2007-06-23, 21:15
Medlem
HampaLampas avatar
hehe, ok.
Alltså, för att förtydliga, jag ser det inte som ett problem att polisen går och klappar barn på huvudet och sjunger fina sånger om sommaren och blommor, men det är inte deras huvudsakliga uppgift.

Och som sagt, de argumenten jag la fram (som du så trevligt inte ens bevisat fel) som att det övergått från i huvudsakligen Tjäna till att Skydda- är fortfarande enligt min uppfattning korrekta.
Ett argument som berättigar större krav på praktisk utrustning.

Att en Volvo kunde rulla på 80talet är det ingen som betvivlar, men att en v70 är bättre är det i min värld inte något fel på.
Citera
2007-06-23, 21:27
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Hur vet du att de lyckades fånga boven?
(Och ja, det ser opraktiskt ut, snällt och vänligt som "Din Polis i området"- men inte praktiskt)
Hade vi sämre uppklarningsstatistik för 25 år sedan? Tror du inte poliserna fångade och spöade skiten ur buset även då är du mer än lovligt korkad. Polisen har genom sin utbildning fått en mer human syn på sina medmänniskor idag än vad de hade förr. Det är ju inte för inte som polisen kallades för fascistisk förr (vilket de även gör idag av mindre vetande). Du känner kanske till den beryktade basebolligan?

Citat:
Jag känner (bara magkänsla) att polisens uppgift har gått mer från att Tjäna till att Skydda. Därav sätts nya krav på materiell.
Och jag övertygad om att antalet grova våldsbrott har uppgått sedan 60/70-talen.
Du är övertygad men kan inte presentera någon statistik? Det rapporteras mer om våld idag eftersom media inte skyr några som helst medel att sälja lösnummer/fånga tittare. Är det något som säljer så är det polisvåld, brott, mord osv. Mycket kan skyllas på media som piskar upp en stämning som inte till 100% överensstämmer med verkligheten. Därav den spridda missuppfattningen att det är så oerhört farligt att gå ut på stan utan att beväpna sig till tänderna med allsköns vapenattiraljer, skyddstutrustning etc.

Citat:
Tidigare var dessutom polisen utrustad mer för en uppgift åt gången.
Alltså- "idag ska vi ut och patrullera och visa upp oss"
Eller "idag ska vi sätta upp en vägspärr här för att det är lördag morgon och folk kör säkert bakfulla"
Var det så? Det finns fortfarande olika sektioner inom polisen, exempelvis rytteriet, trafikpolisen, helikopterpolisen, hundpatruller, piketen, sjöpolisen osv. Alla med sina egna uppgifter.
Citat:
Jämfört med nu där det ställs högre krav på polisen att snabbt/are kunna byta uppgift.
Det är fortfarande ordningspolisen som i mångt och mycket tar hand om ordningsfrågorna, dvs det som media älskar att skriva och rapportera om.
Citat:
Som sagt, bara en känsla, ingen fakta.
Bra att du påpekar det. Det hade jag inte kunnat räkna ut själv.

Citat:
Dessutom är det så att visas det en spricka i auktoriten så kommer denna att utnyttjas av idioter.
Idioter ja. Är alla Svenssons idioter? Vågar alla ge sig på en polis?

Citat:
Ser en polis osäker ut kommer denne inte att respekteras.
Poliser ser inte osäkra ut för att de inte är klädda som commandosoldater beredda på att storma ett terroristfäste.

Citat:
Jag tycker att de nuvarande uniformerna är passande och möter de krav som ställs på dem.
Dock ljusare färger hade inte varit en så dålig idé..
På de patrullerande och övriga "Tjäna"-uppdragen.
Just precis så. Det är ingen som påstår att insatspolisen och piketen ska kläs ut i bunnysuits, rosa pyjamasoveraller eller folkdräkt endast beväpnade med lösnäsa och vattenpistoler. Det finns många steg däremellan...
Citera
2007-06-23, 21:50
Medlem
HampaLampas avatar
@Cineasten:
Att jag inte pressenterar några fakta beror först och främst på en faktor:
-Ork
Palla sitta och googla fram rapporter som ska stämma överens och vara represenativa genom årtionden.

