Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2007-07-23, 02:52
  #49
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Jag är inte så övertygad om att resultatet är förödande, men jag håller absolut med om att barnen får mindre kontakt med mamma. Kanske kan det (delvis) kompenseras av en större kontakt med pappan?


Är inte båda föräldrarna lika viktigt för barnet på lika vilkor?
Vad menar du med ordvalen "mindre kontakt med mamman...." och "Kankse kan det (delvis)...."

Bara för att kvinna föder barnet så är inte det garantier på att barnet mår bäst med att ha "mest kontakt" med mamman. Eller att modern är den som är mest lämpad att ta hand om barnet..

I det gammla systemet så var mamman hemma och tog hand om barnen och pappan var den barnet såg minst av.. Då han jobbade mycket för att ha råd att försörja familjen..

I detta nya system så ser barnet lite av båda föräldrana men forfarande minst av pappan (generellt sätt om föräldrarna är skilda) då man fortfarande favoritiserar kvinna..

Oavsett sammhälsystem vi månne ha (i framtiden) så bör vi inte glömma att vi har skyldigheter/förpliktelser gentemot barnen som förälder och det är barnen som har rättigheterna till båda sina föräldrar på barnens vilkor. Sen behöver det inte vara tvunget "biologisk" förälder. Bara för att man har blodsband med ett barn så behöver det inte betyda att de är mest lämpad föräldern för barnet. Eller att respektive nya partners inblandade om föräldrana är skilda inte bete sig som omogna egoister och gnälla om att "det är ju slut mellan er" om två (skilda föräldrar) föräldra besöker Djurpark ihop med barnen under någon dag.. Som sagt man skiljer sig med den vuxne, barnet skiljer sig ju inte från sina föräldrar...
Citera
2007-07-23, 03:06
  #50
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Är inte båda föräldrarna lika viktigt för barnet på lika vilkor?
Vad menar du med ordvalen "mindre kontakt med mamman...." och "Kankse kan det (delvis)...."
Förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på? Jag skrev ju att mer kontakt med farsan var bra och att det (delvis) kunde ersätta mammans förlorade tid. Om du tänker på ordet inom parentes så var det en parentes av en anledning. Det går såklart inte att ersätta någons tid med sitt barn genom att någon annan är med det osv. Kände dock inte riktigt som att det var viktigt att skriva nåt utlägg om det.

EDIT:
Läste mitt inlägg igen... det lät lite grinigt. Det var inte meningen, men jag förstod inte riktigt varför du tolkade som du gjorde.
Citera
2007-07-24, 02:13
  #51
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Förstår inte riktigt vad du hänger upp dig på?
Jag skrev ju att mer kontakt med farsan var bra och att det (delvis) kunde ersätta mammans förlorade tid.

Om du tänker på ordet inom parentes så var det en parentes av en anledning.

Nej om du läser vad jag citerade du vet det som är skrivet inom citattecknen

Citera mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Vad menar du med ordvalen "mindre kontakt med mamman...." och "Kankse kan det (delvis)...."

Ser du bara citatecknen kring parantesen? Är det bara parantesen jag frågar om.. Jag kan inte se själv att jag skrev "Vad menar du med "(delvis)" ..

Jag hoppas verkligen att du vet hur ett citatecken ser ut. Annars så kan du ju tillgå googel sökmotor och ta reda på det. Jag tog med två olik citeringar i frågan "Vad menar du med... och ... " (Ursäkta svag sarkasm)

Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil

Det går såklart inte att ersätta någons tid med sitt barn genom att någon annan är med det osv. Kände dock inte riktigt som att det var viktigt att skriva nåt utlägg om det.

Nej men det bör väl ha gett dig en vink om vad jag eventuellt (enligt dig så klart) vad jag kan ha "hängt upp mig på" (enligt din utsago) när jag skrev utlägget längre ned..


Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
EDIT:
Läste mitt inlägg igen... det lät lite grinigt. Det var inte meningen, men jag förstod inte riktigt varför du tolkade som du gjorde.


Ja huruvida det var grinigt eller inte det hör inte hit anser jag.. Det var dina ordval och formuleringar jag reagerade på och frågade vad du menade med.
Citera
2007-07-24, 03:09
  #52
Medlem
Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nej men det bör väl ha gett dig en vink om vad jag eventuellt (enligt dig så klart) vad jag kan ha "hängt upp mig på" (enligt din utsago) när jag skrev utlägget längre ned..
humhum, vad menar du? Borde jag förstått att du hängde upp dig på att jag inte skrev ett utlägg om det jag tyckte var onödigt? Det var en gissning från min sida, det var alltså vad du hakade upp dig på?

Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Ja huruvida det var grinigt eller inte det hör inte hit anser jag.. Det var dina ordval och formuleringar jag reagerade på och frågade vad du menade med.
Det griniga jag syftade på var det i samma inlägg..



Jag vet faktiskt inte riktigt vad/om du vill att jag ska svara på... Pappan är lika mycket värd. Var det det du ville höra?
Citera
2007-07-28, 12:48
  #53
Medlem
Vi lever i en väldigt komplex värld. Att skylla alla samhällets problem på jämställdheten avslöjar ju mer än en obefintlig inlevelseförmåga och ett oerhört lågt IQ.
Men om männen vill sköta hushåll och barn, säga upp sin rätt till egenbestämmande, sin rösträtt, förlora rätten till ett eget liv i princip och bli behandlade som andraklassens medborgare osv (ni fattar nog). Får vi då verkligen tillbaka det där trygga och härliga samhället vi så gärna vill ha, och är beredda att betala med våra kära mäns hela existens och lycka med?

Personligen skulle jag inte vilja ha det så. Aldrig i livet.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback