• 1
  • 2
2013-09-02, 03:52
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Man kan tolka frågan på olika sätt. Men en rätt jag gör som hade platsat på vilken restaurang som helst är mina wienerschnitzlar.
Samma med diverse pastarätter.
Citera
2013-09-02, 05:58
Medlem
Godamonginsectss avatar
Tror att Gordon Ramsey hade gett mina kycklingwraps tummen upp t.om.
Krävs att kycklingen har blivit stekt med perfekt timing och fått vila för att bli så saftig som möjlig. Till det har man hemmagjord currysås gjord på filmjölk, majonäs och currypulver. Sen en rejäl näve strimlad vitkål och några tomatskivor på det. (y)
Citera
2013-09-02, 16:45
Medlem
Hpxls avatar
Spagetti med köttfärssås, utan massa saker som svamp eller majskorn. Den enklare versionen helt enkelt
Citera
2013-09-02, 17:39
Medlem
christerys avatar
Hmm, det var en marig fråga. Varierar lite på vilka råvaror som finns (säsong) men varmrökt abborre med filmjölk kan falla in, en surströmmingsklämma, köttsoppa, nikkaloutkasoppa eller stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

Det är lika viktigt vem jag lagar det till, eller med. En älgfärslasange som tillagats med en kock jag känner blev riktigt bra, om det var hon eller jag som gjorde nånting extra vet jag inte - kanske det var sällskapet.

Grillade själv köttet (marinerat först) i grillkåtan på min senaste jämna årsdag och det var uppskattat. Om det var speciellt, tja - dryckerna som förtärdes till var i alla fall decimerade vilket säkert bidrog.

Skulle jag kalla några av dessa min paradrätt? Nej, jag tror faktiskt inte att jag har en paradrätt.

Jag lagar det som verkar passande för årstiden, råvarorna som finns och sällskapet. Jag tror inte ens jag skulle vilja ha en rätt som jag är extra bra på, jag nöjer mig med att det jag lagar är ätbart/njutbart.

Om jag fick välja att göra någonting bäst i världen så blir det tom yum gong eller köttsoppa. Men, tyvärr har jag inte kommit dit i min kulinariska resa att jag ens vet vad jag skulle sikta på för den ultimata tom yum kung eller köttsoppan.
Citera
2013-09-03, 09:59
Medlem
blowns avatar
Jag grillar ganska mycket, så det får bli något grillat. Det finns få saker som är så gott som ordentligt tilltagna fläskkotletter med en enkel sojamarinad tillsammans med rotfruktsblandning hårt bakade i ugnen med olja, kall sås och tomat+mozarellasallad.

Det mest avancerade jag gör på grillen är väl pulled pork, men det är lätt och misslyckas och alla har väl inte tyckt det är så fantastiskt i relation till tiden man lägger (10h+).

Min egna personliga favorit är grillade kamben. Först marinerar jag med en stark tunn chilimarinad, och när det är dags för grillen penslar jag på en tjock söt glaze på honung. Ordentligt med hickory-chips på glöden och så är det bara att låta magin hända. Fyller på så att jag har ganska kraftig rök de 45 första minuterna sedan låter jag dem ligga i 110 gr runt 3-5 timmar beroende på storlek.

Servera de ofantligt saftiga och möra kambenen med bröd, coleslaw eller någon vanlig sallad, och en riktigt kall öl. Oslagbart.
Senast redigerad av blown 2013-09-03 kl. 10:12.
Citera
2013-09-03, 10:32
Bannlyst
Rotmos å köttkorv, med mjölk till

alternativet om man ska vara lite finare i kanten så blir det nog grillad kalvfile i egen marinad med nypotatis, gräddfil med gräslök i, ädelost alt. svampsås och knäckebröd. fasen nu blev jag hungrig aja iaf.. till det dricks rött vin eller mörk öl.

Citera
2013-09-03, 14:14
Medlem
EastClintfoods avatar
Det måste ha varit grillad helkyckling med currysås och räkor, så fort folk fick nys om det så tiggde dom om några portioner.

Annars är man väl rätt duktig på att göra hemgjorda nudelsoppor och enkla husmanskost, allt beror på humöret för dagen.. Den jag lyckats bäst och flest är dock den enkla finska köttsoppan med högrev som fått puttra i flera timmar, olika rotsaker och gammalt vitt bröd till
Citera
2013-09-03, 14:19
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Hmm, det var en marig fråga. Varierar lite på vilka råvaror som finns (säsong) men varmrökt abborre med filmjölk kan falla in, en surströmmingsklämma, köttsoppa, nikkaloutkasoppa eller stekt fläsk med löksås och kokt potatis.

Det är lika viktigt vem jag lagar det till, eller med. En älgfärslasange som tillagats med en kock jag känner blev riktigt bra, om det var hon eller jag som gjorde nånting extra vet jag inte - kanske det var sällskapet.

Grillade själv köttet (marinerat först) i grillkåtan på min senaste jämna årsdag och det var uppskattat. Om det var speciellt, tja - dryckerna som förtärdes till var i alla fall decimerade vilket säkert bidrog.

Skulle jag kalla några av dessa min paradrätt? Nej, jag tror faktiskt inte att jag har en paradrätt.

Jag lagar det som verkar passande för årstiden, råvarorna som finns och sällskapet. Jag tror inte ens jag skulle vilja ha en rätt som jag är extra bra på, jag nöjer mig med att det jag lagar är ätbart/njutbart.

Om jag fick välja att göra någonting bäst i världen så blir det tom yum gong eller köttsoppa. Men, tyvärr har jag inte kommit dit i min kulinariska resa att jag ens vet vad jag skulle sikta på för den ultimata tom yum kung eller köttsoppan.

Du har turen med att ha tillgång till såna där läckerheter som vilt, avundas dig ibland

Tom yum goong, det har man gjort hemma flera gånger och vart lyckat, men då fick ju jag med mig recept och alla grönsaker som behövdes till soppan av en thailändska, vilket uppskattades:P
Citera
2013-09-03, 19:17
Medlem
CygneRouges avatar
Svampsås, med vilken sorts blandsvamp som helst. Utgångspunkten är en Bechamel och passar perfekt med all sorts "köttbit och potatis".

Jag förstår inte hur folk inte gör denna till perfektion, det är ju så sabla enkelt.

Det enda knepet att låta det ta tid när man inleder med att bryna svampen (och lite riktigt finhackad lök). Med tid menar jag en halvtimme eller nåt.

En liten skvätt soja för färgen, vetemjöl och sen tio - tjugo minuter med att jobba i mjölken.

Absolut bäst blir den dock med svart trumpetsvamp.
Citera
2013-09-06, 18:06
Medlem
Det räknas väl inte som "fin" mat, men jag brukar få beröm för min Plommonspäckade fläskkarré. I synnerhet brukar gästerna prisa min sås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in