2007-06-18, 22:00
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jycken
Det står "Som försvarsattaché är han direkt underställd
chefen för Must. En av hans viktigaste uppgifter är
att leverera underrättelser hem till Sverige."
Det är alltså i allra högsta grad underrättelsetjänst de sysslar med.
Det glömde jag nämna, de sysslar såklart med underrättelseverksamhet också. Vi vilken grad har jag ingen aning om, sådant är med mycket stor sannolikhet hemligstämplat.
Citera
2007-06-18, 22:07
Medlem
Snajders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Varför? Hon/han jobbar för en NGO. De får pippa vem de vill. Tyvärr har inte svenska marinofficerare i Kosovo den valmöjligheten.

Jag kan tänka mig flera länder som är intresserade av att veta vad NGOs gör, se tex på Somalien där warlords stal mat från NGOs..
Citera
2007-06-18, 22:12
Medlem
Pandemoniums avatar
Finns en svensk militär(flyg)attache i USA.
Citera
2007-06-18, 22:17
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder
Jag kan tänka mig flera länder som är intresserade av att veta vad NGOs gör, se tex på Somalien där warlords stal mat från NGOs..

Åhejsan, ännu en vars bildning bygger på härliga Hollywood-dramor. I princip har du rätt men det är ett så dåligt exempel.

(Notera nogsamt hur jag undviker det uppenbara angreppet.)
Citera
2007-06-18, 22:19
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandemonium
Finns en svensk militär(flyg)attache i USA.
Jag läste i den pdf som Dacartman länkade till att vi har dem lite överallt i världen. De är tydligen inte hemliga över huvud taget utan är snarare någon slags officiell, med landets den är stationerad i godkännande.

De verkar typ mingla sig till information som de skickar hem till MUST. Slutsatserna av informationen de samlar in är dock säkerligen hemlig.
Citera
2007-06-18, 23:07
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snajder

Det är klart att man vill veta vad vissa specifika NGO´s vill/har för agenda i ett land. Men med tanke på din första kommentar så fick du det att låta som en spionskandal skulle vara på uppgång i Sverige. Just det scenariot har jag svårt att få till pga ingångsvärdet var att hon jobbade för en biståndsorganisation och inte exempelvis Sida.

Sen får du nog exemplifiera lite bättre. Förstår inte alls hur Aidid kommer in i bilden?

För att klargöra det som jag sagt och som andra sagt: Attachéerna är officiella personal på vår ambassader. Det är ingen konstighet att Sverige har en militär (flyg)attaché i USA, vi har ju tom förbindelseofficerare där med tanke på insatsen i Afghanistan. Bland uppgifterna ingår att mingla på ambassadpartyn och visa plåtbitar, besöka militära övningar av olika slag (sker i Sverige för jämnan), hjälpa till vid vapenbeställningar som vår attaché gjorde vid JAS försäljningen till Tjeckien osv. Det är mer intressant att ta reda på vad en andra attachéer gör, exempelvis Sovjets kulturattaché när det var aktuellt.
Citera
2007-06-18, 23:31
Medlem
Blå Rutas avatar
Dom minglar till sig kontakter och information. Se det som att dom är på studiebesök hela tiden.
Ofta är det lite fredssamarbete med, man har liksom gått med på att vi har en snubbe hos er så har vi en hos oss. Det är ju inte så mycket poäng att ha en stor försvarsindustri om ingen får se hur effektiv den är helt enkelt. Klart man vill att en högt uppsatt officer från ett annat land ska berätta för sin regering att ens egen armé är fit for fight.
Sedan underlättar det samarbete vid operationer. Att ha en kille som känner en kille är så mycket bättre och kan lösa så mycket problem innan dom ens uppstår än vad något framröstat beslut från två riksdagar kan göra.
Bara personlig närvaro och kontaktnät underlättar massor med saker från båda länderna. tänk di gatt du ska förhandla med en indier om priset på nånting, och detta sker via endast text. Jäkligt svårt om man jämför hur det hade funkat med ett personligt möte med en du känner...
Dom bryter sig knappast in i lager och snor pärmar med känsliga papper, men all information är viktig för underrättelsetjänsten och en mycket stor del av underrättelsetjänstens arbete är att insamla fullt laglig information.
Citera
2007-06-19, 00:13
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Dom minglar till sig kontakter och information. Se det som att dom är på studiebesök hela tiden.
Ofta är det lite fredssamarbete med, man har liksom gått med på att vi har en snubbe hos er så har vi en hos oss. Det är ju inte så mycket poäng att ha en stor försvarsindustri om ingen får se hur effektiv den är helt enkelt. Klart man vill att en högt uppsatt officer från ett annat land ska berätta för sin regering att ens egen armé är fit for fight.
Sedan underlättar det samarbete vid operationer. Att ha en kille som känner en kille är så mycket bättre och kan lösa så mycket problem innan dom ens uppstår än vad något framröstat beslut från två riksdagar kan göra.
Bara personlig närvaro och kontaktnät underlättar massor med saker från båda länderna. tänk di gatt du ska förhandla med en indier om priset på nånting, och detta sker via endast text. Jäkligt svårt om man jämför hur det hade funkat med ett personligt möte med en du känner...
Dom bryter sig knappast in i lager och snor pärmar med känsliga papper, men all information är viktig för underrättelsetjänsten och en mycket stor del av underrättelsetjänstens arbete är att insamla fullt laglig information.

