2008-10-19, 04:45
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag förstår att det kliade i fingrarna över att få svara, men jag menade inte att väktaren såg det på monitorn - utan bara att handlingen finns på band så att man inte kan påstå att väktaren ljuger om vad han såg.

Det blir ju fortfarande försök till stöld, alternativt snatteri med en straffsats som kan ge fängelse. Väktaren eller kassörskan kan alltså ingripa och styrka rätt därtill genom videobandet.

/L
Citera
2008-10-19, 13:00
Medlem
Har skrivits väldigt mycket om svenssons rättighet. Men vad har butikspersonalen för rättighet om de misstänker ett snatteri? Kan en person traska in i en butik och lassa på sig en massa saker för att sen gå ut? Var går gränsen för vad butikspersonalen måste se / veta om, för att dessa ska få stoppa personen från att lämna butiken? Eller finns det inget personalen kan göra trots bevis för att hindra snatteri och stöld? Verkar ju helt sjukt om butikspersonal inte får stoppa löskefolk från att stjäla från butiker.
Citera
2008-10-19, 18:41
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.bengtsson
Har skrivits väldigt mycket om svenssons rättighet. Men vad har butikspersonalen för rättighet om de misstänker ett snatteri? Kan en person traska in i en butik och lassa på sig en massa saker för att sen gå ut? Var går gränsen för vad butikspersonalen måste se / veta om, för att dessa ska få stoppa personen från att lämna butiken? Eller finns det inget personalen kan göra trots bevis för att hindra snatteri och stöld? Verkar ju helt sjukt om butikspersonal inte får stoppa löskefolk från att stjäla från butiker.

Läs tråden, svaret ges två inlägg upp: https://www.flashback.org/showpost.php?p=13339484&postcount=36
Citera
2008-10-19, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Läs tråden, svaret ges två inlägg upp: https://www.flashback.org/showpost.php?p=13339484&postcount=36
Så för att förtydliga, nej? Jag kan enbart hålla någon då jag inte är rättsväsene om jag tagit denne på bar gärning OCH straffet blir fängelse?

Jag skulle alltså rent teoretiskt kunna gå in i en butik och ta det jag vill ha för att sen gå hem igen. Butikspersonalen får inte stoppa mig och ingen annan än polisen får det heller, trots att jag tagit saker rakt framför deras ögon? Ursäkta om jag verkar trög, men detta är så totalt sinnessjukt i mina ögon att jag måste försäkra mig om att det är rätt.

Även fast detta är O.T så. Om någon stjäl min klocka från min arm får jag ens jaga efter personen och ta tillbaka min klocka? Eller är tanken att jag ska ringa polisen så dessa kan "leta rätt på personen" som tog min klocka. Detta trots att personen var mitt framför mig och jag kunde tagit tillbaka den själv?
Citera
2008-10-19, 18:54
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e.bengtsson
Jag skulle alltså rent teoretiskt kunna gå in i en butik och ta det jag vill ha för att sen gå hem igen. Butikspersonalen får inte stoppa mig och ingen annan än polisen får det heller, trots att jag tagit saker rakt framför deras ögon? Ursäkta om jag verkar trög, men detta är så totalt sinnessjukt i mina ögon att jag måste försäkra mig om att det är rätt.

Brottet behöver inte ge fängelse, "brott på vilket fängelse kan följa" står det ju. Stöld är ett brott som kan ge fängelse vilket betyder att butikspersonalen, du eller din mormor kan göra ett gripande.
Citera
2008-10-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Brottet behöver inte ge fängelse, "brott på vilket fängelse kan följa" står det ju. Stöld är ett brott som kan ge fängelse vilket betyder att butikspersonalen, du eller din mormor kan göra ett gripande.
Okej, tack för förtydligandet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in