2007-06-18, 23:34
Medlem
När man läser vissa bostadsannonser så förekommer ibland några speciella uttryck som jag inte har kunnat hitta en tydlig definition på.

Någon som kan verifiera vad nedan uttryck verkligen står för:

"Paradvåning"

"Rum i fil".

Tacksam för svar
Citera
2007-06-18, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobE81
När man läser vissa bostadsannonser så förekommer ibland några speciella uttryck som jag inte har kunnat hitta en tydlig definition på.

Någon som kan verifiera vad nedan uttryck verkligen står för:

"Paradvåning"

"Rum i fil".

Tacksam för svar
Om man säger "våning" istället för "lägenhet" innebär det att lägenheten är hela våningen. T ex hela husets våning på 5 tr i huset ifråga.

Lägger man till "parad-"prefixet innebär det att den är osedvanligt fin och passar för representation eller annat najs.

"Rum i fil" innebär väl bara att du kan gå genom ett rum till ett annat.

Går du i köptankar? Ska du ha en femma på Ö-malm eller?
Citera
2007-06-19, 01:40
Medlem
"Representativ" *suck*
Citera
2007-06-19, 15:55
Medlem
elizzzas avatar
Paradvåning behöver inte betyda att den tar upp hela våningsplanet. Det låter inte så bra att säga paradlägenhet... Lägenheten har det lilla extra och passar bra om man vill ha representationsmiddagar hemma t ex. Den kan vara utrustad med öppna spisar, kakelugnar, speciellt serveringsrum, extraingång till köket mm. Högt i tak är också vanligt förekommande. Ett speciellt matrum finns också oftast förutom matplatsen i köket.

Rum i fil är helt enkelt ett rum som går i vinkel. Det kan t ex vara vardagsrum i ena delen och matrum i vinkeln.
Citera
2007-06-19, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elizzza
Paradvåning behöver inte betyda att den tar upp hela våningsplanet. Det låter inte så bra att säga paradlägenhet... Lägenheten har det lilla extra och passar bra om man vill ha representationsmiddagar hemma t ex. Den kan vara utrustad med öppna spisar, kakelugnar, speciellt serveringsrum, extraingång till köket mm. Högt i tak är också vanligt förekommande. Ett speciellt matrum finns också oftast förutom matplatsen i köket.

Rum i fil är helt enkelt ett rum som går i vinkel. Det kan t ex vara vardagsrum i ena delen och matrum i vinkeln.

Ja du har säkert rätt om rum i fil, men du ska veta att om man säger "våning" oavsett prefix så menar man hela våningsplanet. Annars kallar man det för lägenhet. Så är det.
Citera
2007-06-19, 16:37
Medlem
lteshs avatar
Sedan finns det Östermalms-wannabees som säger "våning" när de egentligen menar lägenhet. Rum i fil trodde jag var rum som låg bredvid varandra. "Rum i fil mot gatan" betyder att rummen ligger bredvidvarandra och att alla har utsikt mot gatan.
Citera
2007-06-19, 16:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ltesh
Sedan finns det Östermalms-wannabees som säger "våning" när de egentligen menar lägenhet. Rum i fil trodde jag var rum som låg bredvid varandra. "Rum i fil mot gatan" betyder att rummen ligger bredvidvarandra och att alla har utsikt mot gatan.
Det var det jag trodde. Och du har helt rätt om det där med wannabes, men det beror ju på att de ovetande rika Ö-malmare har en tendens att säga "våning" om minsta lägenhet, bara för att de är vana vid det ordet.
Gäller speciellt det äldre gardet.
Citera
2007-06-19, 16:58
Medlem
elizzzas avatar
Citat:
Sorry, fel av mig. Det vanligaste är dock att de ligger i vinkel med stor öppning alt portal emellan. Inga dörrar alltså.
Citera
2007-06-19, 17:01
Bannlyst
Citat:
Rum i fil trodde jag var rum som låg bredvid varandra. "Rum i fil mot gatan" betyder att rummen ligger bredvidvarandra och att alla har utsikt mot gatan.

Ja, du tror rätt.

Äldre hus, byggda före 1930, hade ofta en mer borgerlig och mer representativ planlösning, i alla fall större lägenheter för bättre bemedlade familjer. Rummen mot gatan ansågs finare, alltså la man dom finare rummen mot gatan, och dom mindre använda mer privata rummen mot gården. Man separerade dessutom själva umgänget från servicen, dvs, gäster skulle slippa att trängas med hembiträden och serveringspersonal. Detta löstes genom att ha en separat köksingång, jungfrukammaren bredvid köket, och en serveringsgång som skiljde köket från matsalen. Logistiken i dom finare rummen sköttes via separata hallar och tamburer, men också med stora dubbeldörrar mellan rummen.

Med "rum i fil" menas alltså vanligtvis enfiladen matsalen, vardagsrummet (eller "salen" som det också kallades) samt herrummet. Man kunde gå genom rummen från lägenhetens ena ände till den andra.

Herrummet låg oftast närmast ingången, och hade ofta en separat ingång från trapphuset, samt egen toalett, och mannen i huset tillbringade ofta större delen av sin lediga tid i det rummet. Den separata ingången gjorde att gäster till herren slapp trängas med fruntimmer och barn och annat löst folk. Frun i huset hade ofta ett eget rum där hon tog emot gäster, och det brukade ligga längre in i lägenheten, förbi matsalen och närmast parets gemensamma sovrum.

Således, herrum, sal och matsal i fil mot gatan, sovrum och kök mot gården.

Denna typ av planlösning är väldigt representativ för det borgerliga livet i Sverige från åtminstone 1850 fram till 1930-talet, då det helt enkelt blev för dyrt för folk att ha hembiträden, köksor, serveringspersonal och barnflickor. Men spåren av det livet finns kvar än i dag, det är bara att titta på planlösningarna så ser man det. Dom riktigt stora våningarna på 5-8-10-13 rum eller i vissa fall på Strandvägen 15 rum är nuförtiden i dom flesta fall uppstyckade till mindre lägenheter som mer passar dagens behov.
Citera
2010-12-05, 22:36
Medlem
ps3mafackas avatar
bra exempel på rum i fil

http://www.hemnet.se/beskrivning/1083935
Citera
2010-12-06, 14:55
Medlem
Snurrens avatar
Ja det var ju rena "motorvägen" i den lägenheten. Rum i fil har inget med att det ska ingå ett hörnrum, det gäller ju i så fall bara i fastigheter som ligger med hörnläge. Nej, rummen ska ligga på rad och man går igenom dem. Har det inte renoverats sönder så ska det vara vackra pardörrar i dörröppningarna.

Ett "måste" i paradvåningar är att det är stora rum, gärna i fil, med stuckatur i taket samt gärna kakelugnar (kan ha renoverats bort). Den här planlösningen ställer till det om man vill använda något av rummen som sovrum (om det inte är rummet längst in).

Det är riktigt att östermalmare oftast säger "våning" fast dom menar lägenhet. Det verkar som om det är något "fult" med ordet lägenhet. Är det en mycket liten bostad kan man höra att den omnämns som "lya". Det här är riktigt löjligt tycker jag som själv bor i nämnda stadsdel.

Jag känner en kvinna som bodde i en liten våååning vid Karlaplan. Hon omnämnde ett utrymme som "jungfrukammare" men jag svär på att det var ett skafferi, inte ens en småvuxen piga skulle fått plats där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in