Citat:
Visst ska polisen inge respekt hos allmänt folk, men om dagens poliser behöver en viss uniform för att kunna inge respekt så vetetusan vad det är för poliser vi har nuförtiden. Jag vill inte ha en polis som inte kan inge respekt utan att ha på sig dagens uniform och helt plötsligt känna sig som mini-rambo och agerar därefter. Plus att dagens uniformer snarare är lätt skräckinjagande än respektingivande. Jag har inget emot att de skrämmer busar, men måste de skrämma oss vanliga Svenssons också? T.ex. äldre tanter som minns hur poliserna var och såg ut förr kan skrämmas av dagens nästintill svarta uniformer och bristen på trevliga poliser som visar sig på stan.
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Jag håller i stort med dig - och jag vill ju dessutom ha en polis som är aggressiv mot dem som tigger om det (buset). Begreppet "aggressivare" har använts av flera i den här diskussionen och visst är det väl så att dagens nästan svarta uniform med kängor osv. ger ett "aggressivare" intryck än gårdagens uniform med bl.a. ljus skjorta och slips och t.o.m. vit kulle på skärmmössan om sommaren. Dock: polisuniformer utvecklas och dagens variant är säkerligen mer ändamålsenlig än föregående; polisen utför ett viktigt och ofta svårt arbete med stora risker och skall vara utrustade därefter. Och polisen skall, som sagt, inge respekt hos såväl Svensson som hos de kriminella - polisen är inga man jävlas med.
Om du läste mitt inlägg noga, såg du också att jag anser att polisen trots sina "aggressivare" uniformer snarare uppvisar en vekare attityd idag än förr. Det stämmer ju rätt bra med med ditt resonemang, eller hur? (Alltså att det framförallt är mannen/kvinnan innanför uniformen som avgör graden av "aggressivitet".)
Om du läste mitt inlägg noga, såg du också att jag anser att polisen trots sina "aggressivare" uniformer snarare uppvisar en vekare attityd idag än förr. Det stämmer ju rätt bra med med ditt resonemang, eller hur? (Alltså att det framförallt är mannen/kvinnan innanför uniformen som avgör graden av "aggressivitet".)
), inte ens då var bylingen otrevlig, utan tillrättavisade mig vänligen, men bestämt.