2007-06-18, 21:37
Medlem
sparlunds avatar
Hej!

Hittade för ett tag sedan familjens gamla klenod från det ljuva 90-talet, en pentum tvåa med win98. Så kom på en cool ide, kan använda den som en packup till lite filer, bara för skojs skull. Hur gör jag detta bäst? Två förslag har jag kommit på själv:

1. Göra den till ngn slags FTP-server och vid min FTP-klient ansluta till den och lägga över filer. Jag vill inte bara göra det genom nätverket för då kan jag inte göra det vart i världen jag än är.

2. Använda programmet VNC, om jag förstått rätt så kan jag styra hela datorn typ som fjärrhjälp med detta. Låter det bra?
Citera
2007-06-18, 21:47
Medlem
groils avatar
Dela ut en mapp över nätverket så kan du lägga över/hämta filer precis som du vill.
Citera
2007-06-18, 21:50
Medlem
sparlunds avatar
Men jag vill ju som jag tror jag sa kunna lägga in filer på den även om jag är ngn annan stans..så den blir som en såndär ftp-server jag hostar upp min hemsida på
Citera
2007-06-18, 21:59
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparlund
Men jag vill ju som jag tror jag sa kunna lägga in filer på den även om jag är ngn annan stans..så den blir som en såndär ftp-server jag hostar upp min hemsida på

Annars har du ett program som heter Easy File Sharing Pro, en HTTP server där du både kan ladda upp och ladda ner till servern den körs på.

Enda programmet som behövs på datorn som ansluter är en webläsare.
Det går även att skapa användarkonton så endast den med ett login kan ansluta, och välja vilka mappar en användare ska komma åt, om den ska ha upp/nerladdningsrättigheter osv
Citera
2007-06-18, 22:10
Medlem
sparlunds avatar
Skulle detta kunna funka?

Jag har en ftp-server på datorn, och på där ligger det en hemsida. Jag kan gå in på denna hemsida och via den lägga upp filer på servern. har väl inte superstora kunskaper in php och html men jag vet iaf hur det funkar...
Citera
2007-06-18, 22:18
Medlem
Klart det går att göra så, om du vill. Enklare är nog dock att sätta upp en FTP-server (förslagsvis med någon kvick liten linux-dist som OS, men då är du i fel forum ) som dels har ett anonymous-konto där vemsomhelst kan komma in och tanka ner, dels har ett admin-konto (med password) med skrivrättigheter som du kan använda för att lägga upp filer. Sätter du bara in en fet reservhårddisk borde en 400MHz-are räcka gott o väl för att driva en FTP-server, förutsatt att du inte försöker köra Vista på den förstås
Citera
2007-06-18, 22:26
Medlem
sparlunds avatar
Okej, tror du Damn small linux funkar? Provade några andra men graffekortet sög för hårt

Okej grabbar, vilka script skulle behövas på en hemsida för att jag ska kunna göra detta:

Gå in på en hemsida, bläddra fram en fil från ngn dator vart som helst i världen , och sedan typ klicka på "ladda upp" så laddas filen upp hemma på min dator i mitt rum? Gärna med ngn slags lösenord så inte vilken tjomme som helst kan ladda upp skit!
Citera
2007-06-18, 23:48
Medlem
DennisOlofs avatar
sparlund du kan köra med WinXP om du vill, det går ganska segt men om den bara står dår som en fil server går det. Eller Win98SE går ju bra fast då kan det bara krångligt att fixa fildelning via windows nätverk men annars funkar allt bra.

Sätta upp FTP server på den. Dela ut kataloger och även köra webserver som någon beskrev. Sedan fixa t.ex. http://www.no-ip.com/

Så kan du knappa in en enkel URL att komma ihåg så är det igång. Går också bra att köra linux / unix det kan dock vara krångligt beroende på vad du har för äldre burk, jag tänker då på drivrutiner och annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in