. Försökte förklara det enkelt men kanske kronglade till det?
så hur gör jag nu då? ska jag bara koppla in routern? och låta den stå ett tag?
eller ska jag koppla in båda datorerna och vänta på att routern skapar 2 ip addresser?
Citera
2007-06-24, 10:45
Medlem
zixls avatar
skriv gärna vad det är för en dlink modell du stoppar in så man kan avgöra om det är en router eller switch. om det är en router så borde det lösa sig självt om man har tur, har man otur så får man gör en del inställningar. har du stoppat in en switch så är det andra förutsättningar som kan bli jobbigare att lösa
Citera
2007-06-24, 11:14
Medlem
gör om, gör rätt
Citera
2007-06-24, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
skriv gärna vad det är för en dlink modell du stoppar in så man kan avgöra om det är en router eller switch. om det är en router så borde det lösa sig självt om man har tur, har man otur så får man gör en del inställningar. har du stoppat in en switch så är det andra förutsättningar som kan bli jobbigare att lösa

på baksidan står det

Model No.: DES-1005D
P/N EES1005DE.J2
S/N DR89256007118

Made in china
Citera
2007-06-24, 11:36
Medlem
Ondkvists avatar
DES-1005D är en vanlig switch. Den kan du bara använda om du tilldelas flera IP-adresser från ISP:n, annars måste du sätta upp en router/bredbandsdelare och dela ut egna internadresser.
Citera
2007-06-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
DES-1005D är en vanlig switch. Den kan du bara använda om du tilldelas flera IP-adresser från ISP:n, annars måste du sätta upp en router/bredbandsdelare och dela ut egna internadresser.

ok, då har jag en switch.
Så jag ska ringa min internetlev och be om ett extra ip nummer?
Citera
2007-06-24, 11:48
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drago
ok, då har jag en switch.
Så jag ska ringa min internetlev och be om ett extra ip nummer?

japp, det kan vara ett alternativ, om de inte har den tjänsten så får du gå på resten av Ondkvist's svar.
Citera
2007-06-24, 11:53
Medlem
tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här