Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Men skärp dig för helvete. I program efter program, i dokumentär efter dokumentär visar både amerikanska och utländska rapporter att USA är de som innehar 90% av "ansvaret" att "återställa" infrastrukturen för Irak efter att de bombat skiten ur dem. Som "betalning" så pumpar amerikanska bolag olja så mycket som pumparna håller för. Inte länge sedan visade man hur USA skapat sitt "green zone" (numera "international zone"), ett område som bland annat innefattar ett av Saddams största och vräkigaste palats. Här käkar amerikanska topp eliten av dem, som skall "återbygga" Irak samt den högsta militära ledningen infraktade godsaker såsom hummer, champagne med mera medens både deras egna soldater utanför "Green zones" murar samt det Iranska folket fortfarande har dålig tillgång till rent vatten. Inslaget vid "thanks giving" var ytterst pinsamt då man bjöd in en liten skara Irakiska "poliser" att "delta" i festligheterna med att käka kalkon. Dessa "poliser" vars familjer går hungriga och sjuka för att man ännu inte fått igång en helt fungerande samhällsstruktur.
Jag förstår inte vad detta har med saken att göra? Som jag skrev så lämnar inte USA Irak innan landet fått ordning. Sedan HUR de gör för att ordna det har jag inte yttrat om. Jag skrev bara varför de inte lämnar.
Sen kan man ju undra vilka det är som bryr sig om Iraks invånare. Är det de amerikanska soldaterna som räddade livet av barn på barnhem eller irakierna själva som lämnar barnen att dö av svält medan de gottar sig i alla de förnödigheter vi skickar dit?
Citat:
Att ryssland skulle ha intressen i mellanöstern sedan deras storhetstid är bara löjligt. De kan ju för guds skull inte ens hålla sitt forna Sovjet UNIONEN i schack.
Ryssland har intressen, varför tror du man hjälper Iran? Du tror inte att Ryssland hade rullat in med sin tanks i Iran för att beslagta oljeområden om de fick chansen?
Och de har inte problem med sitt forna Sovjetunionen. Det är bara baltiska staterna som är lite jobbiga, länderna i Centralasien och Kaukasus har man gott om koll på. Och Vitryssland likaså, glöm inte att man håller Ukraina och Moldavien i ett järngrepp.
Citat:
Nej, USA åker och skövlar de naturtillgångar de behöver för att inte deras infrastruktur skall kollapsa då de levt över sina egna tillgångar i årtionden.
På med foliehatten. USA har naturtillgånger så det räcker. Man har i övrigt olja i Alaska som man för övrigt inte utvinner ens.
Citat:
Skulle den amerikanska ledningen/regeringen kräva att deras egen population skulle behöva bli lika "återhållsamma" med sin konsumtion av naturtillgångar som Europa till exempel, ja då skulle de ha ett inbördeskrig direkt.
Yes sure.
Citat:
Nej, USA styr inte världen, de nyttjar den som de själva behagar och (kan) skita(er) stort i vad alla andra tycker...
Nej styr inte USA världen? Är det judarna som gör det?
Citat:
Saddam var knappast något hot mot någon, mer än delar av sitt eget folk vilket var religiöst betingat.
Vad snackar du om? Glömt Kurderna? Glömt iranierna? Såvitt jag vet är de flesta kurder muslimer. Eller syftar du på att Saddam gasade kurder för att de var muslimer?
Citat:
Så, varför då inte döpa om det hela till att USA ingrep för att de tyckte den sittande diktatorn utövade religiöst förtryck mot sitt "eget" folk vilket de inte accepterade?
Läs på lite om hur kurderna behandlades först!
Citat:
Vart fan var USA när man skövlade människor i Serbien, Slovakien, Bosnien etc etc etc?
USA gick ju in och hjälpte albanerna? Missade du det?
Citat:
Där pratade vi också etnisk rensning och religiöst bakomliggande faktorer. Fanns där ingen olja säger du?
1) Jugoslavien har aldrig varit i krig med USA. Det har Irak varit (glömt Gulfkriget?)
2) Jugoslaviens ledare har aldrig kallat USA för satan. Vilket Saddam har gjort.
3) Det var inte USA som satte dit Jugoslaviens ledare på sina poster. Men de satte dit Saddam. De ville fixa sitt eget misstag och komma undan med det.
Så tills folk (nej jag syftar inte specifikt på dig) kan komma fram med lite bevis på hur USA styr världen så får det helt enkelt vara så att de inte styr världen. Oavsett hur de beter sig i andra länder (vilket jag inte påstått att de beter sig bra).