• 1
  • 2
2007-06-19, 12:16
Medlem
Mors.

Ny dator på ingång och jag vill ju såklart inte behöva köpa ett nytt os. Jag har ett gammalt xp oem (tror jag, gammal hempc så det är nog det).

Jag vet att oem licens betyder att man inte får flytta över os till en ny dator, men frågan är går det?

tack för hjälp.
Citera
2007-06-19, 12:25
Moderator
Falukropps avatar
Det går alldeles utmärkt.
Citera
2007-06-19, 15:40
Medlem
Spikeys avatar
Det fungerar, dock kan du behöva ringa MS kundjänst vid aktiveringen av XP.
Citera
2007-06-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Det går alldeles utmärkt.

Inga problem?
Läste nånstans att micrsoft registrerar vilken hårdvara man har och när man byter för mycket går det inte aktivera windows??
Citera
2007-06-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikey
Det fungerar, dock kan du behöva ringa MS kundjänst vid aktiveringen av XP.

och säga vad då? inte att jag köpt ny dator får då får jag väl inte flytta os..
Citera
2007-06-19, 16:05
Medlem
jan_bechers avatar
Så här är det:

När XP är färdiginstallerat på din nya dator (med den gamla OEM-licensen) så är det dags att aktivera över internet. Detta kommer inte gå, och du kommer bli ombedd att ringa kundtjänst. Du får upp ett "installations-id" på skärmen som du enligt instruktioner ska knappa in på din telefon. Du kommer vid något tillfälle under samtalet få ett par frågor. Några av dessa kommer vara om datorns moderkort. På alla frågor skall du svara som om det är samma gamla dator du försöker installera på, men med utbytt moderkort. När du får frågan "Är windows installerat på en eller flera datorer?" så ska du svara "EN dator".

När frågestunden är över så kommer du över telefon få en aktiveringskod. Skriv ner denna på papper innan du knappar in den i datorn, ibland stämmer inte fältens bokstavsbenämning, vilket skapar en viss förvirring. Skit i bokstäverna, skriv in siffergrupperna i den ordning du fick dem upplästa.

Eller så köper du en Mac.

/Jan Becher
Citera
2007-06-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Så här är det:

Eller så köper du en Mac.

/Jan Becher

lol...

Det är ju helt tokgit med dessa licenser... tänk om jag inte fick förtsätta spela starcraft på min nya dator utan var tvungen att köpa ett nytt ex...
Citera
2007-06-19, 17:48
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillprinsen
Inga problem?
Läste nånstans att micrsoft registrerar vilken hårdvara man har och när man byter för mycket går det inte aktivera windows??

Då har du nog läst om Vista. Det har nåt sånt system, att du bara kan byta vissa delar av hårdvaran. Till exempel låser det sig på moderkortet. Du kan således inte köra samma vistalicens om du byter moderkort.
Citera
2007-06-19, 18:04
Medlem
Citat:
Då har du nog läst om Vista. Det har nåt sånt system, att du bara kan byta vissa delar av hårdvaran. Till exempel låser det sig på moderkortet. Du kan således inte köra samma vistalicens om du byter moderkort.

ok... då gäller det bara vista då behöver jag inte ens ringa mocrosoft kanske?
Citera
2007-06-19, 18:49
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillprinsen
ok... då gäller det bara vista då behöver jag inte ens ringa mocrosoft kanske?

Testa utan att ringa först. Men om du nu måste ringa så säg bara att du installerat om datorn. Nämn inte att du skaffat ny dator, då kan de börja gnälla.
Citera
2007-06-19, 19:52
Medlem
Citat:
Testa utan att ringa först. Men om du nu måste ringa så säg bara att du installerat om datorn. Nämn inte att du skaffat ny dator, då kan de börja gnälla.

ok tack för hjälpen
Citera
2007-06-20, 19:41
Medlem
har en Fujitsu siemens skiva som jag har använt till ett otal datorer och det har alltid funkar utan problem...

var bara en gång då den inte ville aktivera direkt efter installationen då den sade någonting om den hade aktiverats flera gånger, jahopp tänkte jag, får ta o ringa MS i veckan då...

så när jag någon dag efter skulle ringa så tänkte jag att det inte skadar att försöka igen, och döm min förvåning när det funka perfekt utan gnäll eller något "Tack för att du valde Windows" ungefär

har det varit så för flera eller ska man bara se sig själv som lycklig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in