2007-06-20, 19:07
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn

Skärp er fan, ni lever helt instängda från verkligheten. Varken USA eller Bush styr världen. Varför saknar en del religiösa verklighetsuppfattning?

Det är inte bara religiösa som har problem med usa.
Under 80-90talet fick ag inte sälja vidare amerikanska elektronikkomponenter till främmande länder utan usa-tillstånd.

Menar du allvarligt att USA inte hävdar sina intressen i mellanöstern.

I Korea kostar ett krig för mycket, likaså mot ryssland.
Men Irak var försvarslöst.
Och där fanns stora vinster att hämta.
En del amerikanska bolag har fått entreprenad på t.ex. vattenförsörjning.
Citera
2007-06-20, 19:12
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Under 80-90talet fick ag inte sälja vidare amerikanska elektronikkomponenter till främmande länder utan usa-tillstånd.

Vad snackar du om? Det var inte det som saken handlade om utan att folk tror på konspirationer som att det Bush säger håller hela väst med om och att USA styr världen. Vissa har visst smyglöst Sion vises protokoll men bytt ut judarna mot USA.

Och på tal om intressen. Ryssland har stora intressen i mellanöstern. Varför kommenteras inte det?

Klart som fan varenda land har intressen att stärka sitt eget lands ekonomi, det har varenda land i mellanöstern också. Det är knappast unikt eller eget vad gällande USA. Sådant har bedrivits sedan Mesopotamiens och Egyptens dagar.

Invasionen av Irak var för att få bort Saddam, nu så har USA ansvaret att vara kvar i Irak tills den nya regeringen fått makt över landet. Hade USA lämnat Irak efter de fångat Saddam hade folk klagat på att de lämnar skiten åt andra.

Bush representerar väst lika mycket som Ahmadinejad representerar sunnism.

På med foliehattar storlek XL nu människor.
Citera
2007-06-20, 19:55
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper

Mycket bra inlägg! Visste väl att även andra har förmågan att se verklighetens bekymmersamma värld. Om man inte är rädd för att få smäll på fingrarna av storebror så kan man se rätt mycket....
Citera
2007-06-20, 20:27
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Mycket bra inlägg! Visste väl att även andra har förmågan att se verklighetens bekymmersamma värld. Om man inte är rädd för att få smäll på fingrarna av storebror så kan man se rätt mycket....

Som sagt, skriv dina påståenden i politik-forumet och du kommer bli halstrad på direkten. Din käre vän ibnhazm försökte och hon blev sushi på direkten och vågar sig inte tillbaka till det forumet.
Citera
2007-06-20, 22:28
Medlem
Bismillah

Citat:
Som sagt, skriv dina påståenden i politik-forumet och du kommer bli halstrad på direkten. Din käre vän ibnhazm försökte och hon blev sushi på direkten och vågar sig inte tillbaka till det forumet.
Du har då inte halstrat mig även om du försökt så många gånger.....
men snacka kan du, men det räcker inte alltid.

Min syster är upptagen med annat och har inte tid med FB. Inte jag heller egentligen men det är ju in i baljan kul att vara här.

Inrikes eller utrikes? Får se om jag får tid någon gång - nu är det en omöjlighet.
Citera
2007-06-20, 23:03
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Du har då inte halstrat mig även om du försökt så många gånger.....
men snacka kan du, men det räcker inte alltid.

Jag tror inte medparten av de på flashback håller med ditt påstående som är fetstilt. Du visar ju enbart i denna tråd att du inte har särskilt bra koll på verkligheten vad gällande politik.

För att inte tala om dina kunskaper inom hinduism, de var väldigt vaga och inte så korrekta så jag var tvungen att påpeka lite och visst ignorerade du det inlägget.
Citera
2007-06-20, 23:44
Medlem
bismillah

Citat:
Jag tror inte medparten av de på flashback håller med ditt påstående som är fetstilt. Du visar ju enbart i denna tråd att du inte har särskilt bra koll på verkligheten vad gällande politik.

För att inte tala om dina kunskaper inom hinduism, de var väldigt vaga och inte så korrekta så jag var tvungen att påpeka lite och visst ignorerade du det inlägget.
Nåväl det är väl så att din rosenrosa bomullstop pålagd USA är i minoritet. Där får du nog mer uppdatera dig själv för att komma framåt.

Hinduism har jag aldrig påstått mig vara haj på, har svårt för månggudadyrkeri överlag.
Citera
2007-06-21, 14:18
Bannlyst
Citat:
Bismillah

Om du inte inser hur den här världen styrs (det kan räcka med Bush som \\\'representant\\\' i nuläget) så fortsätt att sova gott.

