Kläder och utseende påverkar ens självbild. Självbilden påverkar ens agerande. Om man kör med militärinspererade uniformer med kängor så lutar nog självbilden åt "jag är en soldat i krig". Inte så lämpligt i mitt tycke.
Hur andra uppfattar polisen är ju otroligt viktigt. Om intrycket är militäriskt så förs ju inte tankarna till dialog och icke-våld precis...
Dagens vanliga polisuniform är mycket lik den som många länders insatsstyrkor har och det kan vara nyttigt att skillja en vanlig polis från dessa supersnutar som bara ska användas i riktigt skarpa lägen.
Ett annat problem med dagens svarta uniform är att de syns dåligt. Vanliga poliser
ska synas. Ska det smygas i buskarna får man använda civilklädda poliser.
Vanliga poliser ska utstråla myndighet, säkerhet och godhet. Inte krig. Därför tycker jag att en återgång till ljus skjorta och slips samt normala byxor med löpbara lågskor vore önskvärt. Det gamla kopplet och sabeln kan jag tänka mig att skippa

(även en stofil har sina gränser)
Det har gjorts undersökningar på hur olika färger fungerar inom ishocky och där kom man fram till att svarta färger gav en fördel genom att de upplevdes som aggresiva och skrämmande. Är det så vi vill uppleva våra poliser?
http://mentor.lscf.ucsb.edu/course/spring/psyc007/frank.gilovich.1988.pdf