2007-06-21, 13:20
Medlem
Fonnzs avatar
Jag planerar själv att blir polis och jag skulle inte ha något emot en snyggare unifrom. Bara det inte blir nå multikulti-tjafs med integrerad slöja och turban.
Citera
2007-06-21, 13:37
Medlem
Mr Coffees avatar
Om de någonsin återinför den vänliga fotpatrullerande närpolisen så kan de ju sätta på honom en trevligare uniform. Dock så skall inte utryckningsenheterna lalla runt i finbyxor och dansmyggor. Det ska väl för i helvete vara praktiskt att springa, klättra och arbeta hårt i.

För inte så länge sedan hade brandkåren slips och skjorta under vanlig tjänsteutövning

Bara för att en chef tycker det ser fint ut på foto så betyder det inte att det fungerar att arbeta så i praktiken.
Citera
2007-06-21, 14:26
Medlem
Alldeles utmärkt. Nu för tiden ser de jävligt otrevliga ut. Nej fram med kostymen, och byt ut den jävla batongen mot en blänkade värja.
Citera
2007-06-21, 15:17
Medlem
taskerwatkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Ett annat problem med dagens svarta uniform är att de syns dåligt. Vanliga poliser ska synas.

Det beror väl på vad omständigheterna bjuder?

När jag ser poliser fotpatrullera i centrala Stockholm så har de på sig reflexvästar som syns från månen. Det är naturligtvis också den bakomliggande tanken i dessa fall att synligheten skall vara god.

Men om en polispatrull upprättar en vägspärr för att hejda flyende värdetransportrånare, så borde det väl rimligtvis vara motiverat att inte lysa som en fyrbåke, för det fall att beväpnade rånare närmar sig? Den kritik som jag läst om den nya polisuniformen handlar just om att de fastsydda reflexerna inte går att gömma undan i en handvändning... med följd att poliserna blir betydligt lättare att skjuta bort, ifall det skulle krisa till sig.

Samma sak vad gäller förslaget att skodonen skall bytas ut. Det måste väl vara mera ändamålsenligt att hoppa runt skog och mark i kängor jämfört med lågskor? I vart fall vintertid?

I det militära har man olika klädesalternativ, där väderlek, uppgift och terräng styr valet av utrustning. Och det vore väl direkt enfaldigt ifall inte även poliserna skulle få lite spelrum i detta avseende?

Vad gäller frågan om framtoning är det väl primärt en polismans attityd som är gränssättande. Jag har själv aldrig upplevt mig känna distans till någon polis på grund av utseendet på hans uniform. Däremot har jag mött på både konduktörer, systembolagsanställda och flygvärdinnor som trots avsaknad av utpräglat militäriska accessoarer på sina uniformer har fått håret att krulla sig på mitt huvud eftersom de uppvisat en direkt människofientlig kombination av dumhet, maktmissbruk och brist på flexibilitet.
Citera
2007-06-21, 15:46
Medlem
Kapten Stofils avatar
Kör till på att de får ha kvar sina kängor men då måste de ha byxor av normalt utseende som går utanpå kängorna. Det lär nog lipas över det oxå. För att många (småkukade) poliser känner sig mycket fräckare i comado-brallor där kängorna syns ordentligt. Där är där skon klämmer. De vill ha en aggresiv framtoning. De vill se ut som internationella insatsstyrkan (som i sin tur vill se ut som SAS).

99,9 % av tiden funkar vanliga kläder alldeles utmärkt för en vanlig svensk polis (som ju mest sitter i möten, i bilen, fikar eller fixar papper ). 0,01% av tiden behövs kläder för mer fysisk aktivitet och då finns det kläder som funkar utmärkt men som inte har en militärisk framtoning.

Läser man forskningen kring uniformsfärger (se tidigare inlägg) och aggresivitet så blir man ju ganska fårvånad att svensk polis har i de närmaste helsvart uniform (mycket mörkt blå som uppfattas som helt svart redan i kvällsljus).
Citera
2007-06-21, 15:56
Medlem
.

