Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hade vi sämre uppklarningsstatistik för 25 år sedan? Tror du inte poliserna fångade och spöade skiten ur buset även då är du mer än lovligt korkad. Polisen har genom sin utbildning fått en mer human syn på sina medmänniskor idag än vad de hade förr. Det är ju inte för inte som polisen kallades för fascistisk förr (vilket de även gör idag av mindre vetande). Du känner kanske till den beryktade basebolligan?
Min uppfattning är att polisen på 70-talet benämndes fascister främst beror på det fruktansvärda samhällsklimatet som rådde då och inte för att polisen hade för vana att spöa upp tjuvar och banditer, även om det givetvis förekom. Vänsterorienteringen var som bekant ännu värre då än nu. 68-rörelse, kårhusockupationer, demonstrationer mot Vietnamn, strider om almar och allt annat vidrigt våra föräldrars generation hittade på i sin ungdom.
Bättre människosyn hos dagens poliser? Hört talas om uttryck som ”äckel Sverige” och den vanligt förekommande uppdelningen av samhället i poliser och dåliga människor?
När det gäller uniformsfrågan håller jag med Dangerous Mind och Oddball. Polisens kläder skall vara funktionsdugliga och om kläderna upplevs som aggressiva beror det till största sannolikhet på den enskilda polismannens agerande. Angående val av skor är det för mig en självklarhet att kängor lämpar sig bättre än lågskor för att blada, springa, brottas, stå stilla på samma ställe längre stunder, äta pizza eller vad nu polismannen för tillfället löser för uppgift.