2007-06-21, 10:29
Medlem
Igår la min dator helt av bara svart skärm och bios startar inte upp. Fläkten går igång och även strömmen. Datorn är 4 år gammal, en Fuijutsi Siemens Scaleo, P4 3,1 GHZ. Är det nån som har någon förklaring och vad jag skall göra?
Citera
2007-06-21, 18:31
Medlem
Sorkus avatar
Svart skärm beror väldigt ofta på trasiga minnen, har du möjlighet att testa med några andra minnen så gör det.
Citera
2007-06-21, 18:40
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Svart skärm beror väldigt ofta på trasiga minnen, har du möjlighet att testa med några andra minnen så gör det.
Kraft, grafikkort.. you name it. Precis vad som helst kan vara fel.

Enklast är att lossa precis allt förutom grafikkort, minnen och CPU samt låta alla fläktar sitta kvar så du inte råkar stänga av CPU-fläkten.

Lossa alltså DVD, CD, ljudkort, nätverkskort, hårddisk, floppy osv.

Då har man eliminerat många felkällor och startar inte datorn nu så blir det krångligt. Om den startar är det bara att plugga in sakerna en och en igen och testa vid varje ny pryl. Om datorn t.ex. inte startar med DVD så är det nog den som är kass.

Du bör dock inte göra detta om du inte känner dig stabil med vad du sysslar med. Lämna in den istället till någon källarfirma i närheten. Låt aldrig grannens unge som är "dataproffs" rör den. Han är inte det
Citera
2007-06-21, 18:48
Medlem
Drapåtrissors avatar
Får du ens något BIOS pip? Gissar att det kan vara batteriet men då brukar den inte bara lägga av tvärt.
Citera
2007-06-21, 19:48
Medlem
Sorkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Kraft, grafikkort.. you name it. Precis vad som helst kan vara fel.

Enklast är att lossa precis allt förutom grafikkort, minnen och CPU samt låta alla fläktar sitta kvar så du inte råkar stänga av CPU-fläkten.
Tror det är enklare att bara testa minnena först
Själv brukade jag få svart skärm ibland då jag startade om datorn på fel sätt.
Löste det genom att cleara cmos.
Citera
2009-02-15, 17:55
Medlem
Surepals avatar
Har samma problem som TS.

Testade med andra minnen samt nytt batterie till BIOS men utan framgång.

Någon som har tips?
Citera
2009-02-15, 18:05
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal
Har samma problem som TS.

Testade med andra minnen samt nytt batterie till BIOS men utan framgång.

Någon som har tips?

När man har prövat allt som finns så brukar det vara så illa att moderkortet har gett upp.
Citera
2009-02-15, 18:07
Medlem
Surepals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nait
När man har prövat allt som finns så brukar det vara så illa att moderkortet har gett upp.

Är det inte väldigt ovanligt att datorn fortfarande startar när moderkortet är dött? Alltså alla fläktar körs ju på max osv, men efter det händer det ingenting.
Citera
2009-02-15, 18:14
Medlem
Naits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surepal
Är det inte väldigt ovanligt att datorn fortfarande startar när moderkortet är dött? Alltså alla fläktar körs ju på max osv, men efter det händer det ingenting.

Nej egentligen inte, bara för att moderkortet är paj så betyder det inte att hela moderkortet är trasig. Det är möjligt att det fortfarande går ström genom moderkortet men att det inte vill fungera till 100%.
Citera
2010-04-18, 12:05
Medlem
Kan säga att jag i Fredags fick in en Fuijutsi Siemens som var 4 år gammal som hade precis likadant fel
som TS.
Moderkortet var tillverkat av MSI och hade gett upp men ledde ström.

Det slutade med nytt moderkort och chassi för kunden efter..
Citera
2010-04-18, 12:52
Medlem
Inztabils avatar
Har också haft samma problem med en äldre dator också. Jag orkade aldrig undersöka vad problemet var men jag antar att det var minnena eller moderkortet.
Citera
2010-04-18, 20:38
Medlem
Fleptuts avatar
Om datorn använts mycket kan det vara kondensator fel. Om man tittar på dom som sitter i närheten av proccessorn så ser man att dom blir bulliga istället för platta på toppen. Är dom bulliga kan man löda loss dom och löda dit nya.

/Flep
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in