Citat:
Ursprungligen postat av JazzforMiles
Men finns arbetarklassen!? Det var arbetarna som gjorde revolution 1917.
Grannen mittemot har en stor villa, han är byggarbetare medan vår villa har tjänats ihop med tjänstemannalön. Så hur stor är skillnaden egentligen? Det känns lite konstigt att påstå att det finns en arbetarklass som står under den akademiska (mellan?) klassen rent ekonomiskt då mina vänner i gymnasieåldern kan få in pengar så de kan försörja sig medan någon som gått den akademiska vägen knappt har någon möjlighet till det. Dessutom tjänar ju en svetsare (arbetare?) lika mycket under en livstid som en läkare (som också arbetar, för att anmärka lite på det störande begreppet).
Nej som ni ser ställer jag mig kritisk till begreppet arbetarklass, men jag tror det finns folk som beter sig på ett visst sätt för att kulturen är sådan inom yrken som betraktas som "arbeten", det vill säga sådana yrken där kroppen är verktyget och inte pennan.
Det var mina femtio öre det.
Nu går vi lite OT. De ekonomiska skillnaderna kan förvisso vara små men akademiker har som bekant betydligt mycket mer inflytande i samhället. Akademiker undervisar våra barn, skriver tidningarna vi läser och så vidare. Fast de är ju lönearbetare de också, bara ett mer privilegierat skikt av arbetarklassen. Min poäng är att det inte alltid är saldot som avgör vilken klass eller vilket skikt man tillhör.
Åter till stereotyperna:
Knegare har flanellskjorta, snusar lössnus och dricker Explorer.
/Helt "vanlig" arbetare.