2007-06-18, 21:44
Medlem
Flödderkungens avatar
Jag har länge viljat testa Ubuntu i dualboot men på grund av avsaknaden av drivrutin till mitt XFI ljudkort så har vill jag inte ens pröva för hur kul är det med en dator utan ljud?

ALSA stödjer för närvarande inte XFI.Är det meningen att man ska ha en dator ifrån 80 talet för att kunna köra Linux?

Creative har sagt att dom kommer släppa en driver men det händer ju ingenting.

Vad håller dom på med?Det verkar som dom medvetet motarbetar Linux användarna.

Jag förstår ej är inte deras primära mål att sälja så många ljudkort som möjligt och att utesluta Linux användarna kan inte vara en bra strategi.

Är dom i maskopi med MS på nåt sätt?

Att byta till en annan ljukorts tillverkare är inget alternativ då jag spelar en hel del spel och då är det Windows och XFI som gäller.
Citera
2007-06-18, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flödderkungen
Creative har sagt att dom kommer släppa en driver men det händer ju ingenting.

Vad håller dom på med?Det verkar som dom medvetet motarbetar Linux användarna.

Jag förstår ej är inte deras primära mål att sälja så många ljudkort som möjligt och att utesluta Linux användarna kan inte vara en bra strategi.

Är dom i maskopi med MS på nåt sätt?

Creative ignorerar inte bara GNU/Linux-användare utan även Microsoft-användare, genom att ideligen släppa undermåliga drivrutiner.

Vet inte hur länge Creative har haft problem med sina drivrutiner till Windows - och tyvärr verkar det som att detta barndomsproblem fortsätter med de nya korten och Vista. Användare har rapporterat om problem med knastrande och nedsatt ljudstyrka osv ända sedan SoundBlaster och Audigy-serierna, som försvinner när man byter till andra drivrutiner (som t.ex kX Project's egenutvecklade versioner).

Att Creative inte kan få tummarna loss och en gång för alla utveckla godtycklig mjukvara för både GNU/Linux och Windows för sin i övrigt klockrena hårdvara, är för mig en gåta. De borde skämmas öronen av sig, och låta ett gäng huvuden rulla på mjukvaruavdelningen.
Citera
2007-06-18, 22:14
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flödderkungen
Är det meningen att man ska ha en dator ifrån 80 talet för att kunna köra Linux?

Detta är ju inte GNU/Linux fel. Hur lätt hade det varit att få igång ditt kort om det inte fanns några drivrutiner till det??
Klaga på att creative inte kör med öppen kod!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in