2007-06-21, 21:17
Medlem
zorro32s avatar
Vilket dåligtförslag! problemet med polisen är ju att det verkar springa runt med en massa Kylskåp Så alla poliser släpp kylskåpet och landa på jorden....... När ni är ute och pajsar runt på staden för det verkar finns en liten spännisattityd hos er, sedan om det hettar till får ni gärna spänna frukostflinga lite.
Citera
2007-06-21, 21:40
Medlem
Cineastens avatar
Polisens uniform behöver inte "mesifieras" men det finns ingen anledning att utrusta alla poliser för ett mindre krig. Att insatspolisen (eller motsvarande - Nationella insatsstyrkan, piketen etc) bär annan sorts utrustning och andra uniformer än de vanliga patrullerande konstaplarna verkar mer logiskt än att alla snutar ska glida runt och se ut som någon sorts minirambos.

Bara för att man låter de vanliga snutarna få en mindre aggressiv framtoning betyder det inte att de ska kläs i blommiga klänningar, ha papiljotter i håret och sitta på gräsmattorna och sjunga kumbayaa...

Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Polisen ska inte vara snäll, polisen ska inte utstråla empati.

Pinsamt.

Ska man arbeta som polis i dagens moderna samhälle måste man kunna utstråla lugn och visa empati. Att vara polis handlar inte till största delen om att spöa busar. Tror man det är man jävligt fel ute.

Samtidigt ska de förstås kunna plocka fram aggressiviteten när den behövs. Snutar som går runt och är på helspänn/aggressiva hela tiden är farliga både för buset och för andra och bör förstås inte vara poliser överhuvudtaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Och hur praktiskt är det med lågskor om man ska leta efter ett bortsprunget barn i en skog, eller brotta ner en pundare i en skitig gränd, eller för den delen om det är dålig väderlek?
Hur klarade sig polisen utan kängor på 70-talet när de utförde samma uppgifter som dagens poliser ?
Citera
2007-06-21, 22:11
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Ska man arbeta som polis i dagens moderna samhälle måste man kunna utstråla lugn och visa empati. Att vara polis handlar inte till största delen om att spöa busar. Tror man det är man jävligt fel ute.

Har du någonsin varit i t.ex turkiet där det är poliser i princip överallt?

Så bör vi ha det i sverige, fler poliser åt folket, poliser som inte är rädda för att ta tag i buset.

Poliser som piskar upp packet när det inte gör som det ska.
Citera
2007-06-21, 22:19
Medlem
Pastor Franzs avatar
Vad är så fel med en polis som utstrålar lugn och verkar trevlig med en trevlig klädsel? Någon man känner att man kan lita på. Det, om något går ju hem hos allmänheten.
Citera
2007-06-21, 22:21
Medlem
Mr Gs avatar
Vilka jubelidioter som kan komma på dylika förslag, det är väl för bövelen inget fel på nuvarande polisuniformer. En polis skall inte se ut som en parkeringsvakt utan som en polis.

Nä, det här förslaget hör hemma i det runda arkivet. Skall de lägga pengar på nåt, så utbilda fler bylingar istället. Nu vet jag inte vad det här kommer kosta, men en del blir det väl.
Citera
2007-06-21, 22:24
Medlem
Cineastens avatar
Nu gäller ju diskussionen polisens uniformer men som svar på din fråga: Nej jag har inte varit i turkiet och jag har inga planer på att resa dit heller.

Jag är inte särskilt sugen på att ha en paranoid våldsdyrkande poliskår som springer runt och ser alla svenssons som potentiella våldsverkare som de bara väntar på att få spöa skiten ur. Snutar ska ha en rejäl portion sunt förnuft och använda våld när nöden kräver det. Våldet ska inte vara något självändamål. Blir man snut för att få hämnas på slöddret och spöa folk närhelst man har lust bör man sitta inlåst på kåken eller psyket, inte glida omkring och spänna sig i polisuniform.

Ingen har förespråkat att poliserna ska se mesiga eller fjolliga ut.

Några som bär/bar snygga polisuniformer (i mitt tycke) är/var poliserna i Hill Street Blues t.e.x. Det här ser tillräckligt respektingivande ut utan att bli för militant.

Även de gamla svenska polisuniformerna (skinnjacka/koppel) var snygga. Tyvärr såg snutarna inte särskilt trevliga ut i dem eftersom de alltid påminde om basebolligan och piketsvinen i I lagens namn (film efter Leif GW Perssons bok Samhällsbärarna). De såg dock inte ut som dagens commandowannabees.

Vad gäller huvudbonaden tycker jag att snutarna passar bättre i de riktiga skärmmössorna än fula kepsar och hjälmar.
skärmmössa
skärmmössa
Citera
2007-06-21, 22:29
Medlem
Pastor Franzs avatar
Dagens poliser är mer skräckinjagande än respektingivande.
Citera
2007-06-22, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz

word. trots att jag inte är mer kriminell än avarage-svenson som kan köra 10km/h över hastighetsbegränsningarna ett par gånger per år så blir jag ändå paranoid så fort jag får syn på snutarna, och vill absolut inte ha något med dom att göra. Det får nästan gå så långt att jag ser ett mord begås innan jag skulle ringa till larmcentralen..
Citera
2007-06-22, 13:51
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
"Skräckinjagande " ??? Vad fan Pastorn....är du inte redig, nyktra till nu skall du se vilket skitinlägg du skrivit.

Glad midsommar.
Citera
2007-06-22, 14:28
Medlem
Pastor Franzs avatar
Jag var spiknykter när jag skrev det och jag är lika nykter nu.

Jag står fast vid mitt ord. Polisen och deras näst intill svarta uniformer inger inte respekt, de ingjuter rädsla i folk. Därav vore ett uniformsbyte till en mer respektingivande och mindre skräckinjagande uniform på sin plats.

EDIT: Glad midsommar!
Citera
2007-06-22, 16:39
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vad gäller huvudbonaden tycker jag att snutarna passar bättre i de riktiga skärmmössorna än fula kepsar och hjälmar.
skärmmössa
skärmmössa

Personligen så föredrar jag deras båtmössa. Vet att den är rätt populär bland poliserna också, iaf de som jag känner. De skulle inte ens under vapenhot ta på sig kepsen...

Exempel på båtmössan: http://www.hb.se/press/Meddelande/2006/bilder/2006-11-28.jpg
Citera
2007-06-22, 16:41
Medlem
konanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jävla trams. Polisen ska vara en auktoritet. Om man ska lalla runt i rosa byxor och en mössa med bjällror bara för att "vissa" grupper blir provocerade så kan man lika gärna byta ut poliskåren mot socialkärringar och saftkalas.

Trams, trams, trams.

Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in