Om muslimer drar väst över samma kamm pga Bush, då har vi ett problem

Representerar Bin Ladin alla muslimer då?
Citera
2007-06-21, 14:26
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Om muslimer drar väst över samma kamm pga Bush, då har vi ett problem
Jag gör det inte och det är inte vad jag skrev. Men storebror är storebror och det innebär och får konsekvenser - whoever we are.
Citera
2007-06-21, 14:32
Medlem
MrNoOnes avatar
Citat:
Vad snackar du om? Det var inte det som saken handlade om utan att folk tror på konspirationer som att det Bush säger håller hela väst med om och att USA styr världen. Vissa har visst smyglöst Sion vises protokoll men bytt ut judarna mot USA.

Och på tal om intressen. Ryssland har stora intressen i mellanöstern. Varför kommenteras inte det?

Klart som fan varenda land har intressen att stärka sitt eget lands ekonomi, det har varenda land i mellanöstern också. Det är knappast unikt eller eget vad gällande USA. Sådant har bedrivits sedan Mesopotamiens och Egyptens dagar.

Invasionen av Irak var för att få bort Saddam, nu så har USA ansvaret att vara kvar i Irak tills den nya regeringen fått makt över landet. Hade USA lämnat Irak efter de fångat Saddam hade folk klagat på att de lämnar skiten åt andra.

Bush representerar väst lika mycket som Ahmadinejad representerar sunnism.

På med foliehattar storlek XL nu människor.

Men skärp dig för helvete. I program efter program, i dokumentär efter dokumentär visar både amerikanska och utländska rapporter att USA är de som innehar 90% av "ansvaret" att "återställa" infrastrukturen för Irak efter att de bombat skiten ur dem. Som "betalning" så pumpar amerikanska bolag olja så mycket som pumparna håller för. Inte länge sedan visade man hur USA skapat sitt "green zone" (numera "international zone"), ett område som bland annat innefattar ett av Saddams största och vräkigaste palats. Här käkar amerikanska topp eliten av dem, som skall "återbygga" Irak samt den högsta militära ledningen infraktade godsaker såsom hummer, champagne med mera medens både deras egna soldater utanför "Green zones" murar samt det Iranska folket fortfarande har dålig tillgång till rent vatten. Inslaget vid "thanks giving" var ytterst pinsamt då man bjöd in en liten skara Irakiska "poliser" att "delta" i festligheterna med att käka kalkon. Dessa "poliser" vars familjer går hungriga och sjuka för att man ännu inte fått igång en helt fungerande samhällsstruktur.

Att ryssland skulle ha intressen i mellanöstern sedan deras storhetstid är bara löjligt. De kan ju för guds skull inte ens hålla sitt forna Sovjet UNIONEN i schack.

Nej, USA åker och skövlar de naturtillgångar de behöver för att inte deras infrastruktur skall kollapsa då de levt över sina egna tillgångar i årtionden. Skulle den amerikanska ledningen/regeringen kräva att deras egen population skulle behöva bli lika "återhållsamma" med sin konsumtion av naturtillgångar som Europa till exempel, ja då skulle de ha ett inbördeskrig direkt. Nej, USA styr inte världen, de nyttjar den som de själva behagar och (kan) skita(er) stort i vad alla andra tycker...

Saddam var knappast något hot mot någon, mer än delar av sitt eget folk vilket var religiöst betingat. Så, varför då inte döpa om det hela till att USA ingrep för att de tyckte den sittande diktatorn utövade religiöst förtryck mot sitt "eget" folk vilket de inte accepterade? Vart fan var USA när man skövlade människor i Serbien, Slovakien, Bosnien etc etc etc? Där pratade vi också etnisk rensning och religiöst bakomliggande faktorer. Fanns där ingen olja säger du?
Citera
2007-06-21, 18:32
Bannlyst
Nutid och möjligtvist andra muslimer

Smädjar man inte Islam om man belönar någon med pengar för att döda någon i Islams namn? Detta är ju upprepande protester mot väst ständigt? För att sedan bli parodier på sig själv. Man bevisar ju absolut ingenting och de kan inte ha en seriös debatt för att de skulle bli så ägda?

