• 1
  • 2
2007-06-17, 14:59
Medlem
KönsKlass avatar
Det känns liksom innuti skelettet för det känns inte när jag tar på muskeln. Smärtan går upp via smalbenet och har nu kommit upp till knäna. Smärtan kommer liksom pulserande, som i intervaller eller hur man ska förklara det. Jag har alltid tagit raska promenader när jag kör min cardio men jag tänkte börja jogga och det är alltså efter det jag fick problemet.

Jag tror fan inte jag har dåliga knän för när jag kör benböj så kör jag alltid så djupt att stjärten tar i vaderna, och jag har aldrig ont i knäna efter den övningen. Vad kan det bero på?
Citera
2007-06-17, 15:03
Medlem
spudwishs avatar
Det är inte benhinneinflammation iaf, men minst 10 pers kommer att säga att det är det.
Citera
2007-06-17, 15:05
Medlem
Kolagubbens avatar
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=432
det kanske?

har själv haft det en gång i tiden
Citera
2007-06-17, 16:13
Medlem
Låter som du har exakt samma skit som mig, har också börjat jogga lite.
Det kan komma när som helst verkar det som, vid datorn eller när man söver.
Schlatter är det inte, har tyngdlyft både när jag hadde det och efter.
Jag gör riktigt djupa lyft också, jag känner inte detta heller då. Om det var Schlatter så hadde du känt det lite under knät så fort du böjer lite på det, både med och utan vikter.

ska till en läkare på tisdag, kan skriva vad han sa till mig här
men troligtvis är det bara och ta det lugnare och vila som gäller för oss skulle jag tro...
Citera
2007-06-17, 16:28
Medlem
KönsKlass avatar
Det kan inte bara vara så att det är att benen inte är vana vid löpträning? Från att han gått raskt i ett par års tid, till att nu helt plötsligt börja jogga måste ju påfresta benen och knäna lite. Så det kanske bara är att man är otränad? Det skumma är att värken sitter i flera dagar efter också. Nästan som om man skulle ha reumatism eller nåt.
Citera
2007-06-17, 16:45
Medlem
Stretchar du noga? Prova massera benen där det gör ont efter ett pass och eventuellt lägg dig i badkar medans du masserar benen.... har några polare som läst dylika problem på det viset.

Annars kanske du sprang för långt så det bara är en överbelastningsskada... hur långt börja du med?
Citera
2007-06-17, 16:53
Medlem
KönsKlass avatar
Jag stretchar aldrig innan. Kanske ska börja göra det, men jag tycker ändå att det i så fall borde slå till på låren och inte inne i själva smalbenet. Jag brukar gå en timme varannan dag och nu har jag börjat lägga in små joggingperioder i den sträckan. Jag går i rask takt 5 min... och joggar 1-2 min osv. Brukar jogga när det är uppförsbacke och sen en bit efter också. Varvar sträckan på det sättet nu, och det är sedan jag la in joggningen som problemen kom.
Citera
2007-06-17, 18:10
Medlem
Finns övningar som stretchar annat än låren. Låter ju förövrigt som en väldigt liten ökning? Trodde först du varit ute och sprungit milen första gångerna
Citera
2007-06-17, 18:20
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Låter ju förövrigt som en väldigt liten ökning? Trodde först du varit ute och sprungit milen första gångerna

Precis, och det är därför jag undrade vad fan det är för fel. En sån liten ändring och all denna värk liksom. Lite skumt är det.

Det är inget fel i att ta raska promenader heller tycker jag. De har funkat bra vad det gäller att förbränna tidigare och gör det nu också. Men jag tyckte det skulle vara skoj att börja löpa också. Alltid skoj med lite ändring.
Citera
2007-06-17, 18:27
Medlem
tältpinnes avatar
Jag hade ungefär samma problem, det strålade dock inte upp så högt som för dig. Jag löste problemet genom att gå till löplabbet och köpa ett par ordentliga dojor. Annars är stretching, varva gång/jogg, samt löpa på mjukt underlag i stil med träflis eller gräs en bra ide.
Citera
2007-06-17, 18:33
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag hade ungefär samma problem, det strålade dock inte upp så högt som för dig. Jag löste problemet genom att gå till löplabbet och köpa ett par ordentliga dojor. Annars är stretching, varva gång/jogg, samt löpa på mjukt underlag i stil med träflis eller gräs en bra ide.

Jag ska skaffa bättre dojor och se om det blir någon ändring och börja stretcha. Kan tillägga att jag springer på asfal,t så det kanske är som du säger, att underlaget är lite tungt.
Citera
2007-06-17, 19:32
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Det är inte benhinneinflammation iaf, men minst 10 pers kommer att säga att det är det.

du hade fel!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in