Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tror du poliserna under
70 och början av 80-talet hade svårt att springa/klättra/brottas/whatever när de var klädda i "vanliga" byxor, skinnjacka med koppel och lågskor?
Hur vet du att de lyckades fånga boven?
(Och ja, det ser opraktiskt ut, snällt och vänligt som "Din Polis i området"- men inte praktiskt)
Jag känner (bara magkänsla) att polisens uppgift har gått mer från att Tjäna till att Skydda. Därav sätts nya krav på materiell.
Och jag övertygad om att antalet grova våldsbrott har uppgått sedan 60/70-talen.
Tidigare var dessutom polisen utrustad mer för en uppgift åt gången.
Alltså- "idag ska vi ut och patrullera och visa upp oss"
Eller "idag ska vi sätta upp en vägspärr här för att det är lördag morgon och folk kör säkert bakfulla"
Jämfört med nu där det ställs högre krav på polisen att snabbt/are kunna byta uppgift.
Som sagt, bara en känsla, ingen fakta.
Dessutom är det så att visas det en spricka i auktoriten så kommer denna att utnyttjas av idioter.
Ser en polis osäker ut kommer denne inte att respekteras.
Dessutom- Undersökningen i sport om att lag med svarta lagfärger skulle vara mer utvisade kan ju lika gärna härledas till att dommarna i matcherna uppfattar spelarna med svarta lagtröjjor som bråkigare- och dömmer oftare utvisning på dem- som att det skulle vara så att spelarna defaktum blir aggressivare.
Jag tycker att de nuvarande uniformerna är passande och möter de krav som ställs på dem.
Dock ljusare färger hade inte varit en så dålig idé..
På de patrullerande och övriga "Tjäna"-uppdragen.