2007-06-20, 22:50
Medlem
Jag tycker den uniformen som polisen har idag är väldigt snygg och det finns ingen anledning att byta. Polisen ska inte se ut som Londons mespoliser som består av halvfeta medelålderskärringar och små halvbögar utan vapen vars främsta uppgift är att visa vägen för turister.
Citera
2007-06-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abschaum
Polisen ska inte se ut som Londons mespoliser som består av halvfeta medelålderskärringar och små halvbögar utan vapen vars främsta uppgift är att visa vägen för turister.

Personligen tycker jag att det är en viktig uppgift hos polisen att inge förtroende hos allmänheten och visa närvaro, och att kunna vara tillhands. I Sverige har man sedan ett par år tillbaka en "insatsorganisation" hos polisen där poliser dirigeras ut i sina patrullbilar till brottsplatsen efter inkomna larmsamtal. Till fots patrullerande närpoliser med lokalkännedom såväl geografiskt och om personer har mer eller mindre försvunnit helt.

Metoden har inte visat sig vara helt lyckad, många mindre städer saknar egna poliser i yttre tjänst under kvällar och helger, exempelvis Landskrona och när en patrullbil skickas dit från Lund eller Helsingborg saknar poliserna ofta den typ av lokalkännedom som krävs för att kunna ligga steget före bovarna. För att inte tala om hur förtroendet hos allmänheten allvarligt naggas i kanten när man aldrig ser några poliser på gatorna vilket man av någon märklig anledning gjorde före övergången till den nuvarande organisationen.

Lyckligtvis visar mycket på att en decentralisering är på gång igen, närpolisverksamheten blir allt viktigare och således kommer kontakterna mellan allmänhet och polis i yttre tjänst att öka. Jag tror att ett uniformsbyte kan bli en bra PR-grej, med en ny organisation med större synlighet blir den nya uniformen ett fräscht inslag som visar att polisen pånyttfötts.
Citera
2007-06-21, 00:11
Medlem
Jag tycker absolut att man ska byta uniform. Finns det något värre än poliser som står och ser tuffa ut i sina tighta pikéer med korta ärmar och pumpade biceps?
Citera
2007-06-21, 00:14
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Det fanns en tid då polisen klädde sig väldigt propert, närmast i kostym (det gör de fortfarande i till exempel Italien) och utstrålade empati och tjänstvillighet.

Det är väl där som i Spanien med olika poliser beroende på vad de sysslar med? Var händelse har sin klädsel så att säga, för de bär varken kostym eller utstrålar speciellt mycket empati på dessa bilder:

http://www.agrnews.org/issues/133/Genoa7.GIF

http://www.redflag.org.uk/frontline/three/gen_body.jpg

http://msnbcmedia4.msn.com/j/msnbc/Sections/Newsweek/Components/Photos/Mag/050926_Issue/050917_OverseasItaly_vl.widec.jpg

http://www.javno.com/slike/slike_3/r1/g2007/m05/x31139190984482803.jpg

Alla italienska poliser ser ju inte ut så här: http://www.kryon.com/inspiritmag/scrapbook-pics/Police/Police05.jpg <--- Riktiga operettpoliser!!

Svensk PK-polis (huvudduk modell muslim + båtmössa är inte så himla tjusigt): http://svt.se/content/1/c6/55/39/33/380polis2.jpg
Citera
2007-06-21, 00:17
Medlem
kinkykoreas avatar
[quote=Oddball]Utredarna för RPS, bl.a länspolismästaren i Göteborg, anser att polisens nuvarande uniform kan uppfattas som "militärisk och aggressiv" och föreslår bl.a ett byte till ljusare färger och skor istället för kängor.

Nänä...det var snuten i Gävleborg...GBG:s grisarna vill fortfarande se tuffa ut
Citera
2007-06-21, 00:25
Medlem
Enitys avatar
Polisen ska inte vara snäll, polisen ska inte utstråla empati.
Polisen ska spöa slöddret, polisen ska ta hand om packet så normalt folk kan bedriva sin dagliga verksamhet utan att det är nån äcklig jävla demonstration eller skit.

