2007-06-22, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten

Hur klarade sig polisen utan kängor på 70-talet när de utförde samma uppgifter som dagens poliser ?

Jag hoppas att du inser att det har skett en del förändringar i samhället sen 70-talet. En grov misshandel eller ett rån var nationella nyheter 1970. Idag är det i bästa fall en notis i lokalblaskan (med undantag för "spektakulära" värdetransportrån o.s.v.).

1970 behövde polisen knappast ta till våld mer än någon enstaka gång under hela sin yrkesverksamma karriär. Idag måste de brottas med narkomaner och kriminella från länder där ett människoliv inte betyder någonting, i princip dagligen.... nog finns det fog för en annan utrustning.

En polismans uniform skall vara respektingivande men framförallt så måste den vara praktisk. Därför duger inte kavaj med slips och lågskor. 1970 är så långt borta så att det lika gärna kunde vara 1770.
Citera
2007-06-22, 17:13
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frotz
Militärisk? Jag tycker inte den ser militärisk ut för fem öre. En sak som är intressant är Bobbies i London - dom bär ju inte ens vapen.

Jo men det är ett fjollland med fjollpoliser. Förbannat stor tur att det är en ö också, borde göra oss av med eurotunneln sen också för att vara på den säkra sidan.
Citera
2007-06-22, 17:21
Medlem
Fader Jacks avatar
För övrigt vill jag gärna ha tillbaka den snälla patrullerande polisen också. Nuförtiden verkar mottot vara att civilare och poliser är varandras motståndare. Dålig utveckling.
Citera
2007-06-22, 17:59
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Jag hoppas att du inser att det har skett en del förändringar i samhället sen 70-talet. En grov misshandel eller ett rån var nationella nyheter 1970. Idag är det i bästa fall en notis i lokalblaskan (med undantag för "spektakulära" värdetransportrån o.s.v.).

1970 behövde polisen knappast ta till våld mer än någon enstaka gång under hela sin yrkesverksamma karriär.

Vilkket jävla bullshit. Polisen fick kritik för sin våldsamhet även under 70-talet. Det är just sånt som gjort exempelvis Sjöwall Wahlöös böcker så extremt populära. De kritiserade hur polisorganisationen och dess arbetssätt förändrades under 60 och 70-talet.

Grov misshandel var ingenting unikt och det har skett mord i alla tider. Det är ingenting exklusivt förbehållet dagens samhälle. Däremot finns det andra skillnader. Det extremt grova våldet och sexbrotten har sjunkit i åldrarna. Dessutom bombarderas vi dagligen med rapporter om hur oerhört våldsamt samhället har blivit. Varje dag får vi nyheter via internet, tv, kvällspressen, gratistidningar, DN, Svenskan, Text-Tv, Radio osv.

Jag har diskuterat ämnet med både vanliga civilister och snutar och de flesta som är lite till åren komna är överens om att det grova våldet förekom även så långt tillbaka som 50-talet. Folk slogs med tillhyggen, knivar, påkar, spikförsedda plankor och sparkade på de som låg ned. Man högg varandra i ryggen och gjorde vad man kunde för att "vinna" fighten precis som idag. Går vi tillbaka till 1700-talet får vi snabbt veta att svenskarna söp och var oerhört våldsamma även då trots att vi inte hade tillgång till automatvapen od.

Citat:
Idag måste de brottas med narkomaner och kriminella från länder där ett människoliv inte betyder någonting, i princip dagligen.... nog finns det fog för en annan utrustning.
Inte alls. Jag känner flera personer som arbetar som poliser (5 för att vara exakt) och de brottas inte med kriminella pundare eller andra varje dag. Till stor del består polisjobbet av långtråkiga stunder, rapportskrivande, radiobilsåkande och tragglande med vittnen och folk som vill anmäla ditten och datten. Polisernas vardag ser inte ut som i de amerikanska tv-serierna...

Citat:
En polismans uniform skall vara respektingivande men framförallt så måste den vara praktisk. Därför duger inte kavaj med slips och lågskor. 1970 är så långt borta så att det lika gärna kunde vara 1770.
Man kan ha praktiska kläder utan att se ut som någonting ur en actionrökare om Navy SEALS eller GSG 9. ALLA snutar måste inte vara klädda för insatsuppdrag. Var man på sin plats helt enkelt. Annars kunde vi ju lika gärna klä alla i Robocop-dräkter och utrusta dem med maskingevär. Det vore ju jättepraktiskt. Det skulle säkert inte få de kriminella att beväpna sig med ännu värre vapen...
Citera
2007-06-22, 19:38
Medlem
Enitys avatar
Tycker att polisen borde skjuta automatiskt om den kriminelle är beväpnad, har ni sett filmklippet där en neger i usa blir skjuten av massor med poliser när han drar vapen och polishunden tyvärr skadas

SÅ borde svenska polisen göra, hellre 100 döda brottslingar än 1 död polisman.
Citera
2007-06-22, 20:40
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Tycker att polisen borde skjuta automatiskt om den kriminelle är beväpnad, har ni sett filmklippet där en neger i usa blir skjuten av massor med poliser när han drar vapen och polishunden tyvärr skadas

SÅ borde svenska polisen göra, hellre 100 döda brottslingar än 1 död polisman.

