Jag fattar inte hur de kan göra så grymt god kyckling på typ ICA eller i konsumbutiken. De helgrillar dom i ugn, så långt är jag med. Antar också att de inte använder någon Eldorado-kyckling som är förmarinerad i ett polskt badkar innan man har slängt in dem i frysen.
Är det någon som jobbar/har jobbat i charken som har koll på detta, hur kryddar dom? grillolja? glaze? marinad? Hur i tusan blir de så saftiga!?!
roterande spett + hyffsat låg värme.
Edit: Kan motivera lite, när de grillas sådär på roterande spett så blir de hela tiden glacerade utav sitt eget fett så de håller sig underbart saftig och god istället för att det direkt skall droppa ner från köttet.
Ica vet jag att de köper färdigmarinerad kyckling. Därför smakar de så lika i hela landet. Lång stektid i hyfsat låg värme i kombination med väldigt små/unga djur ger mört resultat. Hur Konsums butiksgrillade lagas, vet jag inte, men de har charkfabriker som gör grillade kycklingar till kyldiskarna.
Håller helt med Hemköps grillade kyckling (och deras ribs) är inte att leka med, man kan sätta ben i halsen och det vore synd att tappa dem på golvet för att de är så jefvla saftiga och goda!
hemköps kyckling här i stan ÄR den BÄSTA man kan hitta. dom andra affärerna försöker men dom får inte till de ordentligt. men förmodligen är det samma tanter som har jobbat där i 50 år redan. för det kvittar vilken skylt där suttit på den affären. kycklingen e alltid lika god
Vill slå ett slag för att göra kyckling hemma i lergryta, tycker att man får till smaken ganska bra ifall man blandar till en krydblaning bestånde av olja, parprikapulver, lökpulver, chilipulver, caynepeppar och svartpeppgar.
En anhörig som jobbade i en icabutik på 90-talet sa att kryddan dom använde då var grillkrydda plus aromat och lite olja antar jag. Jag testade det då och det blev väldigt likt.
Nu antar jag att dom kommer färdigmarinerade från kronfågel.
Här under ingredienser finns innehållet https://www.kronfagel.se/product/grillkyckling/
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!