2007-06-25, 09:22
Medlem
Känns som en (i som så ofta vanlig ordning) urspårad diskussion...

OK uniformens snitt/färg må diskuteras utifrån hurvida den upplevs som hotfull, dock finns det vissa förutsättningar som måste beaktas..
Mitt resonemang bygger på yttre tjänst och i synnerhet ordningspolis..
Arbetsmiljöhänseende;
Bara för att det gick utmärkt med patrullerande polis i lågskor på ´70 talet behöver det inte betyda att man inte ska ta till sig den materielutveckling som skett sedan dess En "citykänga" är betydligt bättre mot förslitningsskador,ryggproblem,är mer tålig mot väta, klarar kyla bättre osv än vad en lågsko är.

En byxa med benfickor ger just möjlighet att lättare få med sig den för stunden nödvändiga utrustningen, samt möjliggör dräglig komfort vid sittande i en bil, detta för att inte tala om att skillnaden i att få fram ngt ur en ficka i en byxa av "vanligt" snitt jfr med en med sidoficka..
Pastor Franz ville veta vad som måste bäras där, tja bara en sån sak som en penna, ska du annars ha den i bältet, byxfickan eller bakom örat?? Visst, har du jackan på är det inget problem då du har gott om fickor, men så länge reglementet godtar tjänstgöring i skjortärmarna så..
Tillsammans med ett rapportblock bär du lämpligen penna i ena benfickan, får jag föreslå ett första förband som självklar artikel i andra benfickan..

Förstår öht inte vad i dessa persedlar som skulle vara hotfullt, ok kängor av kaserngårdssnitt m knullputs med nedstoppade byxben måhända signalerar på annat sätt, men dagens arbetsbyxa med mjuk känga är jämförbar med utrustning för vilken utomhustjänstgöring som helst..

På samma sätt är förmodligen lågsko med vanlig byxa mer lämplig för inre tjänst...

FÖ ett ypperligt initiativ att poliser ofta bär grön reflexväst, vettigt ur arbetsmiljösynpunkt, ger en bra synlighet för allmänhet, dock har bruket av väst av samma färg hos motorcyklister några gånger gett rejäl skrämselhicka
/Primigenia
Citera
2007-06-25, 09:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Jag vill veta vad för saker han behöver ha med sig som han verkligen inte kan ha i bältet eller de vanliga fickorna.

Kan tänka mig att det är t.ex anteckningsblock, första förband motsvarande det som man har i det militära, olika listor med personer som de söker efter osv. Det är ju sånt som inte går att ha i bältet och inte heller i de vanliga byxfickorna plus att de förmodligen inte så gärna vill stoppa saker i bröstfickorna eftersom det blir varmt nog med skyddsvästen på sig.
Citera
2007-06-25, 09:43
Medlem
Pastor Franzs avatar
Tack Oddball och Primigenia för bra svar på min fråga.
Citera
2007-06-25, 10:08
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Kan tänka mig att det är t.ex anteckningsblock, första förband motsvarande det som man har i det militära, olika listor med personer som de söker efter osv. Det är ju sånt som inte går att ha i bältet och inte heller i de vanliga byxfickorna plus att de förmodligen inte så gärna vill stoppa saker i bröstfickorna eftersom det blir varmt nog med skyddsvästen på sig.

Finns ju sånadära bälten också med en massa förvaringsmöjligheter, soldater brukade ha dom tror jag.
Citera
2007-06-25, 10:41
Medlem
Här är lite sydafrikanska polisuniformer. Då får ni tänka på att detta är ett land där över 100 poliser dödas varje år.

Video. Special Task Force, deras motsvarighet till NI.
Bild 1. Johannesburg "Flying Squad" (deras motsvarighet till Piketen)
Bild 2. Ännu en på en "Flying Squad"
Bild 3. Någon form av polisinsatsstyrka från gisslandrama häromdagen.
Bild 4. Vanliga hederliga sydafrikanska poliser.
Bild 5. Fler vanliga poliser.
Bild 6. Ytterligare vanliga poliser, stor bössa och liten bil.

Citat:
SA police still 'too white'

Nelspruit - The South African Police Service must be below 10% "white" by 2010.

That's according to a confidential report on the latest guidelines for quotas and affirmative action (AA) in the police by commissioner Manoko Aletta Nchwe, who's in charge of the service's career management. Beeld newspaper has a copy of the report, which is backed by the national commissioner.

The report says that by 2010, the police service must consist of 79% blacks, 9.6% whites, 8.9% coloureds and 2.5% Indians. At present, the SAPS has 156 180 members, of whom 29 401 are white, that is, between 18% and 19%.

