2007-07-27, 11:50
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Men mekanismen är ändå liknande. Tillkommer inte nya utsläpp så kommer de befintliga koncentrationerna att minska, precis som i fallet med CFC-gaser och andra ozonangripande substanser som minskat i utsläpp sedan 1990-talet.

"Liknande" kan man ju knappast säga att det är. Det är ju det här som gör koldioxidutsläppen så allvarliga. Lite förenklat kan man ju säga att de stannar kvar i atmosfären.
Dagens nivåer av koldioxidhalt har inte förekommit på 400 000 år!
Citera
2007-07-27, 12:18
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
"Liknande" kan man ju knappast säga att det är. Det är ju det här som gör koldioxidutsläppen så allvarliga. Lite förenklat kan man ju säga att de stannar kvar i atmosfären.
Dagens nivåer av koldioxidhalt har inte förekommit på 400 000 år!

Jo, fortfarande ett minskande med tiden. Precis som för radioaktiv strålning och dylikt. Tillkommer inte nya utsläpp så avtar halten med tiden. Så lite förenklat kan man säga att du har fel eftersom med samma typ av argumentation så skulle uran och andra långlivade isotoper vara stabila. Det är fortfarande ett sönderfall/avtagande, bara att det går långsamt. Från ett geologiskt perspektiv är 50 eller 200 år bara småpotatis jämfört med de årtusenden och årmiljoner klimate och jorden funnits.

Ska vi nu börja leka med historiska återblickar så är dagens koncentrationer enbart en fis i rymden i jämförelse med de 7000 ppm CO2 som fanns under Kambriska perioden för 600 miljoner år sedan innan massiv växtlighet på land uppkommit.

Den bifogade bilden visar en historisk återblick under geologiska tidsperspektiv. Därtill kan man även se när majoriteten av världens fossila bränslen bildades under Karbon-Perm. Syns som en tydlig dip.
De mindre dippen under Trias-Jura motsvarar den andra stora bildningen och avtagandet under Krita/kvartär sammanfaller med bildandet av majoriteten av världens brunkol.
Citera
2007-07-27, 14:13
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jo, fortfarande ett minskande med tiden. Precis som för radioaktiv strålning och dylikt. Tillkommer inte nya utsläpp så avtar halten med tiden. Så lite förenklat kan man säga att du har fel eftersom med samma typ av argumentation så skulle uran och andra långlivade isotoper vara stabila. Det är fortfarande ett sönderfall/avtagande, bara att det går långsamt.

Inte alls! Det är du som generaliserar. Olika ämnen har olika livslängd. Metangas t ex försvinner fortare än koldioxid.
Men som sagt, eftersom koldioxid tas upp av hav och växter så försvinner den inte på hundra år. Den cirkulerar i atmosfären i 100 år, skrev jag förut. Det är inte samma sak som att livslängden är 100 år.
IPCC tror också att mycket koldioxid har tagits upp av haven och när det pga högre temperatur återgår till luften, så kan det ge synbara effekter så att temperaturhöjningen ökar ytterligare som en följd.
Citat:
Ska vi nu börja leka med historiska återblickar så är dagens koncentrationer enbart en fis i rymden i jämförelse med de 7000 ppm CO2 som fanns under Kambriska perioden för 600 miljoner år sedan innan massiv växtlighet på land uppkommit.

Den bifogade bilden visar en historisk återblick under geologiska tidsperspektiv. Därtill kan man även se när majoriteten av världens fossila bränslen bildades under Karbon-Perm. Syns som en tydlig dip.
De mindre dippen under Trias-Jura motsvarar den andra stora bildningen och avtagandet under Krita/kvartär sammanfaller med bildandet av majoriteten av världens brunkol.

Desto mer intressant är att den höga halten vi har av koldioxid nu är 30 % högre än den var för ca 100 år sedan. Det är alltså fråga om en väldigt kraftig ökning på kort tid.
Citera
2007-07-27, 14:45
Medlem
sokars avatar
Citat:
Men som sagt, eftersom koldioxid tas upp av hav och växter så försvinner den inte på hundra år.

Det gör den visst det, i haven binds den såsmåningom som CaCO3.