Sett till att varken du eller Fennicum har gjort det kan jag våga anta att ni känner likadant.
Palla sitta och gräva i en uppskattningsvis halvtimme för att jämföra och ha sig för att övertyga ett namn på ett forum på internet om att det man påstår har faktaenliga belägg?
-Nä?

Sedan spelar dessutom fler faktorer in än ren statistik. Hur sann den än må vara är det fortfarande siffror, som beror på olika orsaker.

Tex att om det hade visat sig att det var fler anmälda våldsbrott under 70talet- enligt statistiken visar det i praktiken kanske bara att det var svårare att under 70talet hitta personfakta på ett snabbt och enkelt sätt (tex internet) för att kunna hota om mer våld om det tidigare våldet anmäls.

Likaså kan det vara så att det är fler gripna och dömda våldsbrott nu, kanske inte alls beror på polisens utrustning- utan snarare att det begås mer?
Eller att det är enklare att fälla, tack vare att dagens övervakningssamhälle jämfört med 1970.

Så visst- statistik i all ära, men den berättar inte allt.

Och som sagt, min åsikt om att polisens nuvarande uniformer är praktiskare än de på 70talet står fortfarande- i er brist (samma som min) att pressentera fakta.
Citera
2007-06-23, 22:10
Medlem
Citat:
Palla sitta och googla fram rapporter som ska stämma överens och vara represenativa genom årtionden.

Vad tror du att Flashback är för något? Det här är ett diskussionsforum där det är tänkt att vi ska diskutera kring ställda spörsmål och lära oss något av varandra din spoling, inte en chat på Lunarstorm där du drar fram dina åsikter efter att du inte tänkt till först. Dina åsikter är lika ointressanta som de är irrelevanta, och eftersom du fullständigt saknar kunskap kring det du diskuterar är det av största vikt att du först "pallar" ta reda på fakta innan du uttalar dig. Annars kanske du bör hålla dig till Lunarstorm fortsättningsvis.
Citera
2007-06-23, 22:34
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
@Cineasten:
Att jag inte pressenterar några fakta beror först och främst på en faktor:
-Ork

Sett till att varken du eller Fennicum har gjort det kan jag våga anta att ni känner likadant.
Palla sitta och gräva i en uppskattningsvis halvtimme för att jämföra och ha sig för att övertyga ett namn på ett forum på internet om att det man påstår har faktaenliga belägg?
-Nä?

Sedan spelar dessutom fler faktorer in än ren statistik. Hur sann den än må vara är det fortfarande siffror, som beror på olika orsaker.

Tex att om det hade visat sig att det var fler anmälda våldsbrott under 70talet- enligt statistiken visar det i praktiken kanske bara att det var svårare att under 70talet hitta personfakta på ett snabbt och enkelt sätt (tex internet) för att kunna hota om mer våld om det tidigare våldet anmäls.

Likaså kan det vara så att det är fler gripna och dömda våldsbrott nu, kanske inte alls beror på polisens utrustning- utan snarare att det begås mer?
Eller att det är enklare att fälla, tack vare att dagens övervakningssamhälle jämfört med 1970.

Så visst- statistik i all ära, men den berättar inte allt.

Och som sagt, min åsikt om att polisens nuvarande uniformer är praktiskare än de på 70talet står fortfarande- i er brist (samma som min) att pressentera fakta.

Fint resonemang. Då kan vi ju alla sitta och spy ur oss alla möjliga dumheter och kalla det för "sanningen". Det låter skitsmart. Min magkänsla säger att du tänker med rövhålet för tillfället. Jag har inga fakta som stödjer mitt påstående (bortsett från dumheterna du skitit ur dig senaste timmarna) men magkänsla är ändå magkänsla..
Citera
2007-06-23, 22:53
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Jag håller helt med HampaLampa om nedanstående och mycket annat i denna diskussion:

Citat:
Tidigare var dessutom polisen utrustad mer för en uppgift åt gången.
Alltså- "idag ska vi ut och patrullera och visa upp oss"
Eller "idag ska vi sätta upp en vägspärr här för att det är lördag morgon och folk kör säkert bakfulla"
Jämfört med nu där det ställs högre krav på polisen att snabbt/are kunna byta uppgift.