Istället för att slösa pengar på att "researcha" ny uniform kan dom ju anställa fler poliser.
Nej tack, inga mångkultur-poliser utan riktig vara som är en auktoritet.
Jag ser inte direkt en polis med huvudduk som är huvudet kortare än mig som en auktoritet.

Fler svenska män på 185+ som kan ta emot smällar när dom ger sig på packet.
Citera
2007-06-21, 00:36
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Polisen ska helt klart ha kvar sin uniform i nuvarande skick. Dels verkar den praktisk, dels syns det direkt att det är en polis och slutligen är den respektingivande. En polis ska inte se ut som vilken pellejöns som helst.
Och hur praktiskt är det med lågskor om man ska leta efter ett bortsprunget barn i en skog, eller brotta ner en pundare i en skitig gränd, eller för den delen om det är dålig väderlek?

Och tycker man att den svenska polisuniformen är militärisk kan man ta sig en titt på italienska karabinjärer eller spanska Guardia Civil, eller valfritt land i Sydamerika.
Citera
2007-06-21, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Och tycker man att den svenska polisuniformen är militärisk kan man ta sig en titt på italienska karabinjärer eller spanska Guardia Civil, eller valfritt land i Sydamerika.

Inte särskilt relevant att jämföra med gendarmeri, vilket såväl Carabinieri och Guardia Civil är, det vill säga paramilitära styrkor. I det italienska fallet märks det militära arvet exempelvis på graderna där översta chefen är general, de fem zoncheferna är generallöjtnanter, de tjugo regioncheferna generalmajorer/brigadgeneraler, och de 104 provinscheferna överstar eller överstelöjtnanter. Sedan har ju inte Sverige riktigt likadana problem med maffia och separatiströrelser kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Svensk PK-polis (huvudduk modell muslim + båtmössa är inte så himla tjusigt): http://svt.se/content/1/c6/55/39/33/380polis2.jpg

Värre än Tubgirl
Citera
2007-06-21, 01:16
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Inte särskilt relevant att jämföra med gendarmeri, vilket såväl Carabinieri och Guardia Civil är, det vill säga paramilitära styrkor. I det italienska fallet märks det militära arvet exempelvis på graderna där översta chefen är general, de fem zoncheferna är generallöjtnanter, de tjugo regioncheferna generalmajorer/brigadgeneraler, och de 104 provinscheferna överstar eller överstelöjtnanter. Sedan har ju inte Sverige riktigt likadana problem med maffia och separatiströrelser kanske.
Du har (som alltid) en poäng. Dock så är det ju paramiliära poliser, om jag inte fått något om bakfoten.
Att poliser har militärliknande grader verkar ju vara kotym i de flesta länder. USA är ju ett bra exempel. Till och med brandkårerna där är ju uppdelade i kompanier med löjtnanter och kaptener, och, enligt vad halvtrista dokumentärer på Discovery lärt mig, är även utbildningen rätt militärisk, med marschformationer och honnörer.
Citera
2007-06-21, 01:18
Medlem
%s avatar
Poliser ser tuffa ut i sin "tuffa" uniform: www.stockholmpride.org/.../vimmelamy/polis.jpg

Det är viktigt att se respektingivade ut. Nunnor kan börja käfta när som helst: www.pfk.se/bild/elin/polis.jpg

Det var bättre förr!: www.plugga-d.nu/img/polis.jpg

Med rätt att döda: www.sordin.se/upl_img/75302_Polis_Svartkåpa.jpg
Citera
2007-06-21, 02:08
Medlem
menvafans avatar
Jag tycker poliser är oerhört respektingivande i sina blåbärsdräkter, duger perfekt för deras yrke. Dock tycker jag dom gärna som tidigare skribent nämde att dom skulle vara rosa eller orange så man hinner lägga sina smutsiga zigenarben på ryggen när bängen rullar förbi...
Citera
2007-06-21, 03:15
Medlem
buffalos avatar
Vad i helvete...

Polisen ser redan fånig ut i sin stora bylsiga uniform.

Det polien behöver är en militärisk uniform. Något liknande den som användes under beredskapstiden. Den är fin den. M/39 vill jag minnas att den heter.

http://www.beredskapstid.se/cms/media/original_temp.jpg?1223818411

"Daglig dräkt Sergeant". Så ska en uniform se ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in