Citat:
IPCC tror också att mycket koldioxid har tagits upp av haven och när det pga högre temperatur återgår till luften

Jag läste idag att man tror att ozonhalten kan ha medverkat till så mycket som 0,5 grader i alla fall av temperaturökningen, då kanske man inte skall tillskriva befintlig CO2 de ökade utsläppen CO2 från havet. För att ta ett exempel. Det är naturligt att haven släpper ifrån sig mer gas när temperaturen ökar.

Citat:
Inte alls! Det är du som generaliserar. Olika ämnen har olika livslängd. Metangas t ex försvinner fortare än koldioxid.
Men som sagt, eftersom koldioxid tas upp av hav och växter så försvinner den inte på hundra år. Den cirkulerar i atmosfären i 100 år, skrev jag förut. Det är inte samma sak som att livslängden är 100 år.

Koldioxid må vara kvar länge än metan, men nog kommer den såsmåningom ner igen och återvänder till kolatomens kretslopp. Naturligtvis kan man prata om att halten avtar med tiden om utsläppen stoppas.
Citera
2007-07-27, 14:53
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
IPCC tror också att mycket koldioxid har tagits upp av haven och när det pga högre temperatur återgår till luften, så kan det ge synbara effekter så att temperaturhöjningen ökar ytterligare som en följd.

Desto mer intressant är att den höga halten vi har av koldioxid nu är 30 % högre än den var för ca 100 år sedan. Det är alltså fråga om en väldigt kraftig ökning på kort tid.

Icke då. Jag har bara talat om koldioxid hela tiden förutom de pedagogiska parallellerna till radioaktiva sönderfall. Metangas och annat beter sig på precis samma sätt som koldioxid bara med andra tidskonstanter.
IPCC räknar fortfarande med en "atmospheric residence time" elle "atmospheric lifetime" på mellan 5-200 år för koldioxid, oberoende av vad du har sagt tidigare. Alltså den genomsnittsliga tiden en koldioxidmolekyl befinner sig i atmosfären.
Du kan läsa själv här istället för att hitta på egna saker:
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/016.htm

Den förindustriella CO2-halten kan man tvista om, vilket jag gärna gör men inte här. Sedan är det ju också så att många geologiska metoder har dålig tidsupplösning så vi inte riktigt har så bra koll på hur snabbt ökningarna egentligen skett tidigare. Sedimentära metoder ger ju ett medelvärde för en 100-årsperiod eller längre.
Citera
2007-07-27, 15:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Icke då. Jag har bara talat om koldioxid hela tiden förutom de pedagogiska parallellerna till radioaktiva sönderfall. Metangas och annat beter sig på precis samma sätt som koldioxid bara med andra tidskonstanter.
IPCC räknar fortfarande med en "atmospheric residence time" elle "atmospheric lifetime" på mellan 5-200 år för koldioxid, oberoende av vad du har sagt tidigare. Alltså den genomsnittsliga tiden en koldioxidmolekyl befinner sig i atmosfären.
Du kan läsa själv här istället för att hitta på egna saker:
http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/016.htm

Det är ju du som har hittat på egna saker, inte jag. Det var du som påstod att koldioxid har en halveringstid på 50 år. Det är bra att du har lämnat det nu.
Citera
2007-07-27, 15:38
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Det är ju du som har hittat på egna saker, inte jag. Det var du som påstod att koldioxid har en halveringstid på 50 år. Det är bra att du har lämnat det nu.

Att de kallar det hela för "mean atmospheric residence time", "atmospheric lifetime" eller vad de nu annat kan vara så är ju bara omskrivningar. Processen är ju fortfarande likadan och halterna avtar med tiden om inte nya utsläpp tillförs.