Ett av motiven när den nuvarande mörkblå uniformen infördes var just att polisen behövde mer praktiska, ändamålsenliga uniformer som funkar för alla de typer av uppdrag en polis kan tänkas utföra under ett arbetspass. Tidigare var poliserna inte allround-utrustade, utan alternativet var ibland att vara snabbt på plats med inte optimal utrustning, t.ex. kängor om man måste in i skogen och leta efter ett bortsprunget barn eller en farlig rymling, eller att åka omvägen över stationen och fixa lämplig utrustning, men då i stället inte lika snabbt kunna vara på plats. Även om vanliga ordningspoliser naturligtvis ägnar rätt mycket tid till relativt odramatiska arbetsuppgifter, kan det ju plötsligt hända något och då skall man vara rustad för detta. En polis kan ju i ena ögonblicket stå och förklara vägen för några turister för att i nästa ögonblick få larm om ett väpnat rån (en rånare som ju mycket väl kan fly ut i terrängen).

Dagens polisuniformer är väl också en anpassning ur ren arbetsmiljösynpunkt; polisens arbete är ofta farligt och då skall man också ha rejäla grejor som tål påfrestningarna och skyddar mot onödiga skador. Snickare, byggnadsarbetare och industriarbetare fick också sina jobb gjorda förr i tiden, men ingen kan väl förneka att det är bra att de idag är bättre skyddade mot olyckor?
Precis som HampaLampa påpekar, tar man sig i en Volvo 140 eller 240 från 1970-talet från punkt A till punkt C, men en modern V70 gör det både snabbare och bekvämare. Och exemplet någon drog att det viktiga inte är att byxorna håller om man under en språngmarsch måste ta sig över ett högt staket, är ju löjligt. Byxor som stramar så mycket gör ju att man för det första inte lika lätt tar sig över hindret, för det andra skall ju byxorna också skydda polismannen och går de sönder finns ju risken för personskada om t.ex. staketet har vassa detaljer eller när man hinner upp brottslingen och kanske måste brottas med denne. Dessutom kanske jakten fortsätter en bra bit till och om det då är bitande kall ute, kommer ju polismannen snabbare bli nedkyld om man har en stor reva i byxbaken.

Nej, min åsikt i denna fråga, är att polisen skall ha en så god utrustning som möjligt i syfte att effektivt kunna lösa alla typer av uppgifter. Dagens uniformer är väsentligt aggressivare i sin framtoning än de som fanns för inte allt för länge sedan, och kanske skulle man med t.ex. en ljusare skjorta kunna ge den vanliga ordningspolisen en mindre militaristisk framtoning utan att göra alltför mycket avkall på funktionen. Dock: i resonemanget kring polisens framtoning finns också ett element av trams och daltande och även om polisen naturligtvis också skall kunna visa empati, är det av yttersta vikt att den också är respektingivande. Polisen skall upprätthålla lag och ordning på gator och torg, så att landets innevånare kan känna sig trygga och om nödvändigt skall man också ingripa med stor kraft mot dem som stör denna ordning. Trots aggressivare uniformer framstår vår moderna svenska polis som alltmer genomsyrad av politisk korrekthet och låt-gå-attityd kombinerat med uppgivenhet gentemot buset - och det, det bådar inte gott.
Citera
2007-06-23, 22:57
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tror du poliserna under 70 och början av 80-talet hade svårt att springa/klättra/brottas/whatever när de var klädda i "vanliga" byxor, skinnjacka med koppel och lågskor?

Absolut, självklart. Det är väl därför de har utvecklat skodonen. Prova själv att springa i de olika typerna av skor så kommer du märka att de ena är mer lämpade.

Kopplet är ju dessutom ypperligt bra att fastna i saker. Det togs för övrigt bort för att det såg typ "hotfullt" ut. Nazisterna körde med koppel.

