2007-06-23, 14:29
Medlem
komp asss avatar
Polisen kunde kanske ta över de tusentals uppsättningar av civilförsvarsuniformer som ligger och skräpar i olika förråd. En vacker ljusblå färg på uniformerna kanske inte verkar lika skrämmande vid mötet med mångkulturen?
Citera
2007-06-23, 15:23
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Vad och hur mycket behöver en polisman bära med sig så att bältet och de vanliga byxfickorna inte räcker till?
Beanbags, trehundrafyrtioelva magasin till automatkarbinen, handgranater, ammo till bazookan etc..
Citera
2007-06-23, 18:24
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Vad och hur mycket behöver en polisman bära med sig så att bältet och de vanliga byxfickorna inte räcker till?

Till att börja med så får du inte ut ett skit ur de vanliga fickorna när du sitter ned i tex bilen så de är helt värdelösa. Bältet är fullsmockat med handskar, bojor och vapen. På ryggen kan man inte ha för mycket om det ska gå att sitta normalt i bilen.

Annars antar jag att de har en del anteckningsblock, lite lättare HLR-grejer, säkert någon lathund för olika situationer, mobiltelefon etc.

Jag vet inte exakt vad polisen behöver men jag jobbar som väktare och alla småprylar man behöver ha med sig som man vintertid har i jackan får man ha i benfickorna. Det blir mer saker än man tror. Det är ingen slump att militärer, poliser och väktare har rymliga benfickor. Det är inte för att man tycker det ser snyggt ut utan för att det är tillgängligt och praktiskt.

Vem fan blir hotad av benfickor och bävernylonbrallor? Det ska först och främst vara bekvämt och praktiskt att arbeta i kläderna. Försök klättra över ett staket i paraduniform och se hur snygg du blir efter det.

Jag tycker svenska polisen ser proper och bra ut i nuvarande uniform.
Citera
2007-06-23, 18:48
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Det ska först och främst vara bekvämt och praktiskt att arbeta i kläderna. Försök klättra över ett staket i paraduniform och se hur snygg du blir efter det.

Tror du poliserna under 70 och början av 80-talet hade svårt att springa/klättra/brottas/whatever när de var klädda i "vanliga" byxor, skinnjacka med koppel och lågskor?
Citera
2007-06-23, 19:16
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Till att börja med så får du inte ut ett skit ur de vanliga fickorna när du sitter ned i tex bilen så de är helt värdelösa. Bältet är fullsmockat med handskar, bojor och vapen. På ryggen kan man inte ha för mycket om det ska gå att sitta normalt i bilen.

Annars antar jag att de har en del anteckningsblock, lite lättare HLR-grejer, säkert någon lathund för olika situationer, mobiltelefon etc.

Jag vet inte exakt vad polisen behöver men jag jobbar som väktare och alla småprylar man behöver ha med sig som man vintertid har i jackan får man ha i benfickorna. Det blir mer saker än man tror. Det är ingen slump att militärer, poliser och väktare har rymliga benfickor. Det är inte för att man tycker det ser snyggt ut utan för att det är tillgängligt och praktiskt.

Vem fan blir hotad av benfickor och bävernylonbrallor? Det ska först och främst vara bekvämt och praktiskt att arbeta i kläderna. Försök klättra över ett staket i paraduniform och se hur snygg du blir efter det.

Ett anteckningsblock kan du med lätthet trycka ner i bakfickan. En mobiltelefon går också lätt ner i en vanlig ficka, de blir ju bara mindre och mindre. Vafan ska poliser med en lathund till? Borde inte de veta vad de ska göra om de kommer till en brottsplats? Vad menar du med "lite lättare HLR-grejer"? Hjärt- och Lungräddning?

Spelar det någon roll om du river upp paraduniformen när du hoppar över staketet? Det viktiga är ju att du tar fast boven, byxorna kan du ju byta senare.
Citera
2007-06-23, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Tror du poliserna under 70 och början av 80-talet hade svårt att springa/klättra/brottas/whatever när de var klädda i "vanliga" byxor, skinnjacka med koppel och lågskor?

Bra inlägg av dig i tråden, håller med dig i det du skriver. Den som tror att det inte förekom våld, mord och poliser som fick springa i skog och banka på buset förr borde snarast öppna en historiebok eller kolla upp lite statistik. Om något var det väl snarare vanligare att poliser agerade domare när de läxade upp småbuset förr (vilket de inte vågar idag på grund avmälningsrisken).

Avseende exempelvis mordfrekvens är Sverige inte särskilt mycket farligare idag än "förr", det mördas ungefär lika många varje år som det gjorts i många decennier. Orsakerna är de samma, folk som dricker för mycket och slår ihjäl sin fru eller folk som leker Allan genom att självmant umgås i och med fel kretsar. Klart som fan att det fanns en hotbild mot poliserna även förr!

