2007-06-19, 17:16
Medlem
Har en 500GB Lacie disk som ja hade splittat upp i tv delar. Och s fick ja fr mig att jag skulle stta ihop det igen och vet att det ska g med norton partition magic. S frskte och lt datorn st p ver natten.
p morgonen hade det dock kommit upp ett felmeddelande och det blivit ntt error p disken och nu s hittar inte windows disken lngre. Dock hittar jag den i norton men funkar inte att repeara den..
nn som har ntt frslag hur man kan gra.. eller ntt bra tips p program s man kan gra en recover p disken/lgga ver filerna p nn annan och sen formatera den.

Tack p frhand

Add: Satte i den i en annan dator som hittar disken.. men gr inte att ppna ngra mappar. (Eller allt ligger i en huvudmapp)
Citera
2007-06-19, 17:58
Moderator
Falukropps avatar
Rddat ett par rasade partitioner med Winternals Disk Commander. Borde g att hitta p nt lmpligt fildelningsntverk.

Dock ska man vara frsiktig med den typen av program, det r jvligt risky. Vet man inte vad man hller p med r risken att man gr situationen vrre stor.

Tips till nsta gng du ska gra nn sndr operation med partitionerna, skit i pqmagic. Det r ren jvla dynga. Vet flera som nukat sina partitioner totalt. Det verkar hlla p och hnga sig och jvlas mest hela tiden.
Har sjlv bara vart med om att det burit sig konstigt t, och liksom semihngt sig, s om man t ex rr p musen tar det 5 min innan muspekaren flyttat sig p skrmen. Men det rcker fr att inte jag ska vilja kra det iaf.

Acronis Disk Manager r vl det jag tycker r mest plitligt. Det jag kr sjlv numera i alla fall.
Citera
2007-06-20, 01:35
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Rddat ett par rasade partitioner med Winternals Disk Commander. Borde g att hitta p nt lmpligt fildelningsntverk.

Dock ska man vara frsiktig med den typen av program, det r jvligt risky. Vet man inte vad man hller p med r risken att man gr situationen vrre stor.

Det frsta jag skulle gjort i hans lge r att kra Chkdsk C: /R frn terstllningskonsolen p XP-skivan.
Funkar inte kan man anvnda t ex TestDisk fr att terstlla sina partitioner, men d krvs det som sagt att man har koll p vad man sysslar med.
Har man inte koll kan man anvnda t ex GetData Back som r readonly och spara filerna p en annan disk istllet.

Tips till nsta gng du ska gra nn sndr operation med partitionerna, skit i pqmagic. Det r ren jvla dynga. Vet flera som nukat sina partitioner totalt. Det verkar hlla p och hnga sig och jvlas mest hela tiden.
Har sjlv bara vart med om att det burit sig konstigt t, och liksom semihngt sig, s om man t ex rr p musen tar det 5 min innan muspekaren flyttat sig p skrmen. Men det rcker fr att inte jag ska vilja kra det iaf.

Acronis Disk Manager r vl det jag tycker r mest plitligt. Det jag kr sjlv numera i alla fall.[/quote]

Att det r flest som har rkat illa ut med just Partition Magic beror nog snarast p att det r det mest anvnda verktyget, sjlv kr jag med Gparted LiveCD fr att ndra mina partitioner numera.
Har vl ndrat partitioner med det i alla fall 6 gnger nu, och n s lnge har den inte svikit mig en enda gng
Det bsta av allt r att det till skillnad frn Acronis, PM, och Paragon inte kostar ett rtt re
Citera
2007-06-20, 01:43
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det frsta jag skulle gjort i hans lge r att kra Chkdsk C: /R frn terstllningskonsolen p XP-skivan.
Funkar inte kan man anvnda t ex TestDisk fr att terstlla sina partitioner, men d krvs det som sagt att man har koll p vad man sysslar med.
Har man inte koll kan man anvnda t ex GetData Back som r readonly och spara filerna p en annan disk istllet.

Att det r flest som har rkat illa ut med just Partition Magic beror nog snarast p att det r det mest anvnda verktyget, sjlv kr jag med Gparted LiveCD fr att ndra mina partitioner numera.
Har vl ndrat partitioner med det i alla fall 6 gnger nu, och n s lnge har den inte svikit mig en enda gng
Det bsta av allt r att det till skillnad frn Acronis, PM, och Paragon inte kostar ett rtt re

Hm, vettefan allts om det r en s god ide att kra chkdsk. Datan lr vara ganska rejlt omstkad efter att pqmagic har brakat mitt under operationen. Inte sker p att chkdsk grejar att hantera situationen. Vore ju surt om den ballade ur nnstans mitt i.
Hade defintivt anvnt ett program som r specialgjort fr att reda ut snadr situationer.

Men som du sger, har man mjlighet att kra det read only p den trashade disken och skriva eventuell rddad data till en annan disk r ju det idiotskert. Klart bsta alternativet.

Vad det gller partitioneringsmeckarprogram s kan man vl bara sga att alla fungerande lsningar r bra lsningar
Citera
2007-06-20, 17:36
Medlem
ptd fixar det mesta har jag fr mig.

(partition table doctor)
Citera
2007-06-20, 20:00
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer

Gratis r jttebra mnga gnger men fick varken Partion Magic eller gratisprogrammet Paragon att fungera med Vista.
Fick Acronis Disk Director som funkar.
Citera
2007-06-20, 21:16
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrid
Gratis r jttebra mnga gnger men fick varken Partion Magic eller gratisprogrammet Paragon att fungera med Vista.
Fick Acronis Disk Director som funkar.

Paragon r inte gratis heller utan ett komiersiellt program precis som Acronis (men jag antar att du syftar p deras gratiserbjudande (som dock har gtt ut)

Det gratisalternativet jag pratade om r Gparted LiveCD
Finns att hmta hr:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Gparted LiveCD krs frn en linux liveCD det spelar allts ingen roll vilket OS du kr.

Dremot kan det vara bra att lsa det hr innan man gr nt med sin Vista partition
http://gparted.free.fr/screenshots/V...ove_VISTA.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in