Missförstå mig rätt. Jag ser inget egenvärde i att polisen ser hård och militärisk ut. Jag vill bara ge dem rätt att arbeta i praktiska och sköna kläder
Citera
2007-06-23, 23:16
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
. Trots aggressivare uniformer .
Alltså, det här med att kalla Polisen's uniform för aggressiv, det är ju löjligt. Polisen's uniform är inte aggressiv, möjligen kan människan i uniformen vara det, men det gör inte paltorna aggressiva.

Tänk dig en go, lönnfet skånsk Polis, i sin fina mörkblå uniform, stega in på ett daghem och förespråka trafiksäkerhet. Han utstrålar inte speciellt mycket aggressivitet, trots nuvarande uniform, eller gör han det, tycker du ?

Däremot en vältränad bjässe på 120 kg på Plattan en lördagkväll kan nog vara ganska respektingivande, i sin mörkblå uniform, och det skall han vara också.
Citera
2007-06-23, 23:21
Medlem
Är detta förresten en ny provuniform för polisen eller något som är speciellt framtaget för cykelpoliser? Jag har nämligen hört lite lösa rykten om en ljusblå provuniform, och det skulle ju kunna vara den i sådana fall.

http://www.duells.se/katalog/Assets/resurser/ovrigt/polis-trek-close.jpg
Citera
2007-06-23, 23:34
Medlem
Mr Coffees avatar
En kvinnlig polis i den här uniformen får gripa mig vilken dag som helst!!!

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/29636/ryttarinna300.jpg

Ser det här verkligen hotfullt ut? Jag ser inte det som andra ser kanske:

http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/29636/poliskvinna300dpi.jpg
Citera
2007-06-23, 23:38
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr G
Alltså, det här med att kalla Polisen's uniform för aggressiv, det är ju löjligt. Polisen's uniform är inte aggressiv, möjligen kan människan i uniformen vara det, men det gör inte paltorna aggressiva.

Tänk dig en go, lönnfet skånsk Polis, i sin fina mörkblå uniform, stega in på ett daghem och förespråka trafiksäkerhet. Han utstrålar inte speciellt mycket aggressivitet, trots nuvarande uniform, eller gör han det, tycker du ?

Däremot en vältränad bjässe på 120 kg på Plattan en lördagkväll kan nog vara ganska respektingivande, i sin mörkblå uniform, och det skall han vara också.

Jag håller i stort med dig - och jag vill ju dessutom ha en polis som är aggressiv mot dem som tigger om det (buset). Begreppet "aggressivare" har använts av flera i den här diskussionen och visst är det väl så att dagens nästan svarta uniform med kängor osv. ger ett "aggressivare" intryck än gårdagens uniform med bl.a. ljus skjorta och slips och t.o.m. vit kulle på skärmmössan om sommaren. Dock: polisuniformer utvecklas och dagens variant är säkerligen mer ändamålsenlig än föregående; polisen utför ett viktigt och ofta svårt arbete med stora risker och skall vara utrustade därefter. Och polisen skall, som sagt, inge respekt hos såväl Svensson som hos de kriminella - polisen är inga man jävlas med.
Om du läste mitt inlägg noga, såg du också att jag anser att polisen trots sina "aggressivare" uniformer snarare uppvisar en vekare attityd idag än förr. Det stämmer ju rätt bra med med ditt resonemang, eller hur? (Alltså att det framförallt är mannen/kvinnan innanför uniformen som avgör graden av "aggressivitet".)
Citera
2007-06-23, 23:45
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Är detta förresten en ny provuniform för polisen eller något som är speciellt framtaget för cykelpoliser? Jag har nämligen hört lite lösa rykten om en ljusblå provuniform, och det skulle ju kunna vara den i sådana fall.

http://www.duells.se/katalog/Assets/resurser/ovrigt/polis-trek-close.jpg

Uniformen på bilden ger ett bra intryck; snyggt, funktionellt och samtidigt mindre "aggressivt". Visst bär väl somliga poliser redan idag den där typen av ljusblå jackor, särskilt trafikpolisen? Dock: hur bra den där uniformen är (om det nu är den som är på ingång) måste också avgöras av landets poliser som skall bära den i ur och skur, inte av en FB-tyckare som undertecknad.

Edit: Skall vi kolla med FB:s alldeles egna polis, Arkie, vad han tycker om detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in