• 1
  • 2
2007-06-18, 07:23
Medlem
Megaforces avatar
Är det ett löst RAID-kort så hanteras bootning på raiden av det bios som finns på raid-kortet, inte på moderkortet. Däremot om det är raid-funktion som är inbyggt i moderkortet så finns raid-boot i moderkortets bios.

Dock är det så att man kanske måste köra en rekonstruktion av raiden först innan man kan boota upp, och detta görs då i den bios-meny som finns för raiden. Kan du komma till denna meny?
Citera
2007-06-18, 07:25
Medlem
THeJUlks avatar
Detta

Silicon Image Raid Driver V1.2.3.1 and Utility for Windows XP/2K/2003(WHQL)

Det där ska installeras, det innehållre bios med raid stöd. Jag hade allting fungerande inann dreamhack sen så flashade jag bios och allt bögade ihop.
Jag har två sata diskar som kör en 0 raid.
Citera
2007-06-18, 09:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
Silicon Image Raid Driver V1.2.3.1 and Utility for Windows XP/2K/2003(WHQL)

Det där ska installeras, det innehållre bios med raid stöd. Jag hade allting fungerande inann dreamhack sen så flashade jag bios och allt bögade ihop.
Jag har två sata diskar som kör en 0 raid.

Det där låter mer som en window-drivrutin och inte bios.. Och du kör dessutom raid-0 vilket brukar kunna hanteras utan problem av alla biosar som har stöd för den IDE-kontroller du använder. Enda skillnaden på raid-0 och icke raid är att bioset/drivrutinen skriver varannan burst (ett fullt spår) på varannan disk. Det krävs inte mycket extra kod för att göra så och därför får den funktionen plats i en vanlig bios utan problem. Dock är det så att ett bios supportar ett visst antal chip-set du har förmodligen lagt in ett bios som inte alls är avsedd för ditt IDE-chip, som ändå kan köra den i generisk läge.

Att uppdatera biosar brukar alltså gå att göra på alla moderkort om man ansluter en floppy där man lägger in den programvara som behövs för uppdateringen. De flesta moderkorts flashprom har nämligen en icke skrivbar area som inte kan skrivas över och som används när man vill uppdatera/flasha om från floppy, och det brukar fungera även om man skadat/lagt in fel bios.

Så även om du inte kan uppdatera bioset från Windows så går det nog att göra från floppydisk. I vissa fall även från USB-minne. Du får leta upp den manual som är till för ditt moderkort så står det mer om hur man uppdaterar/skriver om bioset från floppy.
Citera
2007-06-18, 21:45
Medlem
skalman1973s avatar
kom på en sak till med asus moderkort ....... det ska räcka att du bootar med drivrutins skivan i så ska du få åtkomst till att installera fabriksbios
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in