• 1
  • 2
2007-06-21, 01:12
Medlem
Jag har fått ett ryck att köpa ny handduk samt badlakan. Jag var först inne på Lexington, har alltid gillat deras sängkläder, men då deras handdukar inte var så speciella samt att jag insåg att Lexington var svenskt försvann attraktionen något. Jag tänkte sen, om jag ändå ska köpa nytt, kan jag ju köpa det bästa! Handdukar är ju något man använder varje dag så jag är absolut inte främmande för att lägga en tusing för handduk+badlakan. Vad jag har förstått så är det bäst att köpa 100% egyptiskt bomull. I Sverige verkar de inte ha så mycket¨av den varan, så jag tittade in på Harrods hemsida. Där verkar engelska varumärket Christy, http://www.christy-towels.com, som består av egyptiskt bomull, vara något att hänga i julgranen, eller rättare sagt på kroken (ha ha). Iallafall, någon annan som har bra tips om de bästa och finaste handdukarna, varumärken samt var i Sverige/nätet man kan få tag på dessa?
Citera
2007-06-21, 01:24
Medlem
Lollipops avatar
Du måste vara helt rubbad om du verkligen överväger att införskaffa dig en handduk för 1000 kronor.

Den jag snodde från jobbet är inte av 100%-igt egyptiskt bomull direkt men den duger mer än väl att torka pungen med efter en dusch.
Citera
2007-06-21, 01:27
Bannlyst
Egyptisk bomull att torka kuken och röven med? Är inte det lite överdrivet?

Jag tycker att de bästa handdukarna är de sträva jävlarna. De funkar asbra och de är billiga.
Citera
2007-06-21, 09:59
Medlem
Tjyvass avatar
Marks Pellevävare är ju ett svenskt företag som gör handdukar och morgonrockar av bra kvalitet. Jag tror inte att dom använder Egyptisk bomull till sina produkter men dyrt är det i alla fall. Men det är nog för att dom har tillverkningen i Sverige.
Jag har en morgonrock av märket och den är go att ta på sig, och därför har jag länge gått och vägt och funderat om jag ska köpa mig ett par av deras handdukar/badlakan.
Tyvärr kan jag inte tipsa dig om någon internetbutik som för märket i sitt sortiment, men du har kanske en återförsäljare i din närhet?
Citera
2007-06-21, 10:13
Medlem
xallos avatar
Kolla dessa märken:

Porthault
Pratesi
Bellora
Frette

Alla är top of the line men framförallt frette är supergrymma!
Köp vita inget annat, färgade handukar som bleknar med åldern är keff, använd inte sköljmedel, det förstör handukarna, tvätta varmt och och torktumla på låg värme, vill du att de ska räcka en livstid så kör du snälltvätt och hängtorkar!

Jag kan även rekomendera deras sängkläder, alla frette är dyra men väl värda pengarna!
Citera
2007-06-21, 10:56
Medlem
Flushbangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infinite love
Jag har fått ett ryck att köpa ny handduk samt badlakan. Jag var först inne på Lexington, har alltid gillat deras sängkläder, men då deras handdukar inte var så speciella samt att jag insåg att Lexington var svenskt försvann attraktionen något. Jag tänkte sen, om jag ändå ska köpa nytt, kan jag ju köpa det bästa! Handdukar är ju något man använder varje dag så jag är absolut inte främmande för att lägga en tusing för handduk+badlakan. Vad jag har förstått så är det bäst att köpa 100% egyptiskt bomull. I Sverige verkar de inte ha så mycket¨av den varan, så jag tittade in på Harrods hemsida. Där verkar engelska varumärket Christy, http://www.christy-towels.com, som består av egyptiskt bomull, vara något att hänga i julgranen, eller rättare sagt på kroken (ha ha). Iallafall, någon annan som har bra tips om de bästa och finaste handdukarna, varumärken samt var i Sverige/nätet man kan få tag på dessa?

IKEA?
Citera
2007-06-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Kolla dessa märken:

Porthault
Pratesi
Bellora
Frette

Alla är top of the line men framförallt frette är supergrymma!
Köp vita inget annat, färgade handukar som bleknar med åldern är keff, använd inte sköljmedel, det förstör handukarna, tvätta varmt och och torktumla på låg värme, vill du att de ska räcka en livstid så kör du snälltvätt och hängtorkar!

Jag kan även rekomendera deras sängkläder, alla frette är dyra men väl värda pengarna!

Vet du möjligen var man kan få tag på dessa? Sverige/utlandet?
Citera
2007-06-21, 13:37
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infinite love
Vet du möjligen var man kan få tag på dessa? Sverige/utlandet?

Kolla http://www.frette.com/

Annars finns de på vissa onlineshopar.
De har ingen ÅF i sverige, jag köpte mina grejer i Rom och London, billigare i Rom!
Citera
2007-06-21, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Kolla http://www.frette.com/

Annars finns de på vissa onlineshopar.
De har ingen ÅF i sverige, jag köpte mina grejer i Rom och London, billigare i Rom!

Jag kollade på frette.com, men de verkar bara ha onlineshop i USA, som inte fraktar hit! Jag har kollat på vissa onlineshops, men där verkar Frette lite för billiga, så jag anar oråd... Jag har ganska nära till Köpenhamn, du vet inget ställe där som säljer dom?¨Harrods i London säljer Frette, men de har inget på sin hemsida, så jag tänkte maila dit och fråga. Dom om några borde ju kunna frambringa dom, man har ju hört om mannen som kom in på Harrods och beställde en elefant.. och de fixade det!
Citera
2007-06-21, 18:25
Medlem
Jag håller med om att frette är bra. Ett annat märke som kan vara intressant är Hermes som har många sköna handdukar.
Citera
2007-06-21, 18:37
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IllBill
Jag håller med om att frette är bra. Ett annat märke som kan vara intressant är Hermes som har många sköna handdukar.

Sant!
Citera
2007-06-22, 13:47
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Jag tycker Jysks beaver lux-handdukar är bra och slitstarka. Och Ellos, de som de har in många olika färger...
Många "fina" grejer tycker jag tyvärr håller en dålig kvalitet och även om de är bra så kan väl inte en par handdukar vara värda 1000 spänn????. Mja, det är ju en smaksak, men jag ser gärna att saker är prisvärda och snygga på en och samma gång.

Handdukarna från Frettes, de färgade tål bara 40 graders tvätt, är det fräscht? Handdukar och sängkläder skall tåla 60 eller 95 grader tycker jag.

Men det är klart, har man mycket slantar kan man ju ha dem som engångshanddukar .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in