Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Ett annat problem med dagens svarta uniform är att de syns dåligt. Vanliga poliser ska synas.
Det beror väl på vad omständigheterna bjuder?
När jag ser poliser fotpatrullera i centrala Stockholm så har de på sig reflexvästar som syns från månen. Det är naturligtvis också den bakomliggande tanken i dessa fall att synligheten skall vara god.
Men om en polispatrull upprättar en vägspärr för att hejda flyende värdetransportrånare, så borde det väl rimligtvis vara motiverat att inte lysa som en fyrbåke, för det fall att beväpnade rånare närmar sig? Den kritik som jag läst om den nya polisuniformen handlar just om att de fastsydda reflexerna inte går att gömma undan i en handvändning... med följd att poliserna blir betydligt lättare att skjuta bort, ifall det skulle krisa till sig.
Samma sak vad gäller förslaget att skodonen skall bytas ut. Det måste väl vara mera ändamålsenligt att hoppa runt skog och mark i kängor jämfört med lågskor? I vart fall vintertid?
I det militära har man olika klädesalternativ, där väderlek, uppgift och terräng styr valet av utrustning. Och det vore väl direkt enfaldigt ifall inte även poliserna skulle få lite spelrum i detta avseende?
Vad gäller frågan om framtoning är det väl primärt en polismans attityd som är gränssättande. Jag har själv aldrig upplevt mig känna distans till någon polis på grund av utseendet på hans uniform. Däremot har jag mött på både konduktörer, systembolagsanställda och flygvärdinnor som trots avsaknad av utpräglat militäriska accessoarer på sina uniformer har fått håret att krulla sig på mitt huvud eftersom de uppvisat en direkt människofientlig kombination av dumhet, maktmissbruk och brist på flexibilitet.