2007-06-27, 02:09
Medlem
General Fochs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Visserligen håller jag delvis med dig men jag är av den åsikten att respekt är nåt man erhåller genom sitt agerande - inget man får pga klädseln.

Ja, men det är jävligt svårt att få respekt i en töntuniform. Folk ska anpassa sig till polisen. Inte tvärtom.
Citera
2007-06-27, 08:35
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Foch
Ja, men det är jävligt svårt att få respekt i en töntuniform. Folk ska anpassa sig till polisen. Inte tvärtom.

Visserligen, men vad som är "töntigt" är ju väldigt subjektivt. Även den mest militäriska klädseln kan ju se otroligt töntig ut på fel person.

Kort och gott så tycker jag att dagens klädsel är funktionell och bra för ordningspolisen, medan t.ex poliser i "mindre offensiv" tjänst förmodligen skulle passa lite bättre i en lite "mjukare" klädsel.

Däremot så är jag inte riktigt överens med dig om det sista du skriver. Polisen tjänar folket och deras lön samt resurser kommer från våra skattepengar så nog tycker jag att de ska anpassa sig efter folket, likväl som folket också får anpassa sig efter polisen i vissa särskilda fall.
Citera
2007-06-27, 10:00
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous Mind
Bäste Pastor Franz, ni är en benfickofob.
Jag skulle kalla det för kroniskt ältande av saker och ting.

Jag kan tyvärr inte hålla med er som tycker att dagens polisuniform är snygg. Det ser ju för sjutton ut som de traskar runt i fodrade svarta overaller! Jag kan gå med på att de är praktiska och bekväma för poliserna att ha på sig. Men inte fan är de snygga.
Citera
2007-06-27, 10:16
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Visserligen, men vad som är "töntigt" är ju väldigt subjektivt. Även den mest militäriska klädseln kan ju se otroligt töntig ut på fel person.

För att understryka det som jag menar:

http://www.samverkanmotbrott.nu/bildersune/Lpmew.jpg <--- Ser mest ut som en hippie med skärmmössa...
http://www.rinkeby.nu/nyheter/bilder/Polisjubileum.jpg <--- Lider av samma problem som Sofi Fahrman, kan inte stänga käften helt på någon bild
http://www.samverkanmotbrott.nu/bildersune/Carin-BittenW.jpg <--- Klassisk "knarkarlook"

Citera
2007-06-27, 10:25
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Jag kan tyvärr inte hålla med er som tycker att dagens polisuniform är snygg. Det ser ju för sjutton ut som de traskar runt i fodrade svarta overaller! Jag kan gå med på att de är praktiska och bekväma för poliserna att ha på sig. Men inte fan är de snygga.

Den nuvarande är inte den snyggast polisuniform jag sett, men den är tillräckligt snygg, och detta i kombination med att den tydligen är mycket ändamålsenlig och att polisens resurser inte är oändliga, gör att man bör prioritera brottsbekämpning (fler poliser!) framför införande av ny uniform. Att byta ut en välfungerande uniform mot en sämre variant i syfte att se mindre "aggressiv" ut, är i mina ögon inget annat än oförsvarbart resursslöseri och flum. Tycker du verkligen inte att polisen borde satsa sina knappa resurser på brottsbekämpningen i stället?
Citera
2007-06-27, 11:57
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Den nuvarande är inte den snyggast polisuniform jag sett, men den är tillräckligt snygg, och detta i kombination med att den tydligen är mycket ändamålsenlig och att polisens resurser inte är oändliga, gör att man bör prioritera brottsbekämpning (fler poliser!) framför införande av ny uniform. Att byta ut en välfungerande uniform mot en sämre variant i syfte att se mindre "aggressiv" ut, är i mina ögon inget annat än oförsvarbart resursslöseri och flum. Tycker du verkligen inte att polisen borde satsa sina knappa resurser på brottsbekämpningen i stället?
Att byta ut en välfungerande uniform mot en sämre vore ju sorgligt. Jag vore däremot glad om man kunde byta ut den mot en lika välfungerande fast snäppet stiligare, men det får ju ej heller ta hela årsbudgeten att byta uniformer. Sen att vissa poliser borde gå en trevlighetskurs hör hemma i en annan tråd...
Citera
2007-06-27, 12:30
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Att byta ut en välfungerande uniform mot en sämre vore ju sorgligt. Jag vore däremot glad om man kunde byta ut den mot en lika välfungerande fast snäppet stiligare, men det får ju ej heller ta hela årsbudgeten att byta uniformer. Sen att vissa poliser borde gå en trevlighetskurs hör hemma i en annan tråd...

Jag förstår din synpunkt på uniformerna som du lägger fram den i senaste inlägget och jag tror våra åsikter möts där
någonstans.
Vissa poliser borde säkert kamma till sig lite, men jag ser faktiskt inte detta som ett stort och utbrett problem just i vårt land (som du påpekade, hamnar vi väl OT där...).
Citera
2007-06-27, 12:57
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag förstår din synpunkt på uniformerna som du lägger fram den i senaste inlägget och jag tror våra åsikter möts där
någonstans.
Vissa poliser borde säkert kamma till sig lite, men jag ser faktiskt inte detta som ett stort och utbrett problem just i vårt land (som du påpekade, hamnar vi väl OT där...).
Lejonparten av de poliser jag träffat har varit artiga och trevliga, så det är verkligen inget stort och utbrett problem. Att vissa beter sig sämre än andra får man väl helt enkelt ta. Mer om det skriver jag inte i denna tråden, det är ju som sagt OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in