2007-06-24, 07:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Kanske bör tilläggas att jag sovit två timmar de senaste två nätterna- samanlagt.

Ta och sov lite så orkar du kanske orkar underbygga dina teser med relevant statistik sedan...

För övrigt så är jag nog inne på att det huvudsakligen är polisens sätt att bete sig i olika situationer som gör att man uppfattar dem som hotfulla/aggressiva eller inte. Deras klädsel är av underordnad betydelse i det fallet.

Skulle alla poliser vara trevliga mot alla (laglydiga) medborgare så skulle inte den här diskussionen finnas...
Citera
2007-06-24, 12:19
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ta och sov lite så orkar du kanske orkar underbygga dina teser med relevant statistik sedan...

För övrigt så är jag nog inne på att det huvudsakligen är polisens sätt att bete sig i olika situationer som gör att man uppfattar dem som hotfulla/aggressiva eller inte. Deras klädsel är av underordnad betydelse i det fallet.

Skulle alla poliser vara trevliga mot alla (laglydiga) medborgare så skulle inte den här diskussionen finnas...
Precis, dagens poliser ser inte skillnad på brottslingar och vanliga laglydiga medborgare. De ser alla som potentiella brottslingar, och agerar därefter.
Citera
2007-06-24, 13:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Är detta förresten en ny provuniform för polisen eller något som är speciellt framtaget för cykelpoliser? Jag har nämligen hört lite lösa rykten om en ljusblå provuniform, och det skulle ju kunna vara den i sådana fall.

http://www.duells.se/katalog/Assets/resurser/ovrigt/polis-trek-close.jpg
Det ser inte ut som en polis, det ser ut som en lallande fåne
Citera
2007-06-24, 17:21
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det ser inte ut som en polis, det ser ut som en lallande fåne
Det går att kombinera. Mycket vanligt till och med.
Citera
2007-06-24, 21:19
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hade vi sämre uppklarningsstatistik för 25 år sedan? Tror du inte poliserna fångade och spöade skiten ur buset även då är du mer än lovligt korkad. Polisen har genom sin utbildning fått en mer human syn på sina medmänniskor idag än vad de hade förr. Det är ju inte för inte som polisen kallades för fascistisk förr (vilket de även gör idag av mindre vetande). Du känner kanske till den beryktade basebolligan?

Min uppfattning är att polisen på 70-talet benämndes fascister främst beror på det fruktansvärda samhällsklimatet som rådde då och inte för att polisen hade för vana att spöa upp tjuvar och banditer, även om det givetvis förekom. Vänsterorienteringen var som bekant ännu värre då än nu. 68-rörelse, kårhusockupationer, demonstrationer mot Vietnamn, strider om almar och allt annat vidrigt våra föräldrars generation hittade på i sin ungdom.

Bättre människosyn hos dagens poliser? Hört talas om uttryck som ”äckel Sverige” och den vanligt förekommande uppdelningen av samhället i poliser och dåliga människor?

När det gäller uniformsfrågan håller jag med Dangerous Mind och Oddball. Polisens kläder skall vara funktionsdugliga och om kläderna upplevs som aggressiva beror det till största sannolikhet på den enskilda polismannens agerande. Angående val av skor är det för mig en självklarhet att kängor lämpar sig bättre än lågskor för att blada, springa, brottas, stå stilla på samma ställe längre stunder, äta pizza eller vad nu polismannen för tillfället löser för uppgift.
Citera
2007-06-24, 21:38
Medlem
skalman1973s avatar
Tja så länge dom är flamsäkra med tanke på alla snedvridna vänsteranhängaree med bensinbomber så får dom för min skull klä sig som dom vill bara dom kan bekämpa buset
Citera
2007-06-24, 22:37
Medlem
Pastor Franzs avatar
Kan någon ge mig en vettig förklaring till varför alla benfickorna behövs på byxorna?
Citera
2007-06-24, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Kan någon ge mig en vettig förklaring till varför alla benfickorna behövs på byxorna?

För att stoppa grejer i tror jag
Citera
2007-06-24, 22:42
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Citat:

Som redan nämnts i tråden: för att en polisman bär på en hel del utrustning, som dessutom måste vara hyfsat lättåtkomlig.
Citera
2007-06-24, 23:08
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dangerous_Mind
Som redan nämnts i tråden: för att en polisman bär på en hel del utrustning, som dessutom måste vara hyfsat lättåtkomlig.
Jag vill veta vad för saker han behöver ha med sig som han verkligen inte kan ha i bältet eller de vanliga fickorna.
Citera
2007-06-24, 23:22
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Har du något emot benfickor eller?
Jag brukar ha såkallade cargo pants ibland och jag tycker att det är jäkligt skönt och smidigt så varför ska inte få polisen ha det?
För att vänsterslöddret tycker att det är hemskt?
Nej fyfan.
Citera
2007-06-25, 04:29
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Jag vill veta vad för saker han behöver ha med sig som han verkligen inte kan ha i bältet eller de vanliga fickorna.
Du vet väl hur jävla lätt (inte) det är att få ur saker ur fickorna när du tex sitter i en bil. Då är det mycket bättre för en polis att bara öppna en benficka istället för att börja krångla och krumbukta därinne i bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in