2007-06-24, 00:34
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag håller i stort med dig - och jag vill ju dessutom ha en polis som är aggressiv mot dem som tigger om det (buset). Begreppet "aggressivare" har använts av flera i den här diskussionen och visst är det väl så att dagens nästan svarta uniform med kängor osv. ger ett "aggressivare" intryck än gårdagens uniform med bl.a. ljus skjorta och slips och t.o.m. vit kulle på skärmmössan om sommaren. Dock: polisuniformer utvecklas och dagens variant är säkerligen mer ändamålsenlig än föregående; polisen utför ett viktigt och ofta svårt arbete med stora risker och skall vara utrustade därefter. Och polisen skall, som sagt, inge respekt hos såväl Svensson som hos de kriminella - polisen är inga man jävlas med.
Om du läste mitt inlägg noga, såg du också att jag anser att polisen trots sina "aggressivare" uniformer snarare uppvisar en vekare attityd idag än förr. Det stämmer ju rätt bra med med ditt resonemang, eller hur? (Alltså att det framförallt är mannen/kvinnan innanför uniformen som avgör graden av "aggressivitet".)
Visst ska polisen inge respekt hos allmänt folk, men om dagens poliser behöver en viss uniform för att kunna inge respekt så vetetusan vad det är för poliser vi har nuförtiden. Jag vill inte ha en polis som inte kan inge respekt utan att ha på sig dagens uniform och helt plötsligt känna sig som mini-rambo och agerar därefter. Plus att dagens uniformer snarare är lätt skräckinjagande än respektingivande. Jag har inget emot att de skrämmer busar, men måste de skrämma oss vanliga Svenssons också? T.ex. äldre tanter som minns hur poliserna var och såg ut förr kan skrämmas av dagens nästintill svarta uniformer och bristen på trevliga poliser som visar sig på stan.
Citera
2007-06-24, 00:34
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag håller i stort med dig - och jag vill ju dessutom ha en polis som är aggressiv mot dem som tigger om det (buset). Begreppet "aggressivare" har använts av flera i den här diskussionen och visst är det väl så att dagens nästan svarta uniform med kängor osv. ger ett "aggressivare" intryck än gårdagens uniform med bl.a. ljus skjorta och slips och t.o.m. vit kulle på skärmmössan om sommaren. Dock: polisuniformer utvecklas och dagens variant är säkerligen mer ändamålsenlig än föregående; polisen utför ett viktigt och ofta svårt arbete med stora risker och skall vara utrustade därefter. Och polisen skall, som sagt, inge respekt hos såväl Svensson som hos de kriminella - polisen är inga man jävlas med.
Om du läste mitt inlägg noga, såg du också att jag anser att polisen trots sina "aggressivare" uniformer snarare uppvisar en vekare attityd idag än förr. Det stämmer ju rätt bra med med ditt resonemang, eller hur? (Alltså att det framförallt är mannen/kvinnan innanför uniformen som avgör graden av "aggressivitet".)
Jag kan inte hålla med dig om att nuvarande uniform är aggressiv, jag tycker faktiskt den är respektingivande, även på en snäll och go trafikpolis på ett daghem.

Visst, på en tuff, hårdhänt, storvuxen verkar den mycket respektingivande, men jag kan inte få det till att den är aggressiv.

Sen får jag hålla med om att bylingen idag är lite för snäll ( vek kanske ? ). Det behövs hårdare tag nu när våldet har trappats upp.
Citera
2007-06-24, 00:42
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Visst ska polisen inge respekt hos allmänt folk, men om dagens poliser behöver en viss uniform för att kunna inge respekt så vetetusan vad det är för poliser vi har nuförtiden. Jag vill inte ha en polis som inte kan inge respekt utan att ha på sig dagens uniform och helt plötsligt känna sig som mini-rambo och agerar därefter. Plus att dagens uniformer snarare är lätt skräckinjagande än respektingivande. Jag har inget emot att de skrämmer busar, men måste de skrämma oss vanliga Svenssons också? T.ex. äldre tanter som minns hur poliserna var och såg ut förr kan skrämmas av dagens nästintill svarta uniformer och bristen på trevliga poliser som visar sig på stan.
Nä, goa Pastorn, det räcker inte med en mörkblå uniform för att inge respekt. Det fordrar dessutom en bra Polisman/kvinna för att det kravet skall uppfyllas. Uniformen allena är inte nog.

