2007-06-20, 20:06
Medlem
Mazter_Ms avatar
Har precis fått reda på att jag inte kan inta laktos. Har misstänkt det länge men nu har jag det på papper. Som ny laktosalergiker så söker jag nu efter god mat man kan lagga. Det finns fan laktos i nästan allt gott. Så jag behöver hjälp.
Citera
2007-06-20, 20:22
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazter_M
Har precis fått reda på att jag inte kan inta laktos. Har misstänkt det länge men nu har jag det på papper. Som ny laktosalergiker så söker jag nu efter god mat man kan lagga. Det finns fan laktos i nästan allt gott. Så jag behöver hjälp.
Är det bara laktos du inte tål så är det inte mycket du måste ändra, smör och lagrad ost = minimalt med laktos + att valios har laktosfria produkter som mjölk, fil, creme fraich etc som smakar precis som vanligt.
Juh fetare mjölkprodukt desto mindre laktos. Men ta och googla lite så hittar du snabbt listor på laktos mängder i mat.
Citera
2007-06-20, 20:24
Bannlyst
hur visar sig din laktosallergi? Magont? Andningssvårigheter? Klåda i ögonen?
Citera
2007-06-21, 00:33
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Det är igentligen ingen allergi utan bara avsaknaden eller låg produktion utav ett enzym som bryter ner laktos. Gaser, smärta i magen/rygg, uppsväld mage och diarré är väll vanligaste symtomen.
Däremot är det en allergi när man inte heller tål mjölkproteinet har jag för mig. (inte säker och orkar inte kolla upp det nu) Då kan man inte äta något alls gjort på mjölk och man slutar aldrig förvånas över alla produkter de trycker in vassle, skum mjölk eller andra fulsaker i. Alla OLW chips förutom grill och natur lätt-saltade går ex bort.
Citera
2007-06-21, 00:49
Medlem
erkanperkans avatar
Äh det finns så många alternativ för gluton/laktos intolleranta i affären att kan göra det mesta som vanligt. Visst, smakar kanske inte 100% lika gott, men det är absolut inte hopplöst.
Citera
2007-06-21, 11:19
Medlem
Deannas avatar
Laktosallergi finns inte.. Du är laktosintollernat, alltså överkänslig inte allergisk mot laktosen..

OnT. Undersök Valios laktosfria produkter, de ska vara lite sötare än vanligt eftersom laktosen redan spjälkats till glukos (det din kropp inte kan göra). Annars ska de vara helt okej..
Läs innehållsförteckningar, laktos kan också heta mjölksocker i innehållsförteckningar.
Undersök hur mycket laktos din kropp klarar av, de flesta klarar av vissa små mängder.. Jag klarar inte ens av laktosen i läkemedel. Kanske kan du äta låglaktosprodukter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in