2007-06-18, 06:54
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
en del butiker har väskförbud, förvånansvärt ofta informeras detta endast på små A4 papper med liten text men vad kan en butik egentligen göra om man ändå går in med väska ?

vet så mycket att dom inte har rätt att titta i den men får fråga, inte heller hålla kvar en om man vägrar.

Mvh Tjaboooo
Citera
2007-06-18, 07:20
Medlem
tgbgs avatar
De kan be dig lämna butiken. Ägaren har rätt att neka tillträde om du inte uppfyller vissa krav. OBS att de kraven inte får vara diskriminerande. Du kan nekas tillträde om du bär på en väska men inte om du är av utländsk härkomst, du kan nekas tillträde om du har bar överkropp men inte om du är homosexuell.
Reglerna kring detta är snåriga och det är lätt att begå misstag därför förekommer det ytterst sällan att någon nekas tillträde till en butik för att de inte följer uppmaningen om att inte medta väska.
Citera
2007-06-18, 15:02
Medlem
Mankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
De kan be dig lämna butiken. Ägaren har rätt att neka tillträde om du inte uppfyller vissa krav. OBS att de kraven inte får vara diskriminerande. Du kan nekas tillträde om du bär på en väska men inte om du är av utländsk härkomst, du kan nekas tillträde om du har bar överkropp men inte om du är homosexuell.
Reglerna kring detta är snåriga och det är lätt att begå misstag därför förekommer det ytterst sällan att någon nekas tillträde till en butik för att de inte följer uppmaningen om att inte medta väska.
Yupp, så om jag ser en kulturberikare tåga in i min affär (om jag hade någon) så skulle jag kunna fråga hur gammal han är.
-37
-Tyvär, just idag är det förbjudit att handla i affären om man är 37 år.
Citera
2007-06-18, 15:06
Medlem
JonnyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankish
Yupp, så om jag ser en kulturberikare tåga in i min affär (om jag hade någon) så skulle jag kunna fråga hur gammal han är.
-37
Eller så är du asjobbig så att han lämnar affären självmant.
Citera
2007-06-18, 21:49
Medlem
plles avatar
Chansen att du skulle bli ombedd att gå ut är rätt så minimal.
De som står i kassan bryr sig nog inte så mkt.

Du kan bara spela dum och säga att det är din tub med syre (som du självfallet dör utan) som du har i väskan. Ifall du vill jävlas.
Citera
2007-06-18, 22:06
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankish
-37

Nix, diskriminering på grund av ålder är likafullt diskriminering. Sådant som att ta med väska, ha bar överkropp, äta glass och liknande är giltiga skäl att neka tillträde. Allt som kan ses som diskriminerande får inte förekomma, härkomst, ålder, kön är inte giltiga orsaker.
Citera
2007-06-18, 22:17
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Nix, diskriminering på grund av ålder är likafullt diskriminering. Sådant som att ta med väska, ha bar överkropp, äta glass och liknande är giltiga skäl att neka tillträde. Allt som kan ses som diskriminerande får inte förekomma, härkomst, ålder, kön är inte giltiga orsaker.

Det åldersdiskrimineringsförbud som varit på tapeten har väl inte blivit av än?

Måhända är åldersdiskriminering att se som "diskriminering" enligt vanligt språkbruk, men det är inte olaga diskriminering.
Citera
2007-06-19, 01:49
Medlem
honken80s avatar
Citat:

Är det PRO-ombudsmannen som har hand om de frågorna? Varför är åldersdiskriminering värre än naturistdiskriminering? Jag är lite tveksam till om ålder verkligen har så annorlunda ställning rent rättsligt ännu.

Bör det inte finnas en massa fall när det gäller anställningar etc. i sådana fall? Vet så klart att diskriminering är generellt svårt att bevisa när det kommer till kritan, men ändå. Någon sur gamling med dunderhälsa och underbara betyg måste det väl finnas som inte fallit någon i smaken och som anmält.
Citera
2007-06-19, 07:17
Medlem
tgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Är det PRO-ombudsmannen som har hand om de frågorna? Varför är åldersdiskriminering värre än naturistdiskriminering? Jag är lite tveksam till om ålder verkligen har så annorlunda ställning rent rättsligt ännu.