är uniformerna inte skräckinjagande, dom är respektingivande.
Skräckinjagande............du tar ju i så hiskeligt. Det är väl inte så att du haft en traumatiskt upplevelse där bylingen vart inblandad, sånt kan förfölja en hur länge som helst......har jag hört !!!
Citera
2007-06-24, 00:53
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Nä, goa Pastorn, det räcker inte med en mörkblå uniform för att inge respekt. Det fordrar dessutom en bra Polisman/kvinna för att det kravet skall uppfyllas. Uniformen allena är inte nog.

är uniformerna inte skräckinjagande, dom är respektingivande.
Skräckinjagande............du tar ju i så hiskeligt. Det är väl inte så att du haft en traumatiskt upplevelse där bylingen vart inblandad, sånt kan förfölja en hur länge som helst......har jag hört !!!
Jag har inte varit med om några traumatiska upplevelser med bylingen inblandad.

Däremot saknar jag den trevlige närpolisen, han man såg fler gånger än när det var fest i stan. Du vet, han som inte blåste upp sig som en ungtupp i sin mörka uniform och vandrade ilsket fram.. Han som inte spände blicken i vanligt hederligt folk och såg ut som han inte fått ett ligg i år...

Har dagens poliser ingen social kunskap alls? Får dagens poliser inte lära sig något alls om att bemöta folk på ett trevligt sätt?
Citera
2007-06-24, 01:00
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Fint resonemang. Då kan vi ju alla sitta och spy ur oss alla möjliga dumheter och kalla det för "sanningen". Det låter skitsmart. Min magkänsla säger att du tänker med rövhålet för tillfället. Jag har inga fakta som stödjer mitt påstående (bortsett från dumheterna du skitit ur dig senaste timmarna) men magkänsla är ändå magkänsla..

Kan dock inte dra mig till minnes att jag använt ord som sanning- inte ens haft med det i någon av mina tidigare poster.

Jag har använt mig av "enligt min uppfattning" "mina åsikter är att..." osv.

Och som sagt, visst är detta ett forum för att diskutera saker.
Jag sa det så sent som i min förra post- vilken du citerade, att det inte verkar som att ni är så sugna på att sitta och fixa fram statistik och fakta- eftersom ni inte gjort något åt det.

Så så länge ni inte fixar fram något står mina åsikter oförändrade.

Dina resonemang börjar tyvärr låta som en dum femåring.
Först säger du att vi inte ska sitta och "spy ur oss alla möjliga dumheter och kalla det för "sanningen"".
Därefter;
"Jag har inga fakta som stödjer mitt påstående"

NÄ, men OJdå..

Och @ Fennicum/Lunarstorm kommentaren, med tanke på att jag LÄR vara över 18 år, kille och medlem här kan man nog utesluta att jag ens haft ett lunarstormkonto de senaste 4 åren...

Dock känner jag att det snart är dags för en OT-varning.
Så- det är inte lönt att blabba- eftersom ni inte har fakta(inte jag heller), och ni gör personliga påhopp för att försöka trycka bort faktumet att ni saknar det.
Medan jag i min första post erkännde att jag saknade underlag för mina påstående- som jag redan då erkände bara vara magkänsla och mina personliga åsikter.
Citera
2007-06-24, 01:03
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Dina resonemang börjar tyvärr låta som en dum femåring.
Först säger du att vi inte ska sitta och "spy ur oss alla möjliga dumheter och kalla det för "sanningen"".
Därefter;
"Jag har inga fakta som stödjer mitt påstående"

NÄ, men OJdå..
Antar att du aldrig har hört talas om sarkasm och ironi?
Citera
2007-06-24, 01:04
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Jag har inte varit med om några traumatiska upplevelser med bylingen inblandad.