Och siffran 50 år faller inom det intervall IPCC använder så det så. Därmed är det ju bara du som dribblat bort dig bland begreppen när du antydde att CO2-halter inte skulle minska med tiden.
Citera
2007-07-27, 15:40
Medlem
seriouss avatar
Jag vet inte vems argument jag hjälper eller stjälper (and frankly I don't give a shit :P), men såhär skriver två referenser:

Citat:
Ursprungligen postat av http://en.wikipedia.org/wiki/Greenhouse_gas
Two scales can be used to describe the effect of different gases in the atmosphere. The first, the atmospheric lifetime, describes how long it takes to restore the system to equilibrium following a small increase in the concentration of the gas in the atmosphere. Individual molecules may interchange with other reservoirs such as soil, the oceans, and biological systems, but the mean lifetime refers to the decaying away of the excess. It is sometimes erroneously claimed that the atmospheric lifetime of CO2 is only a few years because that is the average time for any CO2 molecule to stay in the atmosphere before being removed by mixing into the ocean, uptake by photosynthesis, or other processes. This ignores the balancing fluxes of CO2 into the atmosphere from the other reservoirs. It is the net concentration changes of the various greenhouse gases by all sources and sinks that determines atmospheric lifetime, not just the removal processes.

/.../

* CO2 has a variable atmospheric lifetime (approximately 200-450 years for small perturbations). Recent work indicates that recovery from a large input of atmospheric CO2 from burning fossil fuels will result in an effective lifetime of tens of thousands of years.[18][19] Carbon dioxide is defined to have a GWP of 1 over all time periods.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.ace.mmu.ac.uk/Resources/Teaching_Packs/Key_Stage_4/Climate_Change/02t.html
How long does carbon dioxide remain in the atmosphere?

This section aims to highlight the fact that CO2 could remain in the atmosphere for up to two centuries before it is removed by various reactions, thereby increasing the importance of CO2 as a greenhouse gas.

The time taken for atmospheric gases to adjust to changes in sources or sinks is known as the atmospheric lifetime of a gas. The atmospheric lifetime of carbon dioxide is in the order of 50-200 years. As a consequence of this, CO2 emitted into the atmosphere today could influence the atmospheric concentrations of carbon dioxide for up to two centuries to come. The Inter-governmental Panel on Climate Change (IPCC) has predicted that if anthropogenic emissions of carbon dioxide continue at present day levels, the atmospheric concentration of carbon dioxide could have increased to 415-480 ppmv by 2050, rising to 460-560 ppmv by 2100.

--------------------------------------
Citat:
Citat:
Den förindustriella CO2-halten kan man tvista om, vilket jag gärna gör men inte här. Sedan är det ju också så att många geologiska metoder har dålig tidsupplösning så vi inte riktigt har så bra koll på hur snabbt ökningarna egentligen skett tidigare. Sedimentära metoder ger ju ett medelvärde för en 100-årsperiod eller längre.

Hur ska du ha det?
Citera
2007-07-27, 15:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
Jag vet inte vems argument jag hjälper eller stjälper (and frankly I don't give a shit :P), men såhär skriver två referenser:

Tack, serious! Det stämmer riktigt bra med det jag har skrivit.
Citera
2007-07-27, 15:56
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serious
--------------------------------------
Hur ska du ha det?

Den förindustriella CO2-halten (dvs runt 1750-1800) och CO2-halten i geologiskt perspektiv är ju inte riktigt samma sak enligt mig.
Ska vi spinna vidare kring den förindustriella så tycker jag att vi tar det i en annan tråd, mer tillägnad det ämnet.
Citera
2007-07-27, 16:06
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Tack, serious! Det stämmer riktigt bra med det jag har skrivit.

Vilket även jag kan säga. Men framför allt så är det ju ditt tidigare uttalande

"Jo visst är det så! Koldioxiden har så lång livslängd i atmosfären att de kommer att bidra till växthuseffekten många tusen år in i framtiden."

som avviker mest från Serious referenser och vad IPCC själva skriver.

Men låt oss nu hålla oss till topic alternativt ta vidare CO2-diskussioner i en egen tråd så att det inte bara blir en mixad soppa av alla möjliga diskussioner och ämnen i alla klimattrådar.
Citera
2007-07-27, 16:08
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Den förindustriella CO2-halten (dvs runt 1750-1800) och CO2-halten i geologiskt perspektiv är ju inte riktigt samma sak enligt mig.
Ska vi spinna vidare kring den förindustriella så tycker jag att vi tar det i en annan tråd, mer tillägnad det ämnet.

Det trodde jag att vi redan gjort, men fine, skriv vad du vill i globala växthuseffekten-tråden. Eller vafan, det kanske var halterna efter den industriella revolutionen vi pratat om (tex Beck)(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in