2009-05-29, 11:06
Bannlyst
den som solar 1 gång i månaden ökar chansen med 50% att få hudcanser senare i livet. Den som solar ca 2 gånger veckan ökar chanserna med upp till 75% att få hudcanser.

sattsa hellre på solen utomhus med bra solskydd som t.ex. 50 eller högre.

Källa: Filmen - Jag skäms över min kropp, tonåringar.
Citera
2009-05-31, 22:19
Medlem
Jävla skit jag brände mig idag på axlarna och lite i ansiktet Blir sunlotion gånger hundra för att inte börja fjälla.
Citera
2009-06-01, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lizuid
den som solar 1 gång i månaden ökar chansen med 50% att få hudcanser senare i livet. Den som solar ca 2 gånger veckan ökar chanserna med upp till 75% att få hudcanser.

sattsa hellre på solen utomhus med bra solskydd som t.ex. 50 eller högre.

Källa: Filmen - Jag skäms över min kropp, tonåringar.

Det där är bullshit, beror fler faktorer än frekvens.

Hur länge du solar, vilken hudtyp, anlag för cancer etc.

Det finns många läkare som rekommenderar solarium i viss utsträckning.
Citera
2009-06-01, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av [Salus]
Det där är bullshit, beror fler faktorer än frekvens.

Hur länge du solar, vilken hudtyp, anlag för cancer etc.

Det finns många läkare som rekommenderar solarium i viss utsträckning.

Jo så är det säkert också men skulle gärna vilja ha källa på det.
Citera
2009-06-07, 21:04
Medlem
Ska åka och sola solarium nu första gången i början av veckan. Hur går det till egentligen första gången? Följer det med någon person in i rummet och visar hur det fungerar, eller är det så pass simpelt så att man bara snabbt läser hur man ska göra på ett infoblad tex?
Citera
2009-06-07, 23:25
Medlem
Feos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ska åka och sola solarium nu första gången i början av veckan. Hur går det till egentligen första gången? Följer det med någon person in i rummet och visar hur det fungerar, eller är det så pass simpelt så att man bara snabbt läser hur man ska göra på ett infoblad tex?

Ska du sola på en obemannad eller bemannad? I iallafall så om det är obemannad så är det bara att trycka i pengar så går solariet igång av sig själv efter en stund (2-3 min kanske) och då är det bara att lägga sig där och steka. Annars kan du ju fråga killen/tjejen som jobbar på stället om du ska till en bemannad Akta bara så du inte bränner dig eftersom det är din första gång!
Citera
2009-06-07, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feo
Ska du sola på en obemannad eller bemannad? I iallafall så om det är obemannad så är det bara att trycka i pengar så går solariet igång av sig själv efter en stund (2-3 min kanske) och då är det bara att lägga sig där och steka. Annars kan du ju fråga killen/tjejen som jobbar på stället om du ska till en bemannad Akta bara så du inte bränner dig eftersom det är din första gång!

Jag tror det är bemmanat iaf. Det är inte ett renodlat solarium utan det finns i våran simhall. Simhallen är ju bemannad men vete fan om solariedelen är det. Jaja.

Men jag tänkte köra 15 minuter nu första gången iaf. Betalar man då för just 15 minuter eller hur funkar det? Och ställer man in tiden på solariet så att det stänger av sig automatiskt efter angiven tid?
Citera
2009-06-08, 01:15
Medlem
Sen undrar jag om man ska ha några skydd för ögonen när man solar? En del säger ju det. Men då får man ju ingen färg runt ögonen och det kan väl inte se så snyggt ut?
Citera
2009-06-08, 01:31
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Sen undrar jag om man ska ha några skydd för ögonen när man solar? En del säger ju det. Men då får man ju ingen färg runt ögonen och det kan väl inte se så snyggt ut?

Skydd bör du ha.Kör du med sådana små så ligger dom ju bara i ögonhålan så någon vit ring blir det inte.
Citera
2009-06-08, 12:58
Medlem
Feos avatar
Citat:
Jag tror det är bemmanat iaf. Det är inte ett renodlat solarium utan det finns i våran simhall. Simhallen är ju bemannad men vete fan om solariedelen är det. Jaja.

Men jag tänkte köra 15 minuter nu första gången iaf. Betalar man då för just 15 minuter eller hur funkar det? Och ställer man in tiden på solariet så att det stänger av sig automatiskt efter angiven tid?

Ja, säg att du ska sola 10-15 min vilket du vill, sen är det bara att springa in och det stängs av efter den tid du betalt automatiskt!
Citera
2009-06-08, 16:11
Bannlyst
Det enda som är brunt på mig är mina armar. Resten av kroppen är kritvit.
Har en stor fobi för hudcancer. Man blir brun med solkräm men det tar längre tid, vad är då syftet? Om man exponerar sig längre tid får man mer skadlig strålning på sig?

Om jag har förstått det rätt är det UVB som gör att man blir brun, dock står det på alla solkrämer att de även reflekterar UVB. Egentligen skulle jag bara vilja vara badboy och sola hardcore, men jag är inte badboy.
Citera
2009-06-09, 19:04
Medlem
Feos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Det enda som är brunt på mig är mina armar. Resten av kroppen är kritvit.
Har en stor fobi för hudcancer. Man blir brun med solkräm men det tar längre tid, vad är då syftet? Om man exponerar sig längre tid får man mer skadlig strålning på sig?

Om jag har förstått det rätt är det UVB som gör att man blir brun, dock står det på alla solkrämer att de även reflekterar UVB. Egentligen skulle jag bara vilja vara badboy och sola hardcore, men jag är inte badboy.

Jag kör på 1 gång i veckan, och jag har börjat fundera mer och mer på det med hudcancer, men wtf något ska man dö av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in