försäljare kan vara en pina...
mobilförsöljare ska alltid veta vad man har för abonemang... antingen ger jag dem som svar att det bara är töntar som har mobil (jag har själv ingen) eller fråga dem vad de har för skostorlek, om de svarar så svarar jag. Annars kan man säga att man har samma som de säljer...
När det gäller greenpeace, amnesty, läkare utan gränser osv är problemet att jag i stort delar deras åsikter (pluss att det tenderar vara söta töser) att det är svårt att säga nej. Jag ger nu ett minimibelopp till alla tre (innan hänvisade jag till min taskiga studentekonomi, men de köpte inte alltid det). Nu säger jag bara att jag redan skänker (vilket iofs är sant), men det finns ju inget som hindrar att man drar till med den vita lögnen när de kommer
ibland stöter man på de där som ska sälja något kontokort eller liknande som ska vara så fantastiskt bra att de bara skrattar åt alla ens invändingar, då brukar jag säga att jag har som praxis att aldrig gå med på sådana här avtal från personer ute på stan... funkar ibland.... en idiot vägrade gå med på det, härmade då hans säljstil med att lätt putta på honom och sa att jag inte gillar säljare med den taktiken...