2007-06-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creadle
jag kör den här stilen med att sitta och sova i stolen, med visiret nerfällt och låtsas övervaka produktionen,

jobbar för övrigt på ett stålverk, där övervakning är 50% av mina arbetsysslor.

händer det nått så går det larm så man vaknar till

kommer en chäff så ser han inte att jag sover utan tror att jag har blixt koll och fokuserar riktigt hårt på produktionen och inte har "tid" att vrida huvet och hälsa på dom, utan dom kommer fram å klappar en på axeln och säger, vi skulle behöva flera som dig här

Vilket stålverk är det? :P Hoppas fan inte det är SSAB i luleå iaf, sommarjobbar som driftoperatör på ett större företag och jobbar man FM (6-14 för er som inte vet) så låtsas man vara upptagen så fort chefen kommer in annars slösurfar man (mest på fb ofc). Men har man EM skiftet så efter kl. 16:00, när chefen har gått hem, så lägger man upp fötterna på bordet och vinklar ner kepsen... Sen om det händer något så larmar det så man är alltid utvilad när det blir problem
Citera
2007-06-22, 23:52
Medlem
core_s avatar
När jag väl sitter på mitt lilla kontor och "arbetar" så brukar det bli extremt slappt.

Jag har fördelen att dörren in till kontorsdelen på lokalen är kodlåst, och i regel är det bara jag inne i den delen.
Så jag sitter i godan ro och surfar runt, lyssnar på musik, sippar kaffe eller vad jag nu kan tänkas göra. Framför mig har jag en pärm med rapporter, och alla som jobbar där vet att jag alltid har saker som behöver göras i den pärmen (även om dom sällan blir gjorda)
Så då sitter jag där och surfar som sagt, och när någon slår in koden och man hör dörren klicka upp alt-tabbas det över till outlook där jag knappar ihop ett fejkat mail, samtidigt som jag börjar bläddra lite fundersamt i pärmen.

Funkar jämt, och har aldrig fått några skumma blickar eller misstankar om något fuffens.

Eller jo, en gång gick det lite åt helvete. Då lutade jag mig tillbaka med fötterna på skrivbordet och somnade. Blev givetvis påkommen, och fick skylla på att jag tagit hade min lunchrast just då (blev ingen mat den dagen)
Citera
2007-06-23, 02:41
Medlem
lordos avatar
Jobbade på en kabelfabrik i min senare tonår. Jag (+ en till sommarjobbare) fick uppgiften att gå nedför en trappa med en massa skruvar till ett lager eftersom alla andra var upptagna. Detta betydde att det var lätt att avslöja mig om jag bara stod och hängde i det lilla rummet med den gigantiska skruvhögen.

Det jag gjorde var enkelt, jag gick ner med en skruvfull plasthink, i den låg det högst 3-4 skruvar. Tömde hinken, i havet av de andra skruvarna i lagret. Medan jag tömde den skyfflade jag samtidigt in en stor skopa skruvar i hinken

I tre arbetsdagar skyfflade jag den här högen med skruvar fram och tillbaka mellan lagret och rummet
Efter tre dagar hade min sommarjobbar-kollega tömt högen

Jobbigt, men inte lika jobbigt som att sopa/skura/städa/dammsuga diverse fläktrum och kontor i fabriken...

Ursäktar för möjligen texten möjligtvis är osammanhängande och oförståelig, är trött...
Citera
2007-06-24, 22:43
Medlem
knoxahs avatar
iPod video - Futurama och en toalett + ett fejkat fall av laktosintollerans som krånglar pga. lunchen med grädde i.

Citera
2007-06-24, 22:58
Medlem
Virens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
iPod video - Futurama och en toalett + ett fejkat fall av laktosintollerans som krånglar pga. lunchen med grädde i.

Lär ju vara populärt bland tjejerna när du fake-skiter sönder toan varje dag
Citera
2007-06-24, 23:16
Medlem
a4swes avatar
Citat:
* Gå innan alla andra går från fikarummet o säga "Nähe, tillbaka till jobbet"

* Stämpla in 10min tidigare, säga hej till chefen tio minuter innan man börjar jobbet också. (Självklart går man in på toaletten o sover efter)

Skitbra tips, sådanna grejer gör att man nästan kan bete sig hur som helst i övrigt.
Citera
2007-06-24, 23:23
Medlem
jomenvisst84s avatar
Har alltid fiingrarna på Alt+Tab när jag slösurfar.... Är chefer på besök brukar jag se till att se jäktad ut, gärna snabbgå omkring med en massa papper i handen... Vil-skita kan man göra i en halvtimme om man är trött. Ibland hittar jag på att jag ska iväg på nåt jobbrelaterat ärende och tar helt sonika bilen och kör iväg ett tag och gör nåt annat. Mitt arbete är c:a 50% fysiskt och 50% administrativt.

