• 1
  • 2
2007-06-17, 03:38
Medlem
StorMammas avatar
Jag brukar läsa här, och i många trådar så förundras jag över hur frisläppta unga människor är.
En kille som gnäller över att hans 16-åriga flickvän inte får sova över hos honom efter en veckas bekantskap som om detta vore så självklart?!?

Om det är så självklart, så är jag en nazimamma.
Min äldsta är i tonåren, och jag skulle inte låta honom sova över hipp som happ utan att jag visste hos vem, och hade numret till dennes föräldrar.

Är det nazi?

När det har varit fester etc. så har vi (maken & undertecknad ) satt en sluttid, sedan så blir han hämtad med bil. Så även om det har varit biobesök sent en kväll. Ett krav är att han har sin mobiltelefon påslagen vid dessa utflykter.

Är det nazi?

Jag vill ha koll på vad mina barn gör, och när vi flyttade dit vi bor nu, så presenterade jag oss för grannarna. Speciellt de äldre, och sade att jag blir glad för om de hör av sig till mig om grabbarna hittar på bus. Så fick de mitt visitkort. Jag talade också om vad mina söner heter.

Är det nazi?

__________________________________________________ __________

Grundtankarna till detta är att jag vill ha koll. jag vill veta om de tex. skulle terrorisera mina grannar ( busringa etc.) eller börja hänga med olämpligt sällskap.
Jag vill att mina barn skall vara trygga! Och att omgivningen är trygg med dem.

Vi har bytt bostad, lämnade förorten med mycket busliv och gäng, en stor anledning var att vi ville att barnen inte skulle dras till en sådan miljö, för inbilla mig inte att de INTE skulle kunna dras till häftiga gäng.

Du som har barn, vad tänker du, och du som inte har barn, hur tror du att du skulle göra som förälder?
Citera
2007-06-17, 03:40
Medlem
yoshs avatar
Vafan ta det lite lungt med ungen.... annars kommer han dras till massa skit för att det blir så spännande. Sen kommer han att börja ljuga om saker för att han vet att han inte får göra det osv osv. Han kommer antingen bli en jävla morsgris eller gräva ner sig i skiten rejält.
Citera
2007-06-17, 03:58
Medlem
Till att börja med skit i allt ¨ använd kondom¨ ¨drick inte förens du är 18¨ det snackar skolan om tillräckligt mycket.

Sen behöver du väll inte sätta så jävla mycket gränser. Förbjuder du han saker kommer han ju göra det bara för att prova.
Sen kan du ju bjuda han på sprit med så han vet hur man dricker så du slipper massa spya i hallen och andra fjortis missöden.
Om du inte ger han alcohol så köper han egen fulvin,finkelsprit eller 3,5or hos närmaste turkaffär. Köper du sprit åt han så kommer han ju inte dricka mer än vad du ger han.
Ger du han en 6pack att börja på så kanske han inte drar i sig en 70is som första fylla.
Citera
2007-06-17, 04:00
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Är det nazi?
kan jag inte påstå, kan ju va bra att veta var h*n finns om nåt akut skulle hända till exempel.

Är det nazi?
snarare tvärtom, bara bra om h*n lär sej att det är bättre att avsluta när allt är på top än fortsätta festa och sen hamna under nån buske nånstans spyendes, finns ju en tråd där förvånansvärt många skriver om såna erfarenheter.
hämtad med bil är väl mest positivt, slippa åka buss eller gå igenom "mörka gränder"

Är det nazi?
är inget fel med att visa hänsyn och prata med grannarna och inget fel att vilja va en del av sin unges liv.

nu har jag inga barn(och inga planer på att skaffa) utan är mer mina åsikter, däremot bör du va försiktig så du inte blir för påträngande, är rätt otrevligt med föräldrar som försöker tvinga sej på.
Citera
2007-06-17, 04:00
Medlem
yoshs avatar
Kan bara lägga till att jag hade en liknande morsa som dig. Det gjorde bara att jag hamnade i en massa skit och bråkade med morsan jämnt. Det höll tills jag blev 15-16 år sedan gick det bara utför.
Citera
2007-06-17, 04:05
Medlem
arbetarklasss avatar
är väl inget fel med det... men tänk också på att frihet innebär att man lär sig ansvar, om du ska "mamma" honom ända upp i tonåren så lär han sig aldrig detta och kommer få fetkomplex för detta senare... detta är nåt jag själv upplevde då mina föräldrar i princip inte brydde sig om mig och jag tog hand om mig själv förutom nånstans att sova sen jag var 10 ungefär, blev både pessimistisk men också otroligt ansvarstagande, kan säkert gå åt andra hållet också, men folk måste få göra sina egna misstag i livet, det är faktiskt dom man kommer ihåg tydligast och har mest nytta av

hoppas det hjälpte något iallafall
Citera
2007-06-17, 04:15
Medlem
Bry dig inte så mycket efter att han är 14. Ha ett ultimatum och det är han ska fixa betygen och inte röka. Låt han göra vad han vill förövrigt annars lär han missa nått.
Citera
2007-06-17, 04:22
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har visserligen inga egna barn, men jag har ju varit barn själv... Om ens föräldrar är control freaks så visar de att de inte litar på en, och då litar man inte på dem heller... Då man däremot får eget ansvar så vet man att man har sina föräldrars tillit, och då känner man att man inte vill göra sina föräldrar besvikna...

