• 1
  • 2
2007-06-17, 20:52
Medlem
Denna vecka har TV4 och SVD med RFSL:s goda min uppmärksammat den ökade smittofrekvensen av HIV i Sverige.

Citat:
Orsaken är att många inte är medvetna om riskerna.

http://tv4nyheterna.se/1.123503/nyhe...fall_i_sverige

Citat:
Bristen på kunskap gör att unga inte vet hur de ska skydda sig, menar RFSL som riktar skarp kritik mot skolor och samhälle.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15841712.asp

De baserar artiklarna på siffrorna för 2006. Men okej, då tar vi en koll då vad Smittskyddsinstitutet har att säga om det här.

Citat:
Antal heterosexuella hivsmittor som uppgetts ha skett i Sverige ligger på en relativt oförändrad nivå mellan 20–30 årliga fall under den senaste 10-årsperioden.

Bland dem som smittats heterosexuellt var flest smittade inom åldersintervallet 30–34 år. Smitta genom sex mellan män var vanligast mellan 35–39 år

http://www.smittskyddsinstitutet.se/.../hivinfektion/

Smitta mellan ungdomar existerar knappt i Sverige.

Artiklarna nämner inte över huvud taget några andra skäl till den ökning som skett. Vad är det här för rapportering egentligen?

Ugh.
Citera
2007-06-17, 20:58
Medlem
illums avatar
Så RFSL far medvetet med osanning för att få mer bidrag så fler kan springa runt på stan och dela ut kondomer eller?

Trist när det är så öppen statistik, att den inte kollas upp bättre. Inget fel i att dela ut kondomer till ungdomar, men det får väl vara någon måtta på hur mycket kamel det ska sväljas och hur mycket mygg det ska silas.
Citera
2007-06-17, 21:02
Medlem
kniebolos avatar
Dock så förvånar det mig oerhört att HIV inte sprids mer bland svenska ungdomar än det gör. De lever ju för f-n som grisar...usch och tvi...
Citera
2007-06-17, 21:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Med all respekt för att HIV-information är viktigt så är mitt förtroende för RFSL nära noll.

RFSL påstår fortfarande att 10% är homosexuella, trots att den siffran härstammar från den gamla Kinseyrapporten som är sågad vid fotknölarna metodologiskt. Uppenbarligen anser RFSL sig kunna tänja på både statistisk och vetenskap när det passar dem.

Så ja, jag tror definitivt att RFSL skulle kunna skarva med siffrorna för att få högre bidrag. Vågar journalisterna avslöja dem, och klarar de ens av att kolla statistik?
Citera
2007-06-17, 21:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
HIV ökningens orsaker

Jag finner tre faktorer som har stor betydelse.

- människor som har sex utan vett och eftertanke eller rent aningslösa.
Vadå HIV?

- HIV-humanitära uppehållstillstånd.

-Bromsmediciner har gjort att folk inte alls tar saken på allvar längre man dör inte nu, först någon gång senare i livet.
Citera
2007-06-17, 21:09
Medlem
Ankdammsmans avatar
För övrigt är RFSL en del av ett annat intressant fenomen, nämligen organisationer vars åsikter redovisas som fakta utan kritisk granskning eller motargument. Svenska Freds är en annan sån organisation.

Uppenbarligen är det ofint bland våra granskare att granska RFSL. Det är lustigt med alla dessa oskrivna regler som aldrig redovisas med nästan alla följer. Inte konstigt att en del börjar misstänka konspirationer.

(Bra kritisk läsning av Knightone som snappade upp det här.)
Citera
2007-06-17, 22:25
Medlem
Haha, tillräckligt många blev förbannade på SVD:s artikel så nu har tidningen ryckt den från att vara huvudartikel till att bli en liten rubrik långt ner på sidan
Citera
2007-06-18, 22:09
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knightone
Haha, tillräckligt många blev förbannade på SVD:s artikel så nu har tidningen ryckt den från att vara huvudartikel till att bli en liten rubrik långt ner på sidan

Tummen upp och bra jobbat.
Nätet då det är som bäst
Citera
2007-06-18, 23:13
Medlem
Maxels avatar
Håller med dig knightone, men om man kollar på smittskyddsinstitutet är det ju trots allt en ökning från 80 fall till 101.

När siffrorna är så låga, får man väl ändå säga att det är en ökning. Kanske inte så dramatisk som RFSL och SvD vill påskina dock, så där håller jag med.

Om man kollar i statistiken så har det inte legat på 101 fall som blivit smittade i Sverige eller högre sedan 1993 då det var 103 st fall.

Det man egentligen dock kan säga med säkerhet av tabeller o dyl är att det är färre homosexuella män som smittas. (Kan det inte smitta kvinna till kvinna, de har tydligen klarat sig utanför statistiken helt). Plus att det ökat bland de som smittas utomlands.

Ser man till åldersgrupper så är det faktiskt i åldern 70 och uppåt som ska passa sig, där har det ökat med flera hundra procent... från 2005 5 st smittade till 2006 med 37 st smittade... (De kanske läst expressens artiklar om sex på äldra dar... )
Citera
2007-06-19, 00:23
Medlem
Stauppps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxel
Ser man till åldersgrupper så är det faktiskt i åldern 70 och uppåt som ska passa sig, där har det ökat med flera hundra procent... från 2005 5 st smittade till 2006 med 37 st smittade... (De kanske läst expressens artiklar om sex på äldra dar... )

Krog....Fikaragget visade sig för bra för att vara sant, deras kärleksstund i städskrubben resulterade i att blev jobbigare än vanligt att kissa för Lars-Erik 89 år
Citera
2007-06-19, 02:43
Medlem
komnata622s avatar
Fler "flyktingar" från Afrika beror det snarare på.
Citera
2007-06-19, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Så ja, jag tror definitivt att RFSL skulle kunna skarva med siffrorna för att få högre bidrag. Vågar journalisterna avslöja dem, och klarar de ens av att kolla statistik?

Är inte journalistyrket ett av de populäraste bland homosexuella? Har liksom för mig det! Bland jurister och yrkespolitiker sägs andelen homosexuella också vara högre än genomsnittet.
Är det någon som vet något om statistiken på det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in