Bonusbild på poliser förr (1988): http://img70.imageshack.us/img70/2686/jaktenp9500juhavaljakkayg3.jpg
Citera
2007-06-23, 20:32
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komp ass
Polisen kunde kanske ta över de tusentals uppsättningar av civilförsvarsuniformer som ligger och skräpar i olika förråd. En vacker ljusblå färg på uniformerna kanske inte verkar lika skrämmande vid mötet med mångkulturen?

Nej nej snuten ska ha vita fotsida uniformer som mångkulturens majoritetsgrupperingar har. Och små söta mössor av "fez" stuk. Sedan ska de givetvis köra vita bilar gärna begagnade Toyota Camry och stationerna bör ha samm yttre stur som en moské.

Dåå tror jag att det nya kulturtillskottet känner sig väl hemma. Rent av tror sig kanske kommit till paradiset för Sadam var inte något vidare snäll mot dem han tog in på stationerna.
Citera
2007-06-23, 20:49
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Hur vet du att de lyckades fånga boven?
(Och ja, det ser opraktiskt ut, snällt och vänligt som "Din Polis i området"- men inte praktiskt)

Jag känner (bara magkänsla) att polisens uppgift har gått mer från att Tjäna till att Skydda. Därav sätts nya krav på materiell.
Och jag övertygad om att antalet grova våldsbrott har uppgått sedan 60/70-talen.

Tidigare var dessutom polisen utrustad mer för en uppgift åt gången.
Alltså- "idag ska vi ut och patrullera och visa upp oss"
Eller "idag ska vi sätta upp en vägspärr här för att det är lördag morgon och folk kör säkert bakfulla"
Jämfört med nu där det ställs högre krav på polisen att snabbt/are kunna byta uppgift.

Som sagt, bara en känsla, ingen fakta.

Dessutom är det så att visas det en spricka i auktoriten så kommer denna att utnyttjas av idioter.
Ser en polis osäker ut kommer denne inte att respekteras.

Dessutom- Undersökningen i sport om att lag med svarta lagfärger skulle vara mer utvisade kan ju lika gärna härledas till att dommarna i matcherna uppfattar spelarna med svarta lagtröjjor som bråkigare- och dömmer oftare utvisning på dem- som att det skulle vara så att spelarna defaktum blir aggressivare.

Jag tycker att de nuvarande uniformerna är passande och möter de krav som ställs på dem.
Dock ljusare färger hade inte varit en så dålig idé..
På de patrullerande och övriga "Tjäna"-uppdragen.
Citera
2007-06-23, 20:49
Moderator
Tystnads avatar
Ett mycket bra förslag!
Helst bör dem likt engelska polisen ,bära någon form av heltäckande varsel klädsel ,så dem syns på långt,långt håll ,mönstret i varsel klädslen bör skilja sig markant från "vägarbetare" och andra yrkesgrupper ,så att man klart ser att det är poliser.

Därefter lär ofoget med att gömma sig i buskarna med lasermätare minska radikalt
Citera
2007-06-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Som sagt, bara en känsla, ingen fakta.

Åsikter är som rövhål, alla har en och inte fan visar vi upp våra rövhål för varandra här (inte ens på Flashback). Det blir inte bättre av att din känsla är fullständigt skev om man jämför med fakta, således var ditt inlägg fullständigt meningslöst och att du ens bemödar dig om att besvara Cineasten som vet vad han talar om är bara för sorgligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ett mycket bra förslag!
Helst bör dem likt engelska polisen ,bära någon form av heltäckande varsel klädsel ,så dem syns på långt,långt håll ,mönstret i varsel klädslen bör skilja sig markant från "vägarbetare" och andra yrkesgrupper ,så att man klart ser att det är poliser.

Därefter lär ofoget med att gömma sig i buskarna med lasermätare minska radikalt

De brittiska poliser jag sett har varit klädda i svart och ljusblått, de flesta bär dessutom en skottsäker väst ovanpå skjortan (även om de flesta givetvis inte har kpist som i nedanstående bild så ser de flesta ut så).

http://moonbatmedia.com/downingstreet_280706/DSC01672.JPG
Citera
2007-06-23, 20:56
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Åsikter är som rövhål, alla har en. Det blir inte bättre av att din känsla är fullständigt skev om man jämför fakta.

Dock ser jag inte att du lagt så mycket som en fotknot, förutom bilder från den alltid sanningsenliga Aftonbladet.
Du vet väl inte om polisen som springer blir skjuten i benet nästa sekund?..
(I just detta exemplet)

Du antar lika mycket som vad jag gör.
Citera
2007-06-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Du antar lika mycket som vad jag gör.

Till skillnad från dig har Cineasten och jag en gedigen kunskap om 1970- och 1980-talet och vet alldeles utmärkt hur samhället såg ut då. Varför kan du nog lista ut själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in