• 1
  • 2
2007-06-17, 13:03
Bannlyst
En sak som jag börjat fundera på, är hur DJ's jobbar när de spelar live. De har ju sina fina utrustningar med alla möjliga rattar etc, men vad är det egentligen de gör?

Spelar de låtar som de gjort före, och sen står och höjer/sänker rattar för diverse ljud etc, eller hur gör de?

Hjälp!
Citera
2007-06-17, 17:18
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kappy
En sak som jag börjat fundera på, är hur DJ's jobbar när de spelar live. De har ju sina fina utrustningar med alla möjliga rattar etc, men vad är det egentligen de gör?

Spelar de låtar som de gjort före, och sen står och höjer/sänker rattar för diverse ljud etc, eller hur gör de?

Hjälp!

HAHA ja jävlar... Många DJs undrar man ju om dom får betalt överhuvudettaget, är det ur den aspekten du tittar ur eller är det rent tekniskt ?

I alla fall...

En Disc Jockey spelar plattor, det är grund idén.

Sen finns det olika DJ´s beroende på vad som krävs och vad DJen klarar av, jag menar, att vända på plattor på Kellys klarar nog vem som helst av men att köra ett Trance-race i 2 timmar på en svettig klubb i London kräver inte bara kunskap om musikstilen utan även kunna beatmixa, ha rätt tempo osv etv mm...
Citera
2007-06-17, 23:52
Medlem
Satikkss avatar
Det undrade jag också förr men det beror som sagt på tillställningen/DJ'n.

Här är en kille som går loss som fan på rattarna och skivspelarna till exempel. Han är rätt extrem, men en DJ har ofta rätt mycket att göra när det gäller att beatmixa, förlyssna låtar och "läsa publiken". Sedan finns det ju tillställningar där någon snubbe endast står och fade'ar över mellan låtar, men om det är DJ'ing eller inte kan diskuteras.
Citera
2007-06-17, 23:55
Medlem
Tror inte han menar DJs som jobbar på klubbar utan DJs som producerar och skapar låtar typ Tiesto, Armand Van Helden, Oakenfold etc.
Teoretiskt sätt borde dom ju bara kunna mixa ihop hela konserten innan och sen bara trycka på play?
Citera
2007-06-18, 00:00
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Satikks
Det undrade jag också förr men det beror som sagt på tillställningen/DJ'n.

Här är en kille som går loss som fan på rattarna och skivspelarna till exempel. Han är rätt extrem, men en DJ har ofta rätt mycket att göra när det gäller att beatmixa, förlyssna låtar och "läsa publiken". Sedan finns det ju tillställningar där någon snubbe endast står och fade'ar över mellan låtar, men om det är DJ'ing eller inte kan diskuteras.

Den där jäveln var ju tamigfan helt sjuk
Citera
2007-06-18, 00:01
Medlem
en riktig dj http://www.youtube.com/watch?v=IEi6xefiqJA
Citera
2007-06-18, 11:43
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni
Tror inte han menar DJs som jobbar på klubbar utan DJs som producerar och skapar låtar typ Tiesto, Armand Van Helden, Oakenfold etc.
Teoretiskt sätt borde dom ju bara kunna mixa ihop hela konserten innan och sen bara trycka på play?

Ja, det är väl klart att det går ! Du känner kanske till begreppet play/singback inom livegenren ?
Citera
2007-06-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
Ja, det är väl klart att det går ! Du känner kanske till begreppet play/singback inom livegenren ?

Jo jo men hur gör de då? Mixar dom först en låt i studion och sen när de spelar live så mixar de ihop den på samma sätt igen eller? Det minsta man borde kräva är ju lite improvisation
Citera
2007-06-18, 15:11
Bannlyst
Brukade DJa på deltid men det var ett tag sen..

Anyhow..

Mycket jobb sker INNAN själva spelningen: Vad är det för publik? Vad lyssnar dom på? Är det stampa-stampa eller lugnt skoldisco? Du kan inte ta med hela skivsamlingen direkt. Sen är det alltid bra på att träna in olika fades och playlists.

