• 1
  • 2
2007-06-22, 18:19
Medlem
Lasse.Kongos avatar
Min paradrätt är Mozarella och pesto fylld Fläskfile med hemmagjord potaisgratäng och en hemmagjord Beasås. Till det brukar det bli en sallad med Sallad,gurka,tomat,majs,ruccola,rödlök och en vinegrätt med balsamvinäger och lite olivolja, Mmmmmmmmmmmm.... Smaskens
Citera
2007-06-22, 18:24
Medlem
Boobie Gibsons avatar
Jag skulle nog snarare påstå att en paradrätt är den bästa rätten man kan. Något som är långt ifrån den finaste.

Men jag har en personlig favorit med fyllda murklor serverade med en het sparrissoppa. Det kan vara den mest populära rätten jag svängt ihop.
Citera
2007-06-22, 19:28
Medlem
d_hs avatar
Lär väl vara Boeuf Bourguignon då
Citera
2007-06-22, 20:03
Medlem
sisususis avatar
Kan låta enkelt, men min sjömansbiff i fäboden efter en dags älgjakt är mest efterfrågad.
Citera
2013-08-31, 01:07
Medlem
Fundamentalists avatar
Väcker denna tråd efter sex år, ber om ursäkt om det är opassande.

Min paradrätt är en chilisoppa med blåmusslor.

Vad är din paradrätt?
Senast redigerad av Fundamentalist 2013-08-31 kl. 01:10.
Citera
2013-08-31, 02:40
Medlem
Någon pastaröra. Är inte bättre än så.
Citera
2013-08-31, 07:46
Medlem
klybans avatar
Är det bara jag som uppfattar det är faktiskt två skilda saker man frågar efter.
Där ena är rättan man anser sig vara bäst på, och andra är att det finaste(mest tekniska eller exklusiva?) man klarar av att göra.

Min 4kg grillade rostbiff(blandning av rökspån mackamyra ek, al, äpple och en) häromdagen kan nog bli min paradrätt
Rubba den med egenblandad cajunkrydda.
6 vuxna 5 barn lyckades äta upp 3kg rostbiff, vilket jag uppfattade som att de gillade rostbiffen
Fullkomligt gudomligt god var den helt klart, så inte konstigt att de frossade
Och han i affären tittade på mig som jag inte vore klok när jag ville ha en hel bit rostbiff.
Han i charken började tjata om att jag skulle skära loss rostasen.
Men fattade inte riktigt varför, skulle ju bara skapa mer jobb för mig.
Citera
2013-08-31, 10:26
Medlem
MeanMEs avatar
Beror nog på vem och när man frågar.
En kall höst eller vinterdag är ju en mustig gryta svårslagen.
På sommaren smörstekt makrill med färskpotatis och stuvad spenat lika så.

Själv älskar jag min Hummer Newburg med ångkokt ris och min Biff Stroganoff med pasta.

Gumman älskar min parmesanöverbakade marulk med svamprisotto till.

Farsgubben köttfärslimpan och rotmos med fläsklägg.

Mor min fiskgratäng och paella.

Polarna gillar lasagnen eller pasta Bolognese vilket som och osso buko.

Ungarna hemagjorda pizzor och framför allt älgköttbullar med potatismos skulle jag tro,
varierar lite över tid det där.

Men det är svårt det där, ibland är en gratinerad falukorv med mos och iskall mjölk det absolut bästa som finns eller ungsstekt löksill med färskpotatis med nubbe och öl till. När man har en middag och polarna kollar efter två portioner lite försynt om de kan med och ta en portion till för det var så gott ja då spelar det ingen roll om det "bara" var en lyckad kålpudding, det var en paradrätt den dagen och det är det enda som betyder något i alla fall för mig.
Citera
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2013-08-31, 10:32
Moderator
OBS! Inlägg som bara är ett namn på en maträtt och ingen motivering kommer raderas. Detta ska inte bli en listtråd, det finns ingen mening med att ha en sådan.
//mod
2013-08-31, 11:39
Medlem
Moroten89s avatar
Jag tror det är mina hamburgare isåfall. Jag börjar med att ta köttfärs, helst nöt, och blandar i salt och peppar. Sedan steker jag hamburgarna och kryddar med oregano och santa marias BBQ-krydda. Efter ungefär halva stektiden så slänger jag i skivad lök i stekpannan, dels för att det luktar så in i h-e gott när man steker och dels för att oreganon framhäver en god söt smak i löken. Den söta smaken jag talar om känns ofta i lök oavsett, men den framhävs mer med oreganon tycker jag. Sedan så slår jag av allt flôt ur stekpannan och steker bröden lite lätt. Därefter så serverar jag hamburgarna med den stekta löken, rå lök, ost och vanlig gurka samt bearnaise och BBQ-sås.

Min Jägerschnitzel är populär också, men där så är det den goda såsen som gör att den är omtyckt. Jag bankar ut schnitzlarna och när jag panerar dem så använder jag krossad corn flakes istället för ströbröd. Såsen görs på stekt svamp, grädde, mjöl och en skvätt vin (det spelar ingen roll om det är vitt, rött eller rosé). Jag serverar oftast spiralmakaroner till detta.
EDIT: salt ska det vara i såsen med

Det här hör väl egentligen inte till mat, men jag gör även god sockerkaka. Men det är samtidigt det enda jag bakar, allt annat än sockerkaka får kvinnofolket i familjen baka. Receptet på sockerkakan är hemligt så det delar jag inte med mig utav!
Senast redigerad av Moroten89 2013-08-31 kl. 11:43.
Citera
2013-08-31, 19:26
Medlem
motljusets avatar
Det som håller på att bli min signaturrätt är i alla fall:
Gravad kalvfilé med en slags "pepparrotsmajonäs" och riven pepparrot. Sallad med bland annat rostade pinjenötter, och en friterad potatis chips krona. Håller fortfarande på att jobba på den.

Annars skulle jag säga att jag bemästrat Ulf Wagners, torskrygg med rödvinssås, svamp, bacon, syltlök och blomkålsmos.
Citera
2013-09-01, 21:34
Medlem
moellers avatar
Det som jag själv tycker att jag är bäst på är såser.

Men rätt skulle jag säga chili på högrev i en tortilla med en klick creme fraiche och hackad persilja. Gärna en vitkålssallad till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in