2007-06-18, 18:02
Medlem
jyckens avatar
Jag har en vän, på ett slags utlandsuppdrag för en biståndsorganisation, som har börjat dejta ett annat lands militärattache. Vad gör en sån egentligen?

Landet personerna befinner sig i är i krigstillstånd och attachens hemland är inblandat i kriget.
Citera
2007-06-18, 18:28
Medlem
Låter som en början på en schyst rulle.

Men åter till frågan Attaché är en lägre tjänsteman inom diplomatin men kan även vara en beskickningstjänsteman med speciell funktion. T.ex. kulturattaché, militärattaché etc. Klassisk befattning för halvofficiella spioner.
Citera
2007-06-18, 20:29
Medlem
Snajders avatar
En ny spionskandal på gång?
Citera
2007-06-18, 21:05
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boznik
Låter som en början på en schyst rulle.

Men åter till frågan Attaché är en lägre tjänsteman inom diplomatin men kan även vara en beskickningstjänsteman med speciell funktion. T.ex. kulturattaché, militärattaché etc. Klassisk befattning för halvofficiella spioner.
Kan du ge något exempel på arbetsuppgifter en militärattaché har? Jag har väldigt svårt att tänka mig vad de egentligen gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Nej det tror jag inte men det var det första som dök upp i mitt huvud när hon berättade om affären. Dock så kom jag på att jag inte har en aning om vad militärattachéer gör över huvud taget. Det är uppenbarligen inte bara jag som associerar dem med spionage.
Citera
2007-06-18, 21:06
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder

Varför? Hon/han jobbar för en NGO. De får pippa vem de vill. Tyvärr har inte svenska marinofficerare i Kosovo den valmöjligheten.
Citera
2007-06-18, 21:09
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Varför? Hon/han jobbar för en NGO. De får pippa vem de vill. Tyvärr har inte svenska marinofficerare i Kosovo den valmöjligheten.
Nej precis, det borde ju inte vara några problem ur svensk synvinkel. Däremot kanske attachéns land vill ha koll på vem han pippar eller vad tror ni? Som sagt vet jag dock inte vad hans arbetsuppgifter är.
Citera
2007-06-18, 21:16
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Nej precis, det borde ju inte vara några problem ur svensk synvinkel. Däremot kanske attachéns land vill ha koll på vem han pippar eller vad tror ni? Som sagt vet jag dock inte vad hans arbetsuppgifter är.

De är nog bara glada, eller kanske inte. Beror väl på vilken organisation hon jobbar för. Är han syrier och hon jobbar för en amerikansk statligt finansierad biståndsorganistion så är det väl jackpot. Annars är en av uppgifter för attachén att hämta in information.
Citera
2007-06-18, 21:17
Medlem
skinner5000s avatar
En militärattache är en officer som har diplomatstatus. De delar ofta i fredsförhandlingar, vid inspektioner, vapenköp/verkansförevisningar. De kan även vara rena observatörer. Sverige har militärattacheer på vissa platser i världen för att helt enkelt känna av om det finns risk för krig. Om jag inte minns fel finns det t.ex. en svensk militärattache i Sydkorea.

Officiellt ska de säkert inte syssla med spinoage, men man får väll anta att de gör det ändå.

Edit: Militärattacheer kan även jobba på ambasader eller åt t.ex. NATO.
Citera
2007-06-18, 21:34
Medlem
jyckens avatar
Citat:
De är nog bara glada, eller kanske inte. Beror väl på vilken organisation hon jobbar för. Är han syrier och hon jobbar för en amerikansk statligt finansierad biståndsorganistion så är det väl jackpot. Annars är en av uppgifter för attachén att hämta in information.
Okej, jag uttryckte mig felaktigt i första inlägget. Hon jobbar för en svensk statlig organisation och han jobbar för ett annat europiskt land. Det är nog en minimal eller obefintlig risk för spionage.
Citera
2007-06-18, 21:36
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
En militärattache är en officer som har diplomatstatus. De delar ofta i fredsförhandlingar, vid inspektioner, vapenköp/verkansförevisningar. De kan även vara rena observatörer. Sverige har militärattacheer på vissa platser i världen för att helt enkelt känna av om det finns risk för krig. Om jag inte minns fel finns det t.ex. en svensk militärattache i Sydkorea.

Officiellt ska de säkert inte syssla med spinoage, men man får väll anta att de gör det ändå.

De främsta militärerna vi har i Sydkorea torde vara de som bevakar gränsen som observatörer http://www.mil.se/int/article.php?id=263

Det var en artikel i Insats och Försvar för ett tag sedan där man intervjuade vår attaché i Ankara http://www.hkv.mil.se/attachments/iofnr605sid15_23.pdf
samt http://www.hkv.mil.se/attachments/iofnr405sid6_15.pdf sidan 6

Edit: Om hon nu jobbar för en svensk statlig biståndsorganisation i ett land med en pågående konflikt så skulle iaf jag passa mig för vad man gör. Så spionskandalen ligger nog rätt nära till hands.
Citera
2007-06-18, 21:43
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000

Tack, det var ett bra svar. De är alltså en slags militär expertis/part/rådgivare vid t.ex. en förhandling eller affär.

Sverige har eller har haft en militärattaché i Israel vet jag. Vad tror ni den gjorde, höll koll på utvecklingen i Israel/Libanon å de svenska FN-soldaternas vägnar? Borde inte FN göra det själva? Eller är det helt enkelt i sveriges intresse att hålla lite allmän koll på orosplatserna runt om i världen ändå, som i Sydkorea?

Eller vi har förresten FN-folk på Koreahalvön också va?
Citera
2007-06-18, 21:50
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Det var en artikel i Insats och Försvar för ett tag sedan där man intervjuade vår attaché i Ankara http://www.hkv.mil.se/attachments/iofnr605sid15_23.pdf
samt http://www.hkv.mil.se/attachments/iofnr405sid6_15.pdf sidan 6
Det står "Som försvarsattaché är han direkt underställd
chefen för Must. En av hans viktigaste uppgifter är
att leverera underrättelser hem till Sverige."
Det är alltså i allra högsta grad underrättelsetjänst de sysslar med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in