2007-06-26, 12:36
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Foch
Polisen är knappast till för att gosa med folk. Meningen trodde i alla fall jag var att de ska respekteras av allmänheten. Uniformsdiskussionen tycker jag tyder på att det daltas för mycket. Respekt för ordningsmakten kräver en praktisk och respektingivande uniform ingen clowndräkt som man kan ha om man jobbar på McDonalds.

Visserligen håller jag delvis med dig men jag är av den åsikten att respekt är nåt man erhåller genom sitt agerande - inget man får pga klädseln.
Citera
2007-06-26, 12:55
Medlem
Plt Comdrs avatar
Har inte läst igenom precis alla inlägg, men:

Polisers vilja att se tuffa ut har gått till överdrift. När man ser poliser vandra nerför Avenyn en fin sommardag iklädda piketoveraller och kängor, blir det bara pinsamt.

Poliser borde klä sig mer efter uppdrag. Då skulle nya mjuka uniformer inte behövas.
Citera
2007-06-26, 13:29
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr

Polisers vilja att se tuffa ut har gått till överdrift. När man ser poliser vandra nerför Avenyn en fin sommardag iklädda piketoveraller och kängor, blir det bara pinsamt.

Poliser borde klä sig mer efter uppdrag. Då skulle nya mjuka uniformer inte behövas.

Overall ser du inte ofta på en polis, särskilt inte en piketsådan. Piketen körde overaller på typ 80-talet.
Citera
2007-06-26, 14:31
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Overall ser du inte ofta på en polis, särskilt inte en piketsådan. Piketen körde overaller på typ 80-talet.
Jag gissar på att h*n menar dagens uniform, som lätt kan tas för en overall. Se bara på tidigare i tråden bifogad bild.
Citera
2007-06-26, 16:00
Medlem
SgtApones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Jag gissar på att h*n menar dagens uniform, som lätt kan tas för en overall. Se bara på tidigare i tråden bifogad bild.
Jag måste vara knäpp på något vis, men jag ser inga fel på den utstyrseln annat än att den ser varm ut i sommarsolen.
Den ser dessutom ut att vara ytterst all-round, dvs bra att patrullera i, bra att jaga busar i, bra att bli nedsmutsad i.

Den som blir provocerad av den uniformen kanske skulle fundera på att besöka en psykiater eller nåt..
Citera
2007-06-26, 16:04
Medlem
LågOchLångsams avatar
Jag var i Frankrike förra vecka och när jag ska köra hem till sverige så stannar jag på en mack för att tanka och köpa en kopp kaffe. När jag står vid automaten kommer det in (vad som måsste vara poliser). De hade (som vissa förespråkar) lågskor och ovealler, ja ni läste rätt. Sen hängde hölstret med pistolen lite gulligt där. Tänke er själva, lågskor, blå overall ( i värsta bilmekaniker stuket) och pistol. Jag fick anstränga mig hårt för att inte börja skratta. Altså, myskläder=inte bra.
Citera
2007-06-26, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plt Comdr

Det handlar inte om nagon vilja att se tuff ut. Daremot ror det sig om en vilja att ha en praktisk och talig uniform. En sadan har vi vi tidigare, men den ar pa vag bort. Nu kommer dessutom ytterliggare forslag pa en forsamring.

lagskor kanske funkar i varma klimat dar man mest ror sig centralt. Men har i Sverige behovs en kanga.

Kladda efter uppdrag? Som ordningspolis kastas du hela tiden mellan olika uppdrag, det gar inte att byta klader hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Stybbe
Personligen anser jag inte polisens uniform vara avskräckande på någe vis. Det är väl självklart att den ska kombinera funktionalitet och bekvämlighet. Kängor är ett måste i deras yrke. Det jag anser är tveksamt med polisens yttre idag är de framför allt yngre poliser som använder:

- Benplacerade hölster (praktiskt? Kanske..militäriskt..definitivt ja)
- Synliga handfängsel (praktiskt? Knappast, provocerande..ja!)

Benplacerat holster ar mycket praktiskt da man aker mycket bil. Det minskar risken for svara skador for oss som ar langre. Dessutom avlastar det rygg. I flera lan kravs en arbetsskadeanmalan for att fa ett sadant holster, handlar alltsa inte heller om tuffhet.

En oppen holster hallare ar mycket praktisk, det ar da mycket enklare att fa fram fangslen vid en brakig situation.
Citera
2007-06-26, 19:37
Medlem
Ha kvar den gamla tycker jag skulle bara se fjolligt ut om dom kom i dom outfitsen som dom vill införa .....Polisen ska fan se lite farliga ut !
Citera
2007-06-26, 21:38
Medlem
Pastor Franzs avatar
Ja, att få se stiliga poliser är väl att be om för mycket...
Citera
2007-06-26, 22:05
Medlem
I Finland är det rätt vanligt att polisen använder overaller vintertid. Se exempelvis detta videoklipp på en överförfriskad tonårsflicka och konstaplarna som eskorterar bort henne, eller varför inte detta klipp där den äldre konstapeln har jacka och byxor men den kvinnliga polisen har overall.