Severance packages
Officers who command the 25 business units in the police have been warned they must comply with the AA guidelines. Nchwe says attrition can take place through resignations, moving whites to other service points and by offering severance packages.

Dianne Kohler Barnard of the Democratic Alliance said it was typical of the government to ignore the massive crime crisis in South Africa and concentrate instead on transformation.

Källa.

Här följer ett exempel på en extremt professionell svart polis; Bild 7.
Citera
2007-06-25, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum

...this is my rifle, this is my gun....
Citera
2007-06-25, 13:18
Medlem
Kanske inte uniformen som felar

Personligen anser jag inte polisens uniform vara avskräckande på någe vis. Det är väl självklart att den ska kombinera funktionalitet och bekvämlighet. Kängor är ett måste i deras yrke. Det jag anser är tveksamt med polisens yttre idag är de framför allt yngre poliser som använder:

- Benplacerade hölster (praktiskt? Kanske..militäriskt..definitivt ja)
- Synliga handfängsel (praktiskt? Knappast, provocerande..ja!)
Citera
2007-06-25, 15:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader Jack
Finns ju sånadära bälten också med en massa förvaringsmöjligheter, soldater brukade ha dom tror jag.

Visserligen, men om man ska försöka se mindre militärisk ut så är det nog ett bra tips att inte använda FLER militära attiraljer modell stridssele...

Förstår inte riktigt vad det är för fel på benfickor?!
Citera
2007-06-25, 15:54
Medlem
Kapten Stofils avatar
En viktig detalj med polisuniformen är att lätt kunna skillja ut dem ur mängden. Dagens svarta comado-stuk har ganska många likheter med andra gruppers uniformer. Tänker närmast på ny-nazister och till viss del AFA.
Ytterligare en poäng med att ändra nuvarande stuk.

Sen måste jag bara få säga (till er runt 16 år) att polisen har inte alltid sett ut som de gör idag. I flera decenier var det ljusblå skjorta som gällde. Därför blir man lite trött när man läser "polisen ska se ut som de alltid gjort..." .

Är det någon som läst forskningsrapporten om svarta uniformer?
http://216.239.59.104/search?q=cache:AWYDa9w6h9UJ:mentor.lscf.ucsb.edu/course/spring/psyc007/frank.gilovich.1988.pdf+colors+icehockey+black+psy chology&hl=sv&ct=clnk&cd=6&gl=se

För er som inte redan känner till det så är Cornell Univ. ett av världens mest ansedda och sambanden i rapporten är enormt starka.
Citera
2007-06-26, 05:52
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Här är lite sydafrikanska polisuniformer. Då får ni tänka på att detta är ett land där över 100 poliser dödas varje år.

Video. Special Task Force, deras motsvarighet till NI.
Bild 1. Johannesburg "Flying Squad" (deras motsvarighet till Piketen)
Bild 2. Ännu en på en "Flying Squad"
Bild 3. Någon form av polisinsatsstyrka från gisslandrama häromdagen.
Bild 4. Vanliga hederliga sydafrikanska poliser.
Bild 5. Fler vanliga poliser.
Bild 6. Ytterligare vanliga poliser, stor bössa och liten bil.

Flera av dina bilder fungerade inte, mest dom på vanliga poliser.

Annars blir man ju mest förbannad på att bara 9% av poliskåren ska vara vit...

Ta in dom som är bäst på jobbet istället oavsett om de är svarta, vita, indianer eller blåa smurfar.

Ska en extremt lovande vit polis som har naturlig begåvning för att lösa brott,svart bälte samt en extremt duktig skytt. Ska denna lovande polis bli nekad jobbet flr att hans kvot är fylld? Jävla PK idioti, sånna viktiga instanser som polisväsende ska det varkligen enbart den bäste få jobbet. Kvotering är djävulens påfund. Nej de med bäst resultat skall rekryteras oavsett deras hudf'ärg.
Citera
2007-06-26, 08:31
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Visserligen, men om man ska försöka se mindre militärisk ut så är det nog ett bra tips att inte använda FLER militära attiraljer modell stridssele...

Förstår inte riktigt vad det är för fel på benfickor?!

Jag tycker bara dom kan vara snygga. Syftar inte på en hel stridssäle heller, utan bara ett bälte av typ brunt läder. Förmodligen vanligt förr i tiden, inte idag.
Citera
2007-06-26, 11:03
Medlem
General Fochs avatar
Var är samhället på väg

Polisen är knappast till för att gosa med folk. Meningen trodde i alla fall jag var att de ska respekteras av allmänheten. Uniformsdiskussionen tycker jag tyder på att det daltas för mycket. Respekt för ordningsmakten kräver en praktisk och respektingivande uniform ingen clowndräkt som man kan ha om man jobbar på McDonalds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in