• 1
  • 2
2007-06-18, 21:26
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Vista har mer eller mindre floppat, enkla linuxdistar som Ubuntu kommer med stormsteg på hemdator-fronten och massor med företag börjar fundera på att migrera iaf delar av sin verksamhet till. Klart man tar och FUDar lite. Finns nog flera företag som tar det säkra före det osäkra och väljer att inte byta till Linux.
Citera
2007-06-18, 21:27
Medlem
steef5s avatar
löljigt av microsoft tycker jag....
Citera
2007-06-18, 21:36
Medlem
Bossiemans avatar
Det fanns en tid då Firefox bara hade 0.7% och se vad som hände där när användare började byta. Jo Microsoft kopierade funktioner i Firefox till IE7. frågan är vad de ska göra när GNU/Linux börjar bli riktigt stora.
Citera
2007-06-18, 21:41
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Det fanns en tid då Firefox bara hade 0.7% och se vad som hände där när användare började byta. Jo Microsoft kopierade funktioner i Firefox till IE/. frågan är vad de ska göra när GNU/Linux börjar bli riktigt stora.

Det här är vad dom gör.
http://www.microsoft.com/resources/s...e/default.mspx

Att man snor bra grejer från andra produkter tycker jag inte är så dumt dock. Om någon gör en bra grej ska man ju försöka göra som denne fast bättre.
Citera
2007-06-18, 21:44
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
Givetvis känner sig M$ hotade annars hade de inte ens yttrat sig. Bara det är en vinst i sig.
Men Microsoft har inte yttrat sig.

IDG beskriver situationen lite inkorrekt, det går rykten om att Microsoft vill fixa ett avtal med Ubuntu och inget annat.
Citera
2007-06-18, 22:00
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Men Microsoft har inte yttrat sig.

IDG beskriver situationen lite inkorrekt, det går rykten om att Microsoft vill fixa ett avtal med Ubuntu och inget annat.
Ja men de har yttrat sig och sagt att Linux har gjort intrång på deras patenter.
Det är väl det kvaveberusad menar?
Citera
2007-06-18, 22:03
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Ja men de har yttrat sig och sagt att Linux har gjort "intrång på ospecifierade patent".
Det är väl det kvaveberusad menar?
Ubuntu är inte linux om du förstår vad jag menar.

Om man läser bloginlägget så är det rykten om att Microsoft ville ha en deal med Ubuntu som de gjort med t ex Novell och Linspire, sedan ryktades det om att Microsoft då hade "hotat" med diverse stämningar men dessa rykten verkade inte heller stämma.
Citera
2007-06-18, 22:55
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ubuntu är inte linux om du förstår vad jag menar.

Om man läser bloginlägget så är det rykten om att Microsoft ville ha en deal med Ubuntu som de gjort med t ex Novell och Linspire, sedan ryktades det om att Microsoft då hade "hotat" med diverse stämningar men dessa rykten verkade inte heller stämma.

Det som hänt är, som jag förstått saken, inte att MS hotat just Ubuntu. De påstår att de har 235 som de påstår att Linux och olika OSS bryter mot. De hotar inte någon direkt utan vill skapa en otrygghet kring Linux och få folk att inte gå över (min egna gissning). Novell och en massa mindre företag har däremot ingått ett avtal med MS för att garantera att de inte blir stämda.

Lite coolare är dock företagen som är med i OIN (vilka jag iofs tror att Novell är med i), vilket är ett nätvärk där man samlat på sig en massa patent för att kunna hota med att stämma tillbaka om någon börjar bråka.

EDIT: Hittade en kul artikel om OIN
http://blog.wired.com/monkeybites/20...urce_pate.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här