Angående "hotfull" tycker jag närmast att overallen ser mer professionell ut då polisen får en mer slimmad look, och inte ser ut som en Michelingubbe med jackan. Ser praktiskt ut i kombination med utrustningsbältet för den delen också.
Citera
2007-06-26, 22:40
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=28PPJCcsiAU

Polisen i Malmö
Citera
2007-06-27, 01:47
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Dags att besvara ett och annat här om än det hunnit gå några dagar...

Citat:
Visst ska polisen inge respekt hos allmänt folk, men om dagens poliser behöver en viss uniform för att kunna inge respekt så vetetusan vad det är för poliser vi har nuförtiden. Jag vill inte ha en polis som inte kan inge respekt utan att ha på sig dagens uniform och helt plötsligt känna sig som mini-rambo och agerar därefter. Plus att dagens uniformer snarare är lätt skräckinjagande än respektingivande. Jag har inget emot att de skrämmer busar, men måste de skrämma oss vanliga Svenssons också? T.ex. äldre tanter som minns hur poliserna var och såg ut förr kan skrämmas av dagens nästintill svarta uniformer och bristen på trevliga poliser som visar sig på stan.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För övrigt så är jag nog inne på att det huvudsakligen är polisens sätt att bete sig i olika situationer som gör att man uppfattar dem som hotfulla/aggressiva eller inte. Deras klädsel är av underordnad betydelse i det fallet.

Skulle alla poliser vara trevliga mot alla (laglydiga) medborgare så skulle inte den här diskussionen finnas...

Citat:
Precis, dagens poliser ser inte skillnad på brottslingar och vanliga laglydiga medborgare. De ser alla som potentiella brottslingar, och agerar därefter.

Självklart är polisens uppträdande och sätt att sköta sina uppgifter viktigare än hur uniformen ser ut. Polisen skall uppträda på ett bestämt, men också korrekt sätt, och ingripa med rejäl hårdhet när så krävs. Jag vill ju se ett samhälle där man lägger större vikt vid lag och ordning och där de som grovt bryter lagarna skall stoppas snabbare och mer resolut än idag. Därför anser jag att det behövs fler poliser med rätt att agera mer kraftfullt samt att de som befinns skyldiga sedan också döms hårdare än idag.
Dagens svenska polis må vara för undfallande mot buset (polisen är väl tyvärr bakbunden av PK-andan i vårt samhälle), men uppträder däremot inte alls illa mot vanliga , skötsamma medborgare; de där anklagelserna kommer ständigt upp i sådana här diskussioner och känns såväl överdrivna som trötsamma. Trots att jag med mina ofta svarta tribalmönstrade kläder avviker lite från präktiga Svensson-normen, har jag aldrig behandlats illa av polisen - de få gånger jag haft med dem att göra, har de alltid varit professionella och sjyssta. Jag har respekt för polisen, men är definitivt inte rädd för dem. Behöver jag nämna att jag varken är kriminell eller uppträder störigt mot poliser som t.ex. stoppar mig i trafiken?

Vad gäller polisens uniformer har jag nu, efter egna funderingar och efter att ha satt mig in i vad poliser tycks anse om detta, kommit fram till att min åsikt är att polisen bör fortsätta använda dagens uniform. Den är praktisk och bekväm, snygg och respektingivande - och därför helt rätt för vår poliskår. Dessutom anser jag att polisen skall använda skattepengarna till betydligt angelägnare saker, nämligen att bekämpa brottsligheten! Det får bli slut på flummandet - polisen är en viktig funktion i ett välfungerande samhälle och skall därför tas på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Jag kan inte hålla med dig om att nuvarande uniform är aggressiv, jag tycker faktiskt den är respektingivande, även på en snäll och go trafikpolis på ett daghem.

Visst, på en tuff, hårdhänt, storvuxen verkar den mycket respektingivande, men jag kan inte få det till att den är aggressiv.

Sen får jag hålla med om att bylingen idag är lite för snäll ( vek kanske ? ). Det behövs hårdare tag nu när våldet har trappats upp.

Jag uppfattar det som att vi egentligen är rätt överens i sakfrågorna. Rätta mig om jag har fel (men läs också först vad jag skrivit lite högre upp i detta inlägg).

Citat:
Kan någon ge mig en vettig förklaring till varför alla benfickorna behövs på byxorna?

Bäste Pastor Franz, ni är en benfickofob.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Sen måste jag bara få säga (till er runt 16 år) att polisen har inte alltid sett ut som de gör idag. I flera decenier var det ljusblå skjorta som gällde. Därför blir man lite trött när man läser "polisen ska se ut som de alltid gjort..." .

Exakt - under större delen av mitt liv (är född -66) har jag sett poliser klädda i ljusblå skjorta och därtill slips. Dagens uniform må vara bra ur flera aspekter (se ovan i detta inlägg!), men inte sjutton är det så poliser "alltid sett ut".
Skriver en sann stofil (nämligen undertecknad).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in