Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Hur vet du att de lyckades fånga boven?
(Och ja, det ser opraktiskt ut, snällt och vänligt som "Din Polis i området"- men inte praktiskt)
Hade vi sämre uppklarningsstatistik för 25 år sedan? Tror du inte poliserna fångade och spöade skiten ur buset även då är du mer än lovligt korkad. Polisen har genom sin utbildning fått en mer human syn på sina medmänniskor idag än vad de hade förr. Det är ju inte för inte som polisen kallades för fascistisk förr (vilket de även gör idag av mindre vetande). Du känner kanske till den beryktade basebolligan?
Citat:
Jag känner (bara magkänsla) att polisens uppgift har gått mer från att Tjäna till att Skydda. Därav sätts nya krav på materiell.
Och jag övertygad om att antalet grova våldsbrott har uppgått sedan 60/70-talen.
Du är övertygad men kan inte presentera någon statistik? Det rapporteras mer om våld idag eftersom media inte skyr några som helst medel att sälja lösnummer/fånga tittare. Är det något som säljer så är det polisvåld, brott, mord osv. Mycket kan skyllas på media som piskar upp en stämning som inte till 100% överensstämmer med verkligheten. Därav den spridda missuppfattningen att det är så oerhört farligt att gå ut på stan utan att beväpna sig till tänderna med allsköns vapenattiraljer, skyddstutrustning etc.
Citat:
Tidigare var dessutom polisen utrustad mer för en uppgift åt gången.
Alltså- "idag ska vi ut och patrullera och visa upp oss"
Eller "idag ska vi sätta upp en vägspärr här för att det är lördag morgon och folk kör säkert bakfulla"
Var det så? Det finns fortfarande olika sektioner inom polisen, exempelvis rytteriet, trafikpolisen, helikopterpolisen, hundpatruller, piketen, sjöpolisen osv. Alla med sina egna uppgifter.
Citat:
Jämfört med nu där det ställs högre krav på polisen att snabbt/are kunna byta uppgift.
Det är fortfarande ordningspolisen som i mångt och mycket tar hand om ordningsfrågorna, dvs det som media älskar att skriva och rapportera om.
Citat:
Som sagt, bara en känsla, ingen fakta.
Bra att du påpekar det. Det hade jag inte kunnat räkna ut själv.
Citat:
Dessutom är det så att visas det en spricka i auktoriten så kommer denna att utnyttjas av idioter.
Idioter ja. Är alla Svenssons idioter? Vågar alla ge sig på en polis?
Citat:
Ser en polis osäker ut kommer denne inte att respekteras.
Poliser ser inte osäkra ut för att de inte är klädda som commandosoldater beredda på att storma ett terroristfäste.
Citat:
Jag tycker att de nuvarande uniformerna är passande och möter de krav som ställs på dem.
Dock ljusare färger hade inte varit en så dålig idé..
På de patrullerande och övriga "Tjäna"-uppdragen.
Just precis så. Det är ingen som påstår att insatspolisen och piketen ska kläs ut i bunnysuits, rosa pyjamasoveraller eller folkdräkt endast beväpnade med lösnäsa och vattenpistoler. Det finns många steg däremellan...