Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Inte nödvändigtvis.
Nämn ett enda undantag.
Citat:
Visst, men det är hans sanning, om man nu ska kalla det för sanning. Låt oss skilja på personliga angelägenheter och universalsanning, som du själv skriver.
Skönt att vi är överrens.
Citat:
Nja, verkligheten är ju som den är precis som sanningen. Allt är på ett visst sätt här i verkligheten, det är sanningen. Så kanske man skulle kunna säga. Man kan ha olika uppfattningar av verkligheten. Man kan tycka att något är på ett visst sätt även om det inte är det. Dvs man har en egen verklighet av en uppfattning (visst en egen "sanning" också), medan den riktiga sanningen (eller låt säga den riktiga verkligheten) är hur det egentligen är.
Jag står fast vid att det är
uppfattningen som personlig och inte verkligheten. Universal sanning, som jag nämnde, skulle naturligtvis vara alla naturlagarna; Vetenskapliga fakta som har observerats ur naturen. Den här universala sanningen kan endast uppfattas efter hur verkligheten
är, och den kan inte förändras. Det är inte ens någonting vi ifrågasätter. Därför har jag hela tiden utgått ifrån att vi har diskuterat just personlig sanning, eftersom
(personlig) sanning = vår
uppfattning (sanning/övertygelse) av hur/vad verkligheten är =
subjektiv. Är det inte det du argumenterar emot?