2007-06-20, 14:23
Medlem
Jag har två hårddiskar, delade i fyra partitioner.
Hårddisk #1:
C: 40GB
H: 193GB

Hårddisk #2:
D: 229GB
E: 4GB

Jag har Windows installerat på C: och har planer på att installera Ubuntu, problemet är bara att alla mina hårddiskar är fulla.
Är det möjligt att installera Ubuntu på D: och köra dual boot utan att formatera disken?
Eller måste Ubuntu använda sitt eget diskformat, ext3 eller vad det nu heter?

Tack på förhand,
fiskfest
Citera
2007-06-20, 15:29
Medlem
Bossiemans avatar
Om D: inte är en extern så kan Ubuntu installera sig där utan att förstöra data där. Det den gör är att den ändrar storleken på den partitionen och skapar utrymme för dess filformat. Sen installeras det där.
Om den är extern (USB) så måste du se till att du har stöd i BIOS att boota från USB.
Citera
2007-06-20, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Om D: inte är en extern så kan Ubuntu installera sig där utan att förstöra data där. Det den gör är att den ändrar storleken på den partitionen och skapar utrymme för dess filformat. Sen installeras det där.
Båda diskarna är interna IDE-diskar.
Så om jag väljer att installera Ubuntu på D: så kommer D: att krympa lite i storlek och en ny partition skapas med ext3 som filformat?

Kan man fortfarande skriva till /läsa från diskar med NTFS som filsystem?
Citera
2007-06-20, 17:46
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Båda diskarna är interna IDE-diskar.
Så om jag väljer att installera Ubuntu på D: så kommer D: att krympa lite i storlek och en ny partition skapas med ext3 som filformat?

Precis, utan att förstöra data på D: Du behöver ju givetviss ha ledigt utrymme för att det ska funka men det fattar du ju.

Citat:
Kan man fortfarande skriva till /läsa från diskar med NTFS som filsystem?

Ja det kan man. Du behöver dock aktivera detta när du installerat Ubuntu. Från början kan du läsa men inte ändra, det är doch enkelt att fixa.
Installera ntfs-config via System --> Administration --> Pakethanteraren Synaptic.
Efter installationen så Program > Systemverktyg > Konfigurationsverktyg för NTFS-Skrivstöd

http://www.ubuntu-se.org/drupal/files/u2/ntfs.png

Klicka i där och du är sen klar.
Citera
2007-06-20, 21:22
Medlem
Det verkar inte gå särskilt bra...

Jag har kommit till delen där man får mixtra med partitionerna.
http://bp1.blogger.com/_JGCUC3b0VFQ/...A4rmbild-7.png

Jag valde "Guidad - Ändra storleken på SCSI1" för att använda all tillgänglig utrymme för Ubuntu.

Jag har fått upp en ruta där det står "Var god vänta - Ändrar storlek på partition" och den har stått på 0% i över 30 minuter.

Disken arbetar men jag förstår inte varför mätaren fortfarande står på 0%.

Kommer jag att skada disken om jag avbryter processen och startar om datorn?

Edit: Det löste sig, den hoppade direkt från 0-100%.
Citera
2007-06-20, 22:09
Medlem
Nu har jag råkat ut för trubbel igen.
Installationen gick klart och jag startade om datorn.
Då körde den en massa tester och jag fick "OK" på allt utom en punkt.
Citat:
FAIL - Could not retrieve return values from Daemon process
När Ubuntu startas så kommer jag tillinloggningskärmen, jag matar in användarnamn samt lösenord men sen tar det stopp.
Jag får bara upp den gråbruna bakgrunden och sedan händer inte ett piss.

Vad kan felet vara?
Kan jag installera om Ubuntu på "Ubuntu-partitionen"?
Om det går, hur gör jag för att kunna installera Ubuntu på nytt utan att fucka upp filerna på de övriga partitionerna?
Citera
2007-06-20, 22:17
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskfest
Vad kan felet vara?
Kan jag installera om Ubuntu på "Ubuntu-partitionen"?
Om det går, hur gör jag för att kunna installera Ubuntu på nytt utan att fucka upp filerna på de övriga partitionerna?

Du kan alltid bara ominstallera via liveskivan. Inga problem. Du kan radera ubuntupartitionen via Liveskivan sedan installera om det. Men jag behöver lite tid till att kolla upp felmeddelandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in