Bör det inte finnas en massa fall när det gäller anställningar etc. i sådana fall? Vet så klart att diskriminering är generellt svårt att bevisa när det kommer till kritan, men ändå. Någon sur gamling med dunderhälsa och underbara betyg måste det väl finnas som inte fallit någon i smaken och som anmält.

Det är skillnad på att inte anställa någon på grund av personens ålder och att neka tillträde till en affär på grund av ålder.
I det första fallet vill man ha en person som kan arbeta i företaget i flera år innan han går i pension och då anställer man inte någon som har 3-4 år kvar. I det andra fallet kan man inte säga "jag gillar inte gamlingar, du får inte komma in".
Det kan alltså finnas reella skäl att inte anställa någon men samma argument håller inte om det gäller att neka tillträde till en affär.
Citera
2007-06-19, 10:23
Medlem
Dr Hanss avatar
Jag kan delge med egna erfarenheter inom ämnet. För ett tag sedan arbetade jag extra vid sidan om studierna, i just en mataffär. Vid något tillfälle kom jag och några kolleger in på ämnet rörandes väskor etcetera i butiken som kunder för med sig.

Vid kassan fanns det en lapp som uppmanade kunder till att visa vad de hade i väskan. När jag och mina kollegor då diskuterade huruvida vi faktiskt tittar i väskor, motsvarande, eller ej, så uppkom en del underligga påståenden. Samtliga utom jag menade att de hade rätt att titta igenom en kunds väska och kan hålla denne för detta. Jag ställde då frågan; "om personen ifråga har matvaror etc som vederbörande köpt i annan affär, hur vet du då om denne stulit i affären?" Vidare menade de anställda att de i alla fall hade rätt även om man beskrev sådana här självklara saker. De menade ytterliggare i sann kör att de skulle hålla kvar personen och ringa vakten. Kontentan av detta är att personalen med stor sannolikhet kommer att ha fel om du som kund blir konfronterad och avkrävs visa din väska, motsvarande. Men stör inte flödet i kön och visa gärna väska om nu något tokigt kassabiträde får för sig att avkräva eller be dig att visa väskan, såvida du inte har något av känslig natur i den.

I min mataffär jobbade en majoritet av obildade människor som inte sällan saknade gymnasiekompetens. De saknade grundläggande och reell förståelse samt insikt inom många områden. Givetvis fann man även samma majoritet inom vänsterklustret inom det politiska området.

Fan för folk som får storhetsvansinne och tror sig ha större makt än vad de har.

Dr Hans
Citera
2007-06-19, 10:47
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
OBS att de kraven inte får vara diskriminerande.
är typ ursvensk så finns inte mycke ur diskrimineringsvinkeln jag skulle kunna skrika om.

Citat:
Ursprungligen postat av plle
Chansen att du skulle bli ombedd att gå ut är rätt så minimal.
De som står i kassan bryr sig nog inte så mkt.
inte fått klagomål än om väska oavsett om det varit tillåtet eller ej, oavsett om den varit helt tom eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Hans
Men stör inte flödet i kön och visa gärna väska om nu något tokigt kassabiträde får för sig att avkräva eller be dig att visa väskan,
de där beror helt på den som sitter i kassan, får jag frågan om att visa väskan lugnt och städat är det inga problem men sitter det nån grinkärring som kräver att få titta i väskan så blir det blankt nej sen får det störa kön hur mycket osm helst.

Men tack för svaren.
Citera
2007-07-09, 23:35
Medlem
tjaboooos avatar
har 2 frågor till.

1.
ofta sitter det bara nån/några små lappar angående väskförbud, finns det inga regler om hur dom skall se ut samt storlek ?

2.
köpte för nån månad sen en ryggsäck på biltema, vad kan dom göra om jag skulle gå in i butiken imorgon med ryggsäcken på mej ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in