Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-06-18, 03:29
  #1
Medlem
THeJUlks avatar
Hej, jag tar det korftattat.

Jag har raid 0 på 2 identiska diskar.
Jag har installerat fel bios på moderkortet.
Jag kan inte installera om hård diskarna, eller få igång ett mini windows (eg. hirens/erd commander).

Jag tänkte att man kunde köra en linux live skiva för att flasha bios, vad sägs?
Finns linux live som kan göra utan hård diskar och fungerar bra?

Finns det andra möjligheter?

hjälp?

MvH // Johan
Citera
2007-06-18, 03:43
  #2
Medlem
skalman1973s avatar
Ja du ! Kan du inte boota erdcommander så kan du knappast boota linux ! Problemet med att uppdatera fel bios är att det är inte bara bios som påverkas man påverkar i regel chipset också vilket innebär att moderkortet är stekt ........ Men man kan förvisso flasha snarlika bios med varierande resultat en del fungerar bra en del inte men i ditt fall är det nog ganska kört
Citera
2007-06-18, 03:47
  #3
Medlem
THeJUlks avatar
<.<?

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja du ! Kan du inte boota erdcommander så kan du knappast boota linux ! Problemet med att uppdatera fel bios är att det är inte bara bios som påverkas man påverkar i regel chipset också vilket innebär att moderkortet är stekt ........ Men man kan förvisso flasha snarlika bios med varierande resultat en del fungerar bra en del inte men i ditt fall är det nog ganska kört

Vänta vänta, menar du att mitt moderkort är dött?
Det säger inget om det när jag bootar, jag kommer fram till uppstarten av windows där dör det. Då kan väll inte moderkortet vara dött?
Citera
2007-06-18, 04:05
  #4
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
Vänta vänta, menar du att mitt moderkort är dött?
Det säger inget om det när jag bootar, jag kommer fram till uppstarten av windows där dör det. Då kan väll inte moderkortet vara dött?

kommer du så långt så ska du kunna flasha om det ........ låter iaf hoppfullt för dig ( du har haft tur som en tokig ) gå då in i bios och kolla om dvd/cd är satt att boota i prioritet 1 är den inte det så ändra ......kör sen valfri typ av lite verion av os och lägg den korrekta biosuppdateringen på samma cd boota .... starta flashprogramet (finns även dos baserade program ) och kör din uppdatering som vanligt
Citera
2007-06-18, 04:12
  #5
Medlem
THeJUlks avatar
xD

Jag missade att säga en sak, jag har installerat rätt bios, för dom som inte har raid. Så det kan ju såklart inte skada mitt moderkort. Men hård diskarna fungerar icke :P Jag har nu iallafall lyckats boota knoppix och försöker flasha ifrån ett usb
Citera
2007-06-18, 05:37
  #6
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
Jag missade att säga en sak, jag har installerat rätt bios, för dom som inte har raid. Så det kan ju såklart inte skada mitt moderkort. Men hård diskarna fungerar icke :P Jag har nu iallafall lyckats boota knoppix och försöker flasha ifrån ett usb

I princip har alla tillverkare stöd för att boota från en DOS-diskett.
Jag skulle gå till hemsidan för det moderkortet leta fram instruktioner.
Citera
2007-06-18, 06:26
  #7
Medlem
THeJUlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urandom
I princip har alla tillverkare stöd för att boota från en DOS-diskett.
Jag skulle gå till hemsidan för det moderkortet leta fram instruktioner.

Det fanns inte. Men kan man inte köra en windows live cd? eller något sådant. (börjar bli trött så jag kan inte tänka så bra längre)
Citera
2007-06-18, 06:47
  #8
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
Det fanns inte. Men kan man inte köra en windows live cd? eller något sådant. (börjar bli trött så jag kan inte tänka så bra längre)
har du tillgång till en annan dator med brännar möjligheter så kan du använda erdcommander i värsta fall
Citera
2007-06-18, 06:52
  #9
Medlem
THeJUlks avatar
:/

Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
har du tillgång till en annan dator med brännar möjligheter så kan du använda erdcommander i värsta fall

ERD commander har inte java och kan då inte köra asus flash tool :/!
Citera
2007-06-18, 07:07
  #10
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
ERD commander har inte java och kan då inte köra asus flash tool :/!

asus ? dom har flashtool för dos och vanlig windowsmiljö också ? märkligt måste vara ett nytt mobo jag missat men visst kan du göra en live version av windows men det lär gå fruktansvärt segt tror snarare knoppix är lösningen snabbt smidigt enkelt
Citera
2007-06-18, 07:10
  #11
Medlem
THeJUlks avatar
;/

Visst, det finns flashtools för dos men det finns icke några raid drivisar till dos
Knoppix/wine kan ej installera drivrutiner >;< Iaf inte i mitt försök och enligt det jag läst.
Citera
2007-06-18, 07:16
  #12
Avstängd
urandoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THeJUlk
Visst, det finns flashtools för dos men det finns icke några raid drivisar till dos
Knoppix/wine kan ej installera drivrutiner >;< Iaf inte i mitt försök och enligt det jag läst.

Men varför behöver du drivisar till raid när du skall flasha BIOS på din burk?
Eller har jag missförstått dig, är det så att du har gjort någon firmware uppgradering på raid-hårdvara?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback