det blir lite svårt att tala om en gud egentligen eller guden då ett ultimat medvetande bakom allt rimligtvis borde finnas bakom allt och därför kan sägas vara allt, gud är isåfall allt eller åtmoinstone den minsta beståndsdelen i allt.. många tänker nog "större" när de försöker föreställa sig gud men finns det något man kan kalla gud tror jag det är mindre man får tänka, minst t om..
låt oss anta att medvetande kan existera utan materia.. ett exempel på det kanske kan vara när man tänker på något, alltså visualiserar det.. säg att man visualiserar en båt.. tanken finns ju fysiskt i vår hjärna i form av signaler och allt inget konstigt med det men båten, själva bilden av båten inte tanken på bilden av båten som signal i det fysiska, är ju inte fysisk i sig, ändå ser jag den och är medveten om den, i ännu högre grad gäller det ju drömmar isåfall..
säg att medvetandet kommer före tanken, före materien istället för tvärtom.. ett tomt medvetande i ingenting som börjar drömma, börjar vilja existera och för att finnas så måste medvetandet ha något att mäta sig emot, något som definierar det och det föreställer sig 6 punkter (uppe, nere, bakom, framför, höger, vänster) av ren medvetenhet att mäta sig med och plötsligt har vi existens och 3 dimensionellt rum ur materiskt ingenting.. för att vara stabil så behöver ju varje av dessa punkter ha något eget att mäta sig med som definierar just den punkten och skapar därför egna punkter och världen växer, big bang stiger som ett andetag ur ingenting och sprider sig utåt åt alla håll i en fart som multipliceras med 6 hela tiden.. de sex punkterna rör sig runt den innersta punkten konstant och den innersta punkten rör sig den med och alla punkter undviker alla andra punkter de olika rotatins riktiningarna skapar olika minsta byggstenar som tillsammans kan skapa mer komplicerade super sub atomiska partiklar som i sin tur skapar sub atomiska byggstenar, sen atomer, molekyler, celler o.s.v.. varje dels största uppgift är helt enkelt att existera etersom det var det medvetandet skapade världen för och detta följer med upp för hela stegen av materia..
jävlar det här blir långdraget..
men ska man kalla något gud så antar jag det skulle vara ett sånt medvetande.. eller så skippar man bara begreppet gud då det är så hårt knutet till andra grejer..
jag är inte strålande på att förklara och beskriva idén jag la fram där uppe men är nån intresserad på riktigt av den teorin så finns den här i väldigt utförligt format och ställs mot vetenskap och matematik och finner stöd i dem på olika vis här:
http://ucadia.org/gen_uca.htm
tycker det är en jävligt intressant teori..