• 1
  • 2
2007-06-20, 23:21
Medlem
!---datorn är en ibook g3 500mhz---!

jag har bytt hårddisk,(den snurrar, så den lever) och jag har 3st cd´s med os 10.3 på,
har hört att man ska hålla nere C när man startar datorn så den bootar eller vad det heter från CD´n
men ikke.. inte ett liv från cd´n,
har provat med ALT o då fick jag fram nån symbol
även med T så fick jag fram firewire symbolen, så visst lever den?

vad ska jag göra?

pleace, hjälp mig snabbt!

Hälsningar Johan
Citera
2007-06-20, 23:29
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aekiey
har hört att man ska hålla nere C när man startar datorn så den bootar eller vad det heter från CD´n
men ikke.. inte ett liv från cd´n,
har provat med ALT o då fick jag fram nån symbol

Eftersom varker 'C' elelr 'ALT' ger dig möjlighet att boota frå cd så är det förmodligen något av följande:

* Din cd-läsare är trasig
* Dina cd-skivor är inte bootbara (felbrända)
* Du har DVD skivor i din CD-läsare

Du kan alltid testa att nolla ditt PROM. Boota datorn och håll inne ALT+ÄPPLE+P+R. Håll inne dessa knappar under minst 2 uppstarter (släpp alltså inte under tiden).

Vem vet.. det kanske gör susen..
Citera
2007-06-21, 01:35
Medlem
katten80s avatar
Säker på du har rätt cd i av de 3?

Testa med en annan bootbar cd annars
Citera
2007-06-21, 10:23
Moderator
^Eazs avatar
Ok,

Börjar med vad som är redan nämnt: reset PRAM med Apple - ALT - R - P. Tryck ner Power knappen, håll ned ovan nämnda knappar tills det att du hört start chime 3 ggr.

Sen stoppar du i CD nummer 1 (Mac OS X Install Disk 1, iBook Restore Disk 1), sätter igång datorn med ALT knappen pressad.
Efter det att du fått blåa skärmen upp kan det ta ett par minuter beroende på datorn/hur snabb CD läsaren är för att få upp de bootbara diskarna.

Det du ska få fram är en Run Pil (Reload), en pil till höger (Fortsätt) och en bild på en CD Skiva. Välj skivan och tryck på Fortsätt.

Se hur detta funka.
Citera
2007-06-21, 11:46
Medlem
hallå igen, jag provade med en extern CD/DVD och då hittade den skivan, nu har jag tryckt på "enter" symbolen på datorn, då kom det upp ett äpple ett tag med en ladd ikon under, sen byttes det mot en stopskylt med en ladd ikon under... e det bara o vänta elelr vad gör jag?
Citera
2007-06-21, 17:06
Medlem
snälla!!!! hjälp!!
Citera
2007-06-21, 22:08
Medlem
katten80s avatar
vad använder du för extern cd? Är det något officiellt ifrån Apple ?
Är skivorna original?
Citera
2007-06-21, 22:15
Medlem
boo!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aekiey
sen byttes det mot en stopskylt med en ladd ikon under...

Vad är det för skivor du har? Är det OS X köpt i butik eller OS X som följer med en dator?

Om det är det senare så är dina skivor endast fungerande för den Mac modell som de kom med till. Om du försöker boota en G3 iMac med t ex Intel Mac Mini så kommer det inte fungera så bra..
Citera
2007-06-22, 00:12
Medlem
det är inte en från apple, det är en noname typ.(cd/dvdn)

skivorna är brända, och är kontrollerade så ibook g3 kan boota från dom

jag ger upp för dagen, godnatt och tack för intresset o hjälpa

hälsn.Johan
Citera
2007-06-22, 01:01
Medlem
katten80s avatar
jag skulle rekommendera exempelvis Xubuntu Linux istället.
Mac OS X 10.3 är ju inte så mycket och hänga i jul granen och kommer väl slutas supportas av Apple när 10.5 kommer.
Citera
2007-06-22, 11:07
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
jag skulle rekommendera exempelvis Xubuntu Linux istället.
Mac OS X 10.3 är ju inte så mycket och hänga i jul granen och kommer väl slutas supportas av Apple när 10.5 kommer.

Kommer fortfarande supporteras, vi supporterar fortfarande 9.2 (dock så måste 9.0 vara uppdaterat till 9.2, men support får de).
Citera
2007-06-22, 14:34
Medlem
katten80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Kommer fortfarande supporteras, vi supporterar fortfarande 9.2 (dock så måste 9.0 vara uppdaterat till 9.2, men support får de).

Vilka är vi?
OS9 ser jag inte som man kan använda seriöst idag. Det har ju till och med Steve Jobs begravt http://www.youtube.com/watch?v=KfJaSpUb_lc
Jag vet inte mycket om MAc OS X men vad jag vet så kräver del flesta program 10.4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in