2007-07-26, 19:23
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jag har redan poängterat att pris vs kolväten är en synnerligen spekulativ grej som det saknas vettiga uppskattningar av inom många områden. Du har redan fått en sådan kurva för olja och okonventionell olja. Det finns inget motsvarande för kol, utan där är det bara driftkostnaderna vs djup som är relevanta. Slutligen jag kan tota ihop en motsvarande graf för gasen.
Men hur kan du då säga att det inte kommer att tas fram mer lämpliga kolväten eftersom andra energislag blir billigare. Hittade du på detta?
Det är ju trots allt kolet som det finns mest av. Kanske ni i UU skulle titta på det också?
Citat:
För det andra är det inte bara priset som är avgörande utan produktionstakten. Det finns tidsmässiga begränsningar i hur snabbt saker kan göras. Nya gruvor/plattformar och annat byggs ju inte bara över en natt.
Naturligtvis. Har inte detta redan börjat då? Jag tvivlar på att inte världens energiföretag har koll på vad som krävs för att leverera energi i framtiden. Vi kommer väl knappast att gå rakt in i en vägg. När en utbyggnad behövs för att täcka bortfallet av billiga kolväten kommer det att göras, tyvärr.
Citat:
Ett lämpligt exempel är ju fusionsreaktorer. Även om man fixar en fungerade reaktor till 2050 så kommer det ju att ta mycket lång tid innan fusionsreaktorer har någon större inverkan på samhällets energiproduktion. Just för att det tar tid att bygga grejerna.
Roligt det där med fusionsreaktorer, för femtio år sedan sa man att "om femtio år har vi fusion", idag säger man att "om femtio år har vi fusion". Jag tror att man säger "om femtio år har vi fusion" även om femtio år. Fast jag hoppas att jag har fel.
Citat:
Så även om vi kan utvinna oljeskiffer vid oljepris på över 90 dollar så kommer det att ta åtskilliga årtionden innan den industrin har en betydande kapacitet och lämnar ett stort bidrag till världens energiproduktion.
Som sagt, jag tror nog att vi börjar i tid.
Tur att jag bytte forskningbana till peakismen istället då det ligger mycket närmare i tiden.