Blå ruta har sammanfattat det hela ganska väl Men värt att nämna är att en militärattache lyder under 2 " Myndigheter " Must och UD så i många fall kan UD lägga krokben för vem som Must/ Försvaret vill ha som attache och en militärattaches uppgifter är fruktansvärt röriga dom har tex som uppgift att närvara som Sveriges representanter vid tex kransläggningar vid den okända soldatens grav till att tex bevittna när dom fyllde robot tuber på ubåtar med cement ........ inofficiell informations inhämtning hanteras mestadels av SIG vilket snarast är beteckna som en myt Hörde tidigare till fallskärmsjägar skolan mycket mer vet jag inte om dom då både personal och uppgifter är strängt skyddade + Att väldigt mycket information skrivs om och bearbetas så att källan ej kan röjas
Citera
2007-06-19, 00:56
Medlem
jyckens avatar
Citat:
Det är klart att man vill veta vad vissa specifika NGO´s vill/har för agenda i ett land. Men med tanke på din första kommentar så fick du det att låta som en spionskandal skulle vara på uppgång i Sverige. Just det scenariot har jag svårt att få till pga ingångsvärdet var att hon jobbade för en biståndsorganisation och inte exempelvis Sida.
Om vi nu låtsas att det är just Sida hon arbetar för, skulle det kunna ändra scenariot menar du, kan du konkretisera lite?

Skulle en utländsk militärattaché kunna dra illegitim nytta av en svensk anställd hos Sida?
Citera
2007-06-19, 01:02
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Om vi nu låtsas att det är just Sida hon arbetar för, skulle det kunna ändra scenariot menar du, kan du konkretisera lite?

Skulle en utländsk militärattaché kunna dra illegitim nytta av en svensk anställd hos Sida?
Ja tveklöst genom att kunna få förhandsinformation om kommande bistånd och projekt och att sen att sida är en statligt styrd organisation gör knappast saken bättre fast vet å andra sidan om ett fall där Must haft personal ute under Sida täckmantel
Citera
2007-06-19, 15:40
Medlem
dacartmans avatar
Citat:

Sidas uppgift rör Sveriges förhållande till främmande makt. Det är knappast bra ur en svensk synpunkt att hon är tillsammans med en person vars huvudsakliga uppgift är att inhämta information, oavsett om den är officiell eller inofficiell. Sen om han tillhör en vänligt sinnad nation är ganska irrelevant, vissa saker vill man kanske inte skall komma ut ändå. Sen kanske andra länders militärattachéer inte har som uppgift att inhämta just information, de är kanske av en mer cermoniell betydelse, vad vet jag.

Skalman: Vad har SIG med militärattachéerna att göra? Du tror på fullaste allvar att istället för en officiell representant så skickar vi en FJS-patrull som inästlar via skärm för att spana på en militärövning som vi hade fått titta på bara vi frågat? Om så är fallet, fortsätt drömma.
Citera
2007-06-19, 15:56
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Sidas uppgift rör Sveriges förhållande till främmande makt. Det är knappast bra ur en svensk synpunkt att hon är tillsammans med en person vars huvudsakliga uppgift är att inhämta information, oavsett om den är officiell eller inofficiell. Sen om han tillhör en vänligt sinnad nation är ganska irrelevant, vissa saker vill man kanske inte skall komma ut ändå. Sen kanske andra länders militärattachéer inte har som uppgift att inhämta just information, de är kanske av en mer cermoniell betydelse, vad vet jag.

Skalman: Vad har SIG med militärattachéerna att göra? Du tror på fullaste allvar att istället för en officiell representant så skickar vi en FJS-patrull som inästlar via skärm för att spana på en militärövning som vi hade fått titta på bara vi frågat? Om så är fallet, fortsätt drömma.

Var inte vad jag skrev läs om läs rätt skrev att det var SIG som sysslade med inofficell underättellsetjänst inte militärattachen PUCKO Du har just vunnit veckans pris i läsförståelse ....... Och tro mig bara för att det tidigare löd under fjs så är det defenitivt inga värnpliktiga vi pratar om tänk högre tänk befäl och visst har det varit operativt och är operativt . Du kan tydligen tom söka jobb där med dom rätta kvalifikationerna såg jag ...... Franska var en merit såg jag för ca 5 sec sen fast å andra sidan tolkar du en skriven text som fan tolkar bibeln så går det nog inte så bra på utagningarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in