Därför tycker jag föräldrar borde lära sina barn i tidig ålder stå på egna ben... Köp inte saker åt era barn då de tigger om dem, utan ge era barn pengar så de lär sig spara och hantera sin ekonomi... Eller ännu bättre, låt dem tjäna pengar genom att hjälpa till hemma, så lär ni både barnen hur livet fungerar samtidigt som ni slipper göra jobbiga saker själva! Att ge barnen pengar enligt vilka betyg de får är också en bra idé, på så sätt kommer ungen verkligen att anstränga sig i skolan, eftersom han har nytta av det här och nu och inte om tio år... Att ge mycket pengar vid varje betygsutdelning istället för lite pengar varje vecka/månad är nog annars ganska smart, eftersom det gör att barnet lär sig tänka långsiktigt när det gäller pengar och hantera storre summor... Om barnet slöser upp hela sin terminspeng på ett år så får han finna sig i att inte få något annat än småpengar för att diska och städa...

Jag tror också det lönar sig att ha ett avdramatiserat förhållande till alkohol i familjen... Då blir det inte så spännande att supa, utan barnen lär sig att alkohol är roligt i en liten mängd men farligt om det blir för mycket... I Kontinentaleuropa är det helt naturligt att barnen får dricka vin till maten eller ta några öl med kompisarna på veckosluten, och i dessa länder dricker sig folk inte lika berusade som man gör i Sverige heller...
Citera
2007-06-17, 05:13
Medlem
polyesterpams avatar
Nej StorMamma, du är ingen naziförälder. Jag är glad att det finns föräldrar som tänker efter och agerar för det som i längden är det vettigaste. Klart att det är lättast att slappa ihop och skita i allt och låta ungen göra det den vill, men då tycker jag inte man har tagit sitt ansvar som förälder. Det du gör tycker jag visar på att man bryr sig om sina barn.

I ett ovanstående inlägg säger någon att h*n uppfostrades på ett liknande sätt och att det gick åt pipan. Jag ger inte så mycket för den formen av anekdotisk bevisföring, men om någon annan gör det kan jag ju påpeka följande: Jag hade föräldrar som resonerade som StorMamma, och jag gjorde aldrig revolt mot dem och det gick bra för mig i livet, till och med ypperligt i vissa avseenden.
Citera
2007-06-17, 05:20
Medlem
Grandesporross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Nej StorMamma, du är ingen naziförälder. Jag är glad att det finns föräldrar som tänker efter och agerar för det som i längden är det vettigaste. Klart att det är lättast att slappa ihop och skita i allt och låta ungen göra det den vill, men då tycker jag inte man har tagit sitt ansvar som förälder. Det du gör tycker jag visar på att man bryr sig om sina barn.

I ett ovanstående inlägg säger någon att h*n uppfostrades på ett liknande sätt och att det gick åt pipan. Jag ger inte så mycket för den formen av anekdotisk bevisföring, men om någon annan gör det kan jag ju påpeka följande: Jag hade föräldrar som resonerade som StorMamma, och jag gjorde aldrig revolt mot dem och det gick bra för mig i livet, till och med ypperligt i vissa avseenden.

Instämmer, föräldrarna ska bry sig om sina barn. Jag kan tycka att TS är lite väl kontrollerande, bara föräldrarna vet var ungen är och att denna har mobil, så borde det räcka.

Min mor ville alltid veta vart jag skulle och ha nummer, men inget mer hon sa bara att jag ska ta ansvar för mig själv. Det tycker jag har gått utmärkt, min mor kunde sova gott och jag kunde göra vad jag ville.
Citera
2007-06-17, 07:51
Medlem
Katarsiss avatar
Vet inte om det är bara mina barn, men jag tycker att det går i vågor med uppfostran.
Perioder av gränstestning då klara regler krävs, varvas med lugn och ro då förhandlingar och bevis på om de klarar sitt ansvar eller inte är det dominerande. Tills nästa period av gränstestning kommer...

Det kan vara svårt att hitta balansen. Jag tror på regler, men samtidigt måste den unge i fråga få testa att ta eget ansvar samt visa var i sin utveckling han står.
Klarar han av att själv komma hem i lämpliga tider?
Klarar han av att sköta skolan fast han själv får välja läggtid?
Klarar han av att ringa hem när det är något?
Klarar han av att fatta vettiga beslut?
Osv.

Det är när det inte fungerar som jag kliver in och bestämmer. Och ibland behöver jag vara nazi.

Sedan är alla barn olika, liksom alla föräldrar. Det som fungerar i en familj fungerar inte per automatik i en annan, så jag vet inte om man generellt kan säga att det ena sättet är bättre än det andra.
Citera
2007-06-17, 08:38
Medlem
Trillskes avatar
Du skriver tonåren, men det är ju en ordentlig skillnad på 13 och 17.
Men jag tycker inte det är ett dugg nazi att hålla koll på sin tonåring. Däremot kommer ingen vettig tonåring alltid lyda sina föräldrar (då är det något som inte står rätt till), och huruvida du är nazi eller ej har nog mer att göra med hur du hanterar det. Att få utegångsförbud och grejer som 16-17-åring är nog inte så fruktansvärt populärt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in