Detta ger ju verkligen skev bild av Islam. Att belöna någon med pengar för att döda någon annan.
Citera
2007-06-21, 18:43
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoOne
Men skärp dig för helvete. I program efter program, i dokumentär efter dokumentär visar både amerikanska och utländska rapporter att USA är de som innehar 90% av "ansvaret" att "återställa" infrastrukturen för Irak efter att de bombat skiten ur dem. Som "betalning" så pumpar amerikanska bolag olja så mycket som pumparna håller för. Inte länge sedan visade man hur USA skapat sitt "green zone" (numera "international zone"), ett område som bland annat innefattar ett av Saddams största och vräkigaste palats. Här käkar amerikanska topp eliten av dem, som skall "återbygga" Irak samt den högsta militära ledningen infraktade godsaker såsom hummer, champagne med mera medens både deras egna soldater utanför "Green zones" murar samt det Iranska folket fortfarande har dålig tillgång till rent vatten. Inslaget vid "thanks giving" var ytterst pinsamt då man bjöd in en liten skara Irakiska "poliser" att "delta" i festligheterna med att käka kalkon. Dessa "poliser" vars familjer går hungriga och sjuka för att man ännu inte fått igång en helt fungerande samhällsstruktur.

Jag förstår inte vad detta har med saken att göra? Som jag skrev så lämnar inte USA Irak innan landet fått ordning. Sedan HUR de gör för att ordna det har jag inte yttrat om. Jag skrev bara varför de inte lämnar.

Sen kan man ju undra vilka det är som bryr sig om Iraks invånare. Är det de amerikanska soldaterna som räddade livet av barn på barnhem eller irakierna själva som lämnar barnen att dö av svält medan de gottar sig i alla de förnödigheter vi skickar dit?

Citat:
Att ryssland skulle ha intressen i mellanöstern sedan deras storhetstid är bara löjligt. De kan ju för guds skull inte ens hålla sitt forna Sovjet UNIONEN i schack.

Ryssland har intressen, varför tror du man hjälper Iran? Du tror inte att Ryssland hade rullat in med sin tanks i Iran för att beslagta oljeområden om de fick chansen?

Och de har inte problem med sitt forna Sovjetunionen. Det är bara baltiska staterna som är lite jobbiga, länderna i Centralasien och Kaukasus har man gott om koll på. Och Vitryssland likaså, glöm inte att man håller Ukraina och Moldavien i ett järngrepp.

Citat:
Nej, USA åker och skövlar de naturtillgångar de behöver för att inte deras infrastruktur skall kollapsa då de levt över sina egna tillgångar i årtionden.

På med foliehatten. USA har naturtillgånger så det räcker. Man har i övrigt olja i Alaska som man för övrigt inte utvinner ens.

Citat:
Skulle den amerikanska ledningen/regeringen kräva att deras egen population skulle behöva bli lika "återhållsamma" med sin konsumtion av naturtillgångar som Europa till exempel, ja då skulle de ha ett inbördeskrig direkt.

Yes sure.

Citat:
Nej, USA styr inte världen, de nyttjar den som de själva behagar och (kan) skita(er) stort i vad alla andra tycker...

Nej styr inte USA världen? Är det judarna som gör det?

Citat:
Saddam var knappast något hot mot någon, mer än delar av sitt eget folk vilket var religiöst betingat.

Vad snackar du om? Glömt Kurderna? Glömt iranierna? Såvitt jag vet är de flesta kurder muslimer. Eller syftar du på att Saddam gasade kurder för att de var muslimer?

Citat:
Så, varför då inte döpa om det hela till att USA ingrep för att de tyckte den sittande diktatorn utövade religiöst förtryck mot sitt "eget" folk vilket de inte accepterade?

Läs på lite om hur kurderna behandlades först!

Citat:
Vart fan var USA när man skövlade människor i Serbien, Slovakien, Bosnien etc etc etc?

USA gick ju in och hjälpte albanerna? Missade du det?

Citat:
Där pratade vi också etnisk rensning och religiöst bakomliggande faktorer. Fanns där ingen olja säger du?

1) Jugoslavien har aldrig varit i krig med USA. Det har Irak varit (glömt Gulfkriget?)

2) Jugoslaviens ledare har aldrig kallat USA för satan. Vilket Saddam har gjort.

3) Det var inte USA som satte dit Jugoslaviens ledare på sina poster. Men de satte dit Saddam. De ville fixa sitt eget misstag och komma undan med det.

Så tills folk (nej jag syftar inte specifikt på dig) kan komma fram med lite bevis på hur USA styr världen så får det helt enkelt vara så att de inte styr världen. Oavsett hur de beter sig i andra länder (vilket jag inte påstått att de beter sig bra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in