Brukade DJa på deltid men det var ett tag sen..
Anyhow..
Mycket jobb sker INNAN själva spelningen: Vad är det för publik? Vad lyssnar dom på? Är det stampa-stampa eller lugnt skoldisco? Du kan inte ta med hela skivsamlingen direkt. Sen är det alltid bra på att träna in olika fades och playlists.
Nåja, till själva arbetet:
En gyllene regel är att det knappt ska märkas att man byter låt.. folk ska inte behöva sluta dansa för att invänta takten till nästa låt så du måste lyssna på låt nr.2 medans låt nr.1 spelas och hitta takten för att sen räkna ut BPMen (Beats Per Minute) - det finns dock tekniska medel som underlättar detta. Sen gäller det att smidigt och diskret föra över fadern och helt enkelt byta låt. Efter det är det dags att tänka på nästa låt - Ser de trötta ut? Vill de fortsätta dansa till samma takt? En lugnare låt kanske? för att sen upprepa proceduren.
Till 'rattarna':
Det som är mest obvious är ju såklart EQn. EQ-rattarna är oftast tre stycken, tre för varje kanal. EQn är till för att göra ljudupplevelsen till den ultimata. Jag var dock aldrig nå vidare bra på det.. men du kan mixa ljudet, boosta basen i takt till musiken etc. Detta är sublimt men uppskattas.
Sen finns det fadern som är till för att switcha från låt nr.1 till låt nr.2 .. denna används såklart också när det gäller scratching men det kan jag väldigt lite om.
Och sen såklart volymratten, men det fattar ni själva.
Det ena mixerbordet är förstås inte likt det andra. Min har BPM-räknare och killswitchar (för att döda enskilda EQ-kanaler, ganska onödigt men väldigt coolt) och andra godsaker som många andra mixerbord INTE erbjuder.
Jag jobbade dock som klubb-DJ .. hoppas det var det menade.