• 1
  • 2
2007-10-26, 01:47
Medlem
Shantidevas avatar
Bump
Citera
2007-10-26, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Allting = Energi. Vetenskapligt faktum.
Varför inte för att kunna studera sig självt, genom oss människor?
Ponera följande: Gud skapar varelser med de fem viktigaste sinnena som krävs för att kunna uppfatta verkligheten på ett omfattande plan, en intelligens som kan bearbeta datan och ett känsloliv för att kunna reagera på den observerade faktan. Föreställ dig att allting tillhör det högre medvetandet; I detta fallet känner Gud allting vi känner, vet allting vi vet, ser, känner, hör etc.. Med punkt A lär han känna punkt B och tvärtom, genom vad vi upplever och bearbetar rent mentalt.

Precis, kosmos = utvecklande. Jag tror inte på en fullkomlig gud, dvs även gud utvecklas (lär sig). En intressant ide är http://www.anandavala.info/TASTMOTNO...c%20Field.html
Citera
2007-10-26, 10:41
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shantideva
Ge mig ett exempel på en verkan som inte har en orsak.
På kvantnivå gäller inte kausalitetsprincipen. Där kan saker hända utan orsak, och till och med så kan verkan hamna före orsaken.
Citera
2007-10-26, 15:59
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
På kvantnivå gäller inte kausalitetsprincipen. Där kan saker hända utan orsak, och till och med så kan verkan hamna före orsaken.
Detta låter inte troligt. Berätta mer - exakt vad är det som händer utan orsak?

Själv anser jag att "slumpen" är ett fantasibegrepp.
Citera
2007-10-26, 19:14
Medlem
det blir lite svårt att tala om en gud egentligen eller guden då ett ultimat medvetande bakom allt rimligtvis borde finnas bakom allt och därför kan sägas vara allt, gud är isåfall allt eller åtmoinstone den minsta beståndsdelen i allt.. många tänker nog "större" när de försöker föreställa sig gud men finns det något man kan kalla gud tror jag det är mindre man får tänka, minst t om..

låt oss anta att medvetande kan existera utan materia.. ett exempel på det kanske kan vara när man tänker på något, alltså visualiserar det.. säg att man visualiserar en båt.. tanken finns ju fysiskt i vår hjärna i form av signaler och allt inget konstigt med det men båten, själva bilden av båten inte tanken på bilden av båten som signal i det fysiska, är ju inte fysisk i sig, ändå ser jag den och är medveten om den, i ännu högre grad gäller det ju drömmar isåfall..
säg att medvetandet kommer före tanken, före materien istället för tvärtom.. ett tomt medvetande i ingenting som börjar drömma, börjar vilja existera och för att finnas så måste medvetandet ha något att mäta sig emot, något som definierar det och det föreställer sig 6 punkter (uppe, nere, bakom, framför, höger, vänster) av ren medvetenhet att mäta sig med och plötsligt har vi existens och 3 dimensionellt rum ur materiskt ingenting.. för att vara stabil så behöver ju varje av dessa punkter ha något eget att mäta sig med som definierar just den punkten och skapar därför egna punkter och världen växer, big bang stiger som ett andetag ur ingenting och sprider sig utåt åt alla håll i en fart som multipliceras med 6 hela tiden.. de sex punkterna rör sig runt den innersta punkten konstant och den innersta punkten rör sig den med och alla punkter undviker alla andra punkter de olika rotatins riktiningarna skapar olika minsta byggstenar som tillsammans kan skapa mer komplicerade super sub atomiska partiklar som i sin tur skapar sub atomiska byggstenar, sen atomer, molekyler, celler o.s.v.. varje dels största uppgift är helt enkelt att existera etersom det var det medvetandet skapade världen för och detta följer med upp för hela stegen av materia..

jävlar det här blir långdraget..

men ska man kalla något gud så antar jag det skulle vara ett sånt medvetande.. eller så skippar man bara begreppet gud då det är så hårt knutet till andra grejer..

jag är inte strålande på att förklara och beskriva idén jag la fram där uppe men är nån intresserad på riktigt av den teorin så finns den här i väldigt utförligt format och ställs mot vetenskap och matematik och finner stöd i dem på olika vis här: http://ucadia.org/gen_uca.htm

tycker det är en jävligt intressant teori..
Citera
2007-10-28, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Låt oss anta att någon(ting) har skapat allting, eller att allting skulle vara ett resultat av ett högre medvetande (Gud).

Om vi utforskar verkligheten som den ser ut för oss enligt våra förmågor till att tolka den, räknar in Universum, evolutionen, all sorts vetenskap, den avancerade struktur vilken existerar överallt (exempelvis i DNA) - mänskliga institutioner såsom känslor, förnuft, moral osv inkluderat - och ur dessa fakta försöker tolka hur det högre medvetandet resonerar/har resonerat, vem hon är och varför hon har skapat allting, varför han har skapat allting på exakt detta sätt osv.. Vilka slutsatser kan vi komma fram till om vi inte utgår från redan nedskrivna förslag (exempelvis Bibeln)?

Jag skulle helst inte vilja diskutera "tänk om"-argument, exempelvis att Gud skulle vara ett övernaturligt väsen som inte kan bevisas och som vi inte kan utveckla vidare tankar omkring. Låt oss utgå ifrån det faktiska och verkliga; Det finns ingenting som tyder på att ett högre medvetande inte skulle kunna vara totalt vetenskapligt.

Argumentsransakning är knappast möjligt för ett val bygger på jämförelsematerial och vi har bara denna verkligheten och således inget att jämföra med.
Några vidare slutsatser går inte att dra på det direkta frågeargumentet för oavsett om vi är skapta av slumpen och tror på gud eller framavlade av gud och tror på slumpen så kan vi knappast få fram objektiva bevis för det ena eller andra, eller hur?

Våran s.k. civilisation kanske är oerhört efter en normal evolutionsutveckling under liknande omståndigheter, det vet vi ju inte ... för att gagna denna kunskap krävs en översiktsbild och den har vi inte.
Citera
2007-11-05, 00:08
Medlem
snömannens avatar
Verkligheten som vi lever i skulle kunna vara en slags avancerad datorsimulering. Ett sätt för Gud att undersöka hur en värld med vissa givna förutsättningar, eller naturlagar, fungerar. Som ett tankeexperiment, där tankarna är vad vi uppfattar som vår verklighet.

Gud kanske har skapat en mängd olika världar med olika förutsättningar för att undersöka hur dessa fungerar.

Man kan invända att Gud inte behöver dessa simuleringar för att veta hur en värld med vissa givna förutsättningar (naturlagar) faktiskt fungerar. Men nu har kanske Gud valt just detta sätt att ”tankesimulera” för att undersöka hur olika möjliga verkligheter fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in