2007-06-17, 22:53
Medlem
Tänk!
Citera
2007-06-18, 00:01
Medlem
Ja
Citera
2007-06-18, 17:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Nej.
Citera
2007-06-18, 18:58
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Nej.

Utveckla?
Citera
2007-06-18, 22:14
Medlem
Varangians avatar
Nej, inte om man utgår ifrån existensen av en objektiv verklighet.

Då kan ens tolkning ge en del av den sannolika sanningen.
Citera
2007-06-18, 22:18
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeHorror
Utveckla?
Om en blomma är röd och jag tolkar den som det är det objektivt, inte subjektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Nej, inte om man utgår ifrån existensen av en objektiv verklighet.
Exakt.
Citera
2007-06-18, 22:23
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Om en blomma är röd och jag tolkar den som det är det objektivt, inte subjektivt.

Nja, röd är väl ganska subjektivt, fråga en färgblind.

Däremot kan du använda dej av mätinstrument, som visar samma resultat oberoende av vem som använder det, och mäta på samma föremål, och då lär du få objektvia resultat.

Men, det var inte riktigt vad trådskaparen frågade om. Utan tolkningen av resultaten.

Om man tolkar resultat i enligt med någon färdig mall, som alla är överens om så kan man kanske anses vara objektivt, i alla fall lokalt.

Men, om man t ex tolkar i termer som "lång" eller "kort", "rolig", "smart", "varm" eller "kall" - ja då är det i högsta grad subjektivt.

Anser jag.
Citera
2007-06-18, 23:07
Medlem
Suicide Nations avatar
Varje individ formas av sina egna unika erfarenheter. Så ja, jag tror att alla egna tolkningar är subjektiva.
Citera
2007-06-18, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Däremot kan du använda dej av mätinstrument, som visar samma resultat oberoende av vem som använder det, och mäta på samma föremål, och då lär du få objektvia resultat.

Men, det var inte riktigt vad trådskaparen frågade om. Utan tolkningen av resultaten.

Om man tolkar resultat i enligt med någon färdig mall, som alla är överens om så kan man kanske anses vara objektivt, i alla fall lokalt.

Men, om man t ex tolkar i termer som "lång" eller "kort", "rolig", "smart", "varm" eller "kall" - ja då är det i högsta grad subjektivt.

Anser jag.

Eftersom (nästan) allting är relativt?

Beroende på vem som betraktar och beroende på vad du jämför med?

Faktum är att vi lever i olika verkligheter, din verklighet ser inte likadan ut som min. Vi uppfattar saker ganska olika, och tur är väl det, men samtidigt så skapar det problem när man inte kan acceptera varandras verklighet utan försöker få sin egen att bli någon slags referens som man sedan försöker tvinga på andra, vilket i sin tur grundar sig på oförmågan att kunna sätta sig in i andras sätt att se på saken.

Till och med ett objektivt referensresultat av en mätare av något slag kommer att ses subjektivt, beroende på vem som avläser det och vad man jämför med, eller hade förväntat sig. Då börjar man genast ifrågasätta.........

1.Hurvida resultatet var för lågt eller för högt
2.Mätinstrumentet eller sättet att mäta
3.Felmarginaler från det "förväntade resultatet"
4.Faktorer utanför den direkta mätningen, men som påverkas av den

Och då hamnar vi i "kort/långt, smalt/tjockt" facket igen. Ju mer faktorer som finns med, och ju fler personer som skall tolka resultatet, desto mer förvirrande och desto mer subjektivt kommer det att bli. Vi uppfattar inte ens tiden likadant. 1 timma är alltid en timma, men inte för dig personligen.

Men, så vi har en tidsrelaterad personlig verklighet också för att förvirra ännu mer.
Citera
2007-06-19, 15:32
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Jag kan inte riktigt acceptera det argumentet, men jag förstår hur du menar. En färgblind är oförmögen att tolka färgen "röd" eftersom den inte existerar i hans sinne - hans tolkning om saken är då varken objektiv eller subjektiv utan helt enkelt inkorrekt. Blomman är fortfarande röd.
Citat:

Anser jag.
Vi menar nog båda på samma sak, nämligen att tolkningar utifrån ett vetenskapligt analytiskt (/empiriskt) sätt har högre tendens att vara objektiva än subjektiva, förutsatt att man förstår vad det är man har att göra med. Trådskaparen undrar om alla tolkningar är subjektiva, vilket logiskt får svaret nej.
Citera
2007-06-19, 16:15
Bannlyst
En liten rättelse bara. En färgblind kan visst tolka färger, men har svårt att skilja på dem när de hamnar ihop, till exempel att han/hon inte ser någon skillnad på röd och lila.
Citera
2007-06-19, 20:27
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
En liten rättelse bara. En färgblind kan visst tolka färger, men har svårt att skilja på dem när de hamnar ihop, till exempel att han/hon inte ser någon skillnad på röd och lila.

I vilket fall kan den blinde göra en tolkning ändå. Han eller hon chansar helt enkelt och även det är en tolkning även om den inte förtjänar mycket uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in