Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Jag kan tänka mig flera länder som är intresserade av att veta vad NGOs gör, se tex på Somalien där warlords stal mat från NGOs..
Det är klart att man vill veta vad vissa specifika NGO´s vill/har för agenda i ett land. Men med tanke på din första kommentar så fick du det att låta som en spionskandal skulle vara på uppgång i Sverige. Just det scenariot har jag svårt att få till pga ingångsvärdet var att hon jobbade för en biståndsorganisation och inte exempelvis Sida.
Sen får du nog exemplifiera lite bättre. Förstår inte alls hur Aidid kommer in i bilden?
För att klargöra det som jag sagt och som andra sagt: Attachéerna är officiella personal på vår ambassader. Det är ingen konstighet att Sverige har en militär (flyg)attaché i USA, vi har ju tom förbindelseofficerare där med tanke på insatsen i Afghanistan. Bland uppgifterna ingår att mingla på ambassadpartyn och visa plåtbitar, besöka militära övningar av olika slag (sker i Sverige för jämnan), hjälpa till vid vapenbeställningar som vår attaché gjorde vid JAS försäljningen till Tjeckien osv. Det är mer intressant att ta reda på vad en andra attachéer gör, exempelvis Sovjets kulturattaché när det var aktuellt.