Däremot saknar jag den trevlige närpolisen, han man såg fler gånger än när det var fest i stan. Du vet, han som inte blåste upp sig som en ungtupp i sin mörka uniform och vandrade ilsket fram.. Han som inte spände blicken i vanligt hederligt folk och såg ut som han inte fått ett ligg i år...

Har dagens poliser ingen social kunskap alls? Får dagens poliser inte lära sig något alls om att bemöta folk på ett trevligt sätt?
Nu har jag inte haft kontakt med poliser mer än i trafikkontroller, licensärenden samt lite informationskvällar (efter nåt mord på en bonde), men iaf de poliser jag var i kontakt med var hur trevliga som helst. När jag tänker efter har jag förbanne mig aldrig stött på en otrevlig sådan. Möjligt jag har haft tur, det vet jag inte.

Tom när jag var yngre och bar mig illa åt på fyllan (vid nåt enstaka tillfälle ), inte ens då var bylingen otrevlig, utan tillrättavisade mig vänligen, men bestämt.
Citera
2007-06-24, 01:14
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Antar att du aldrig har hört talas om sarkasm och ironi?

Eh, va?..
Förstår inte vari ironin fanns i det som skrevs.
Citera
2007-06-24, 01:19
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Eh, va?..
Förstår inte vari ironin fanns i det som skrevs.
Men herregud, (eller nåt liknande). Det var ju för jävelen ironi så det stod härliga till. Slå upp ironi, och läs sen om inläggen.
Citera
2007-06-24, 01:28
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Men herregud, (eller nåt liknande). Det var ju för jävelen ironi så det stod härliga till. Slå upp ironi, och läs sen om inläggen.

äh, orka, jag är mycket väl medveten om vad ironi är.
Dock har jag läst inlägget igen och förstod att tråkigt nog erkändes det inte att det som syftades var mot det som skrevs i samma inlägg.

Jag uppfattade det som att han erkände att det som han sagt tidigare saknar faktaenligt belägg.
(vilket det defaktum gör).

Tyvärr ser jag nu att fallet inte är sånt.

Nä, ärligt, detta är som att snacka med väggar, och eftersom man verkligen inte får ut något av att samtala med sådana så tänkte jag tacka för mig.
Kanske bör tilläggas att jag sovit två timmar de senaste två nätterna- samanlagt.
Så för eventuella stavfel som jag fixat fram.

Tack och Hej!
Måtte effektivitet vinna över manér
Citera
2007-06-24, 01:53
Medlem
Cineastens avatar
Är det inte rätt uppenbart vad jag syftar på med
Citat:
Fint resonemang. Då kan vi ju alla sitta och spy ur oss alla möjliga dumheter och kalla det för "sanningen". Det låter skitsmart. Min magkänsla säger att du tänker med rövhålet för tillfället. Jag har inga fakta som stödjer mitt påstående (bortsett från dumheterna du skitit ur dig senaste timmarna) men magkänsla är ändå magkänsla..
?
Citera
2007-06-24, 07:08
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Är detta förresten en ny provuniform för polisen eller något som är speciellt framtaget för cykelpoliser? Jag har nämligen hört lite lösa rykten om en ljusblå provuniform, och det skulle ju kunna vara den i sådana fall.

http://www.duells.se/katalog/Assets/resurser/ovrigt/polis-trek-close.jpg
Jag har aldrig sett någon annan polis än just en cykelpolis i den uniformen.
Men ALLA cykelpoliser jag sett har haft just ljusblått så jag vågar påstå att det där är en cykelpolis only uniform.

Jag tycker att det är tråkigt att man inte hör saker som Osmo Vallo och sånt längre, det var gamla goda tider när man visste att buset fick ordentligt med spö av polisen.
När polisen kommer ska man ge upp direkt och göra EXAKT som polisen säger men istället gör folk motstånd och tror att dom har rätt att skydda sig från polisen.
Som det jävla stolpskottet som sköt polismannen häromdagen som sa att han kände sig trängd.
So fucking what att du kände dig trängd du SKA vara trängd och jag tycker att det är sjukt att inte poliserna sköt mannen när han drog vapen.
Hade det varit i t.ex usa hade inte han levt idag och bägge polismännen hade förmodligen levt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in