En polismans kläder ska vara respektingivande, helst svarta eller mörkgröna.
Citera
2007-06-21, 16:24
Medlem
The moonmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeki-E
Turkisk trafik försäljare

http://www.bursa.gov.tr/jandarma/trafik_dosyalar/trafik_timi.jpg

haha

http://www.byegm.gov.tr/YAYINLARIMIZ/kitaplar/turkey2005/content/turkey/images/186-1.gif

Jag upplevde "trafikförsäljarna" som väldigt respektingivande. Svart overall med röda axlar, alltid keps, alltid solglasögon och så rörde de sig alltid i grupper om 4-6 personer... skulle inte velat bli omhändertagen av de.
Citera
2007-06-21, 16:30
Medlem
taskerwatkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
För att många (småkukade) poliser känner sig mycket fräckare i comado-brallor där kängorna syns ordentligt. Där är där skon klämmer. De vill ha en aggresiv framtoning. De vill se ut som internationella insatsstyrkan (som i sin tur vill se ut som SAS).

99,9 % av tiden funkar vanliga kläder alldeles utmärkt för en vanlig svensk polis (som ju mest sitter i möten, i bilen, fikar eller fixar papper ). 0,01% av tiden behövs kläder för mer fysisk aktivitet och då finns det kläder som funkar utmärkt men som inte har en militärisk framtoning.

Baserar du dessa slutsatser på något slags publicerad forskning, en mångårig yrkeserfarenhet inom polisväsendet eller... är det istället en uppfattning sprungen ur vad som med lite välvilja kan betecknas som ungdomligt oförstånd?

Mot bakgrund av dels den bristande språkhanteringen i ditt inlägg, dels din hänvisning till den "internationella insatsstyrkan" förefaller onekligen sistnämnda alternativ ligga nära till hands. Icke desto mindre gör jag nu ett nytt försök...

Ordningspoliser, piketpersonal och vissa andra befattningshavare inom polisväsendet måste med viss regelbundenhet brottas med folk eller jaga runt i terränglådan. I sådana situationer ter sig nog lågskor, finbyxor och ett par kvadratmeter reflexmaterial slumpmässigt utplacerat över kroppen som ett betydligt sämre alternativ än en mera ändamålsenlig utrustning.
Citera
2007-06-21, 17:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
En polismans kläder ska vara respektingivande, helst svarta eller mörkgröna.
Jag hoppas verkligen inte att du önskar dig någon form av feldgendarmerie (giftgrön uniform)eller än värre en skock medlemmar av Allgemeine SS (svart polisuniform) som 'upprätthåller ordningen' Vem vet kanske kommer det att se ut såhär http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Die_Uniformen_der_SS-Verf%C3%BCgungstruppe.jpg/180px-Die_Uniformen_der_SS-Verf%C3%BCgungstruppe.jpg (hu jag ryser vid tanken).
Nej, förslaget om en snällare polisuniform är det bästa som hänt ordnignsmakten sedan sabeln och pickelhuvan avskaffades. Jag är övertygad om att ingen blir förvandlad till mes, bara för att han/hon tar på sig en blå skjorta; skulle det vara så att polismaktens kompetens sitter i kängorna och färgen på kläderna, då är vi illa ute.
Citera
2007-06-21, 19:24
Medlem
Enitys avatar
Polisen ska inte vara snäll, polisen ska banka packet gula och blå!

Svenska polisen har mycket att lära från hur tyskarna skötte det nu vid g8 mötet.
Eller hur Italienarna skötte det i genua.

Där jävlar tog man hand om sakerna istället för att bjuda på saftkalas och wienerbröd.
Citera
2007-06-21, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Polisen ska inte vara snäll, polisen ska banka packet gula och blå!

Svenska polisen har mycket att lära från hur tyskarna skötte det nu vid g8 mötet.
Eller hur Italienarna skötte det i genua.

Där jävlar tog man hand om sakerna istället för att bjuda på saftkalas och wienerbröd.

Du har fortfarande inte den minsta susningen vad som diskuteras trots 4 sidor med inlägg. Polisen kan fortfarande agera som dom gjort hittils men deras klädsel kan väll ändras ? Ska dom se ut som commando-soldater redo att gå ut i djungeln och leva på insekter och maskar när dom patrulerar i Åhléns ?
Citera
2007-06-21, 21:08
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Du har fortfarande inte den minsta susningen vad som diskuteras trots 4 sidor med inlägg. Polisen kan fortfarande agera som dom gjort hittils men deras klädsel kan väll ändras ? Ska dom se ut som commando-soldater redo att gå ut i djungeln och leva på insekter och maskar när dom patrulerar i Åhléns ?
Om det får polisen att agera aggressivare så ja då ska dom se ut så, jag vill inte ha någon jävla polis som "pratar" med packet.
Jag vill ha en polis som bankar in pannbenet på dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in