2007-06-21, 19:54
Moderator
^Eazs avatar
Hejsan gott folk

Först och främst tack för all hjälp jag fått tidigare.
Nu är allt uppe och kör utom en lite sak.

Jag kör Ubuntu 7, som jag styr genom Remote Desktop från en Vista maskin.

Ubuntu maskinen är mest till för att jag ska ladda ner saker + lära mig lite Ubuntu.

Hur som helst.

På min Vista maskin sitter den USB HDD med massa saker på. Så den vill jag ha utdelad i DC på linux maskinen.

DC Client: dc_gui2

Att mounta den är inga problem. Som den ser ut är smb://eaz/F$.

Men att dela ut den i DC får jag inte.
Finns det något sätt att komma runt detta, då min linux maskin har inget att dela ut ännu, och vill inte flytta saker dit för att endast dela ut.

Tackar och bockar.
Citera
2007-06-21, 20:01
Medlem
Bossiemans avatar
Vore det inte bättre att ha USB hårddisken inkopplad i Ubuntumaskinen direkt istället. Så slipper du belastningen på nätverket vid tankning plus att du kan stänga av Vista maskinen?
Citera
2007-06-21, 20:05
Medlem
Rizados avatar
mounta den med samba så du får något att dela ut.

Annars kan du göra som jag. Har en stor firewire disk inkopplad till en serverdator. Sedan kan jag tanka hur som helst på den (står i en garderob). Har gb nätverk så jag får bra hastighet iaf. Kolla in torrentflux-b4rt
Citera
2007-06-21, 20:05
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Vore det inte bättre att ha USB hårddisken inkopplad i Ubuntumaskinen direkt istället. Så slipper du belastningen på nätverket vid tankning plus att du kan stänga av Vista maskinen?

Mjo sant iof.

Problemet är att all min musik ligger på den, och då skulle iTunes behöva streama över nätverket konstant iaf + alla mina filmer, + alla mina image's för spel osv

Så slippa trafiken på nätverket kommer jag nog inte undan
Citera
2007-06-21, 20:08
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
mounta den med samba så du får något att dela ut.

Annars kan du göra som jag. Har en stor firewire disk inkopplad till en serverdator. Sedan kan jag tanka hur som helst på den (står i en garderob). Har gb nätverk så jag får bra hastighet iaf. Kolla in torrentflux-b4rt

Tror den är mountad med Samba, men då jag är novis är det inte säkert.

Jag browsade nätverket, sen valde jag eaz (som datorn heter) mountande den med mitt Vista login / password så jag såg alla shares. Sen mountade den på skrivbordet.

Gjorde jag fel för att få den mountad i smb?
Citera
2007-06-21, 20:12
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Tror den är mountad med Samba, men då jag är novis är det inte säkert.

Jag browsade nätverket, sen valde jag eaz (som datorn heter) mountande den med mitt Vista login / password så jag såg alla shares. Sen mountade den på skrivbordet.

Gjorde jag fel för att få den mountad i smb?

Det här kanske kan vara hjälp för dig: http://www.youtube.com/watch?v=Ad17kma8rNM
Eller denna: http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/181
Citera
2007-06-21, 20:28
Medlem
Ralf2s avatar
Du har uppenbarligen monterat en nätverkskatalog via en grafisk utforskare. Antagligen syns den då bara via den, och inte i det riktiga filsystemet.

Använd istället smbmount för att montera nätverksresursen på någon plats i filsystemet.
Citera
2007-06-22, 19:23
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralf2
Du har uppenbarligen monterat en nätverkskatalog via en grafisk utforskare. Antagligen syns den då bara via den, och inte i det riktiga filsystemet.

Använd istället smbmount för att montera nätverksresursen på någon plats i filsystemet.
Använd inte SMB om du inte behöver, gammalt som stryk. Använd CIFS.

mount -t cifs //192.168.X.X/Resurs -o username=aoe,password=aoe "Min mapp"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in