Ptja, varför inte? I samband med att uniformen är som den är NU och inte ljus och djävlig.
Citera
2007-06-23, 02:13
Medlem
vanbunks avatar
går ju inte säga emot att den ser hyfsat militärisk ut, den ser ju i stort ut som flottans ssd, eller tvärt om. Men tycker ändå det är en ganska "snäll" uniform och den ser akturitär ut utan att vara aggresiv.
Citera
2007-06-23, 07:19
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Inte alls. Jag känner flera personer som arbetar som poliser (5 för att vara exakt) och de brottas inte med kriminella pundare eller andra varje dag. Till stor del består polisjobbet av långtråkiga stunder, rapportskrivande, radiobilsåkande och tragglande med vittnen och folk som vill anmäla ditten och datten. Polisernas vardag ser inte ut som i de amerikanska tv-serierna...

Sant, det är vad mina polisbekanta också säger. Iaf de som är ordningspoliser och åker radiobil om dagarna. Vanligaste händelserna är ju folk som ringt och ska anmäla allt mellan himmel och jord, allt från stråltanter till personer som är oroliga för sina åldrande föräldrar som de inte hört av på länge. För att inte glömma att 90% av alla samtal till polisen kommer från väktare som sett "misstänkta" bilar m.m som de vill att ska kollas upp, barn som är ute och promenerar i körbanan på större vägar, lägenhetstjafs, trafikolyckor osv.

Fast när de började som poliser (~13 år sedan) så var det ungefär ett "större" post-/bankrån om året i det distrikt som de tillhör (i Stockholmsregionen) men det har nu ändrats till ungefär ett i månaden... Allt enligt dem själva.
Citera
2007-06-23, 11:33
Medlem
rataxess avatar
I sthlm har polisen nu nästan alltid en gul väst på sig när de är ute på stan.
Ger ju liten annan utstrålning, de syns betydligt bättre o.s.v. Tycker det verkar helt okej faktiskt, dock lite jobbigt för de att få tag på saker i fickor etc med en icke-anpassad väst.

Tycker personligen polisens uniform är okej, inte hotfull, men en liten synligare och mindre militärisk uniform kanske skulle vara bra.
Kan ju "tagga ner" situationer lite mer.
Citera
2007-06-23, 11:59
Medlem
Mr Coffees avatar
Kängorna är ju grymt praktiska och sköna. De går att stå och gå länge i. De tål all terräng och de erbjuder visst skydd för foten och nedre delen av benet.

Angående att polisen hade lågskor på 70-talet så finns det kanske en anledning till att skodonen förändrats sedan dess. Kängorna är praktiska.

Sedan behöver kanske inte byxorna strama åt så tight kring vristen men det är ju lite praktisk funktion i detta med.

Benfickor behövs då prylar måste finnas tillhands hela tiden. En benficka måste ha en bälg och vara lite pösig om den ska vara användbar. Det går inte att få bra benfickor på tunnare finare byxor.

Det enda jag tycker man kan diskutera på uniformen är färgen. Om vanligt folk upplever mörkblått som hotfullt är det ju inte bra. Jag har själv aldrig tänkt på att det skulle se hotfullt ut.
Citera
2007-06-23, 14:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rataxes
I sthlm har polisen nu nästan alltid en gul väst på sig när de är ute på stan.
Ger ju liten annan utstrålning, de syns betydligt bättre o.s.v. Tycker det verkar helt okej faktiskt, dock lite jobbigt för de att få tag på saker i fickor etc med en icke-anpassad väst.

Tycker personligen polisens uniform är okej, inte hotfull, men en liten synligare och mindre militärisk uniform kanske skulle vara bra.
Kan ju "tagga ner" situationer lite mer.
Därför har de ju mycket av utrustningen i bältet.

Polisen behöver definitivt inte klä sig i bunnysuits för att "tagga ned" situationer de hamnar i. Det räcker gott med en uniform som inte associeras för mycket till det militära (exempelvis vanliga långbyxor och lågskor) samt ett mindre militant beteende. Bara för att de inte står och spänner sig och försöker efterlikna Rambo hela tiden, behöver de inte se ut som Christer Lindarw. Det finns liksom ganska många steg därimellan..

Citat:
Det enda jag tycker man kan diskutera på uniformen är färgen. Om vanligt folk upplever mörkblått som hotfullt är det ju inte bra. Jag har själv aldrig tänkt på att det skulle se hotfullt ut.
Jag känner mig inte det minsta hotad av snuten (vare sig deras uniformer, beväpning eller beteende) eftersom jag inte är någon buse. Däremot saknar jag de gamla kvarterspoliserna som utstrålade mer trygghet än dagens poliser. Trygghet kommer inte per automatik med stora vapen och "häftiga" uniformer.

Poliserna är samhällets tjänare och ska/bör i vanliga fall inte se ut som en ockupationsstyrka. Det ger helt fel signaler.
Citera
2007-06-23, 14:20
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Benfickor behövs då prylar måste finnas tillhands hela tiden. En benficka måste ha en bälg och vara lite pösig om den ska vara användbar. Det går inte att få bra benfickor på tunnare finare byxor.
Vad och hur mycket behöver en polisman bära med sig så att bältet och de vanliga byxfickorna inte räcker till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in