Nåja, till själva arbetet:
En gyllene regel är att det knappt ska märkas att man byter låt.. folk ska inte behöva sluta dansa för att invänta takten till nästa låt så du måste lyssna på låt nr.2 medans låt nr.1 spelas och hitta takten för att sen räkna ut BPMen (Beats Per Minute) - det finns dock tekniska medel som underlättar detta. Sen gäller det att smidigt och diskret föra över fadern och helt enkelt byta låt. Efter det är det dags att tänka på nästa låt - Ser de trötta ut? Vill de fortsätta dansa till samma takt? En lugnare låt kanske? för att sen upprepa proceduren.

Till 'rattarna':
Det som är mest obvious är ju såklart EQn. EQ-rattarna är oftast tre stycken, tre för varje kanal. EQn är till för att göra ljudupplevelsen till den ultimata. Jag var dock aldrig nå vidare bra på det.. men du kan mixa ljudet, boosta basen i takt till musiken etc. Detta är sublimt men uppskattas.
Sen finns det fadern som är till för att switcha från låt nr.1 till låt nr.2 .. denna används såklart också när det gäller scratching men det kan jag väldigt lite om.
Och sen såklart volymratten, men det fattar ni själva.

Det ena mixerbordet är förstås inte likt det andra. Min har BPM-räknare och killswitchar (för att döda enskilda EQ-kanaler, ganska onödigt men väldigt coolt) och andra godsaker som många andra mixerbord INTE erbjuder.

Jag jobbade dock som klubb-DJ .. hoppas det var det menade.
Citera
2007-06-19, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miloudot
En Disc Jockey spelar plattor, det är grund idén.

Sen finns det olika DJ´s beroende på vad som krävs och vad DJen klarar av, jag menar, att vända på plattor på Kellys klarar nog vem som helst av men att köra ett Trance-race i 2 timmar på en svettig klubb i London kräver inte bara kunskap om musikstilen utan även kunna beatmixa, ha rätt tempo osv etv mm...

Först och främst tack för alla svaren! får ursäkta om jag segat.

Var väl främst en klubb-dj som jag menade, t.ex. låt säg snubbar som spelar på sensation, qlimax och sånt. hur de jobbar. http://www.youtube.com/watch?v=8wC87FH0ld4 (riktigt skön låt förövrigt)

låt säg den studsande killen i den filmen. Hur jobbar de? Gör de mycket innan? borde väl kunna vara så iom att vissa har synkade ljusshower etc?

dock intressant att läsa om hur olika dj's jobbar. Den killen som gjorde den live-remixen på crazy var ju rätt fet.
Citera
2007-06-21, 18:37
Medlem
yeah´ss avatar
det är skillnad på att välja låtar och DJ.a. Dja innebär mycket kortfattat att du förändrar, förvrider låtar, ljud och beats till till din egen stil! Dj,s producerar ofta hemma och har tillgång till all den senaste musiken i sin genre, Djn lever också för att hitta både nya och gammla låtar/ljud/takter/stilar för att kunna skapa något unikt och kreativt. man kan blanda alla ljudkällor som vinyl, cd, wav, etc, använda moduler och synthar för att kunna skapa och understryka ens eget sound!

Jag är Dj och har jobbat proffesionellt, men egentligen är det mer som en livsstil enbart riktad mot musik!!

Att stå och välja dängor är en helt annan grej. Då är det bara att hora o låta den packade pöbeln vråla sig hesa. Själv lirar jag aldrig så. och skulle aldrig tänka mig att göra det!
men notera att då är man bara en väljare (selector som man säger) och gör i princip samma sak som en radio.
Fast det kan visserligen vara svårt att tillgodose folks behov. för människor verkar ha en tendens till att ju hittigare en Dj lirar (ju mer dom gillar det) ju mer springer dom och önskar! awell.. detta är i korthet. att Dj,a är alltså inte att bara välja låtar, det är en livsstil!

och behöver du alla tekniska data och funktioner på de olika mixers och cd spelare o musikprogram tar det år att plöja igenom. Men det handlar somsagt om vilja..

peace
Citera
2007-06-21, 20:33
Medlem
apoteks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni

Tiesto och gänget är först och främst artister. De producerar egen musik. En DJ är en person som mixar musik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in