Jag fick en löneökning på 20% för jag hade varit så duktig under det senaste året

Men ärligt talat hade jag förtjänat den, jag jobbar hårt till 99%, det är bara vissa dagar när man har det riktigt lugnt jag gör något av ovanstående Jag har, tyvärr, utvecklat en hög arbetsmoral med åldern
Citera
2007-06-24, 23:40
Medlem
Abesses avatar
haha, så kreativ man kan vara för att slippa jobba ^^

på mitt "jobb" (är timvikarie som får hoppa in när en person är sjuk så jag ser mig själv som arbetslös) är det väldigt lätt att slappa
Är på bussgods och det är en väldigt liten station så det är bara en person åt gången som jobbar där

Fast om en jobbig kund ringde eller någon annan från nån annan station undrade om saker så kunde man skylla på att man hade en inkomande last som man var tvungen att hämta och därför inte kunde prata just då ^^
Funkar dock dåligt numer när chefen tyckte att det var en smart ide att skicka in kopior på vilka bussar man har till alla stationerna så nu är sånt lätt att kolla

men annars, hmm... man orkar inte sortera paket utan skickar med de på nån buss som går åt "rätt håll" så får de på den andra stationen sortera dem
Låta kunder fylla i sina kollilappar själva,
sitta utanför och röka och låtsas att man har rast när kunder kommer, de står faktiskt snällt och väntar tills man har rökt färdigt i de flesta fall
Se liten och svag ut när man ska lasta i tunga kollis så brukar "starka" pojkar komma och lasta åt en ^^ (det är bra att vara tjej ibland)
man tränar upp ögonmåttet så slipper man mäta varenda litet skitpaket när det ska skrivas in i datorn alternativt be kunden mäta och väga paketet själv
(funkar också förvånansvärt ofta)
Skicka iväg jobbiga kunder med jobbiga frågor till en annan station ^^

osv osv osv.
En grej en som jobbade där alltid körde med: hon stängde fem-tio minuter innan stängningsdags, fast det vågar inte jag göra, chefen ringer ibland lite då och då nån minut innan stängningsdags för att kolla att man är kvar
Citera
2007-06-25, 08:09
Medlem
miklons avatar
En klassiker som funkar i alla väder är ju att snabbt dra upp ett random excel-ark och köra den suckande och muttrande stilen. Det förutsätter ju dock att man sitter så bra till att man inte kan bli överraskad och inte hinner skifta fönster.

Gem-tricket var ju bra, men fungerar ju inte om dörren öppnas utåt, som den gör i mitt fall. Då är risken istället rätt stor att man framstår som en riktig idiot.

Själv har jag som tur är ett rätt fritt jobb som tillåter en hel del slappande så länge jag gör det som ska göras (vilket jag också gör). Jag har dessutom en chef som har samma inställning, att det är ok att ta det lugnt emellanåt och jobba på andra stunder, så det är inga problem.
Citera
2007-06-25, 16:17
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Är varenda jäcla FB:are kontosrs-slavar eller?
Det låter så i denna tråden iaf.
Nej, jag är byggnadsarbetare och jag har mina små knep:

När jag vill sitta och ta det lungt så sätter jag mig i arbetsbaracken och tittar på en ritning och dricker kaffe samt kliar mig i huvudet, funkar alltid.

Vill jag slappa ännu mer så sätter jag mig i bilen och åker för att "handla material" på en stor trävarufirma. Där vi brukar handla har dom ett litet "café" med godsaker och kaffe, naturligtvis gratis för storkunderna.

Om jag nu vill ha tag på en dator innan jag går hem så åker jag ner till kontoret efter middagen då chefen har stuckit och sätter mig vid hans dator och skriver "planering" eller vad jag gjort och åt vem.
Citera
2007-07-17, 22:39
Medlem
Hurris avatar
Brukar baka snuses riktigt sakta.
Eller låtsas gå runt och leta efter någonting, och svära lite.
Citera
2007-07-17, 22:51
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikgottfrid
Nej, jag är byggnadsarbetare och jag har mina små knep:

När jag vill sitta och ta det lungt så sätter jag mig i arbetsbaracken och tittar på en ritning och dricker kaffe samt kliar mig i huvudet, funkar alltid.

Vill jag slappa ännu mer så sätter jag mig i bilen och åker för att "handla material" på en stor trävarufirma. Där vi brukar handla har dom ett litet "café" med godsaker och kaffe, naturligtvis gratis för storkunderna.

Om jag nu vill ha tag på en dator innan jag går hem så åker jag ner till kontoret efter middagen då chefen har stuckit och sätter mig vid hans dator och skriver "planering" eller vad jag gjort och åt vem.
Om ni sett "Kvareret skatan" när de ska köra ner till Tyskland för att åka skidor så kör de förbi en vägarbetsplats där det står "Färdigt år 2048" eller liknande, och alla vägarbetare ligger i hängmattor och pimplar drinkar. Typ så ser det ut varje gång jag kör förbi ett vägbygge, de sitter fan och fikar alltid. Så jag antar att det